הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מי אמיצה יותר, ציפור העיר או ציפור הכפר?


מחקר ישראלי חדש בחן את הסיקסק, מין נפוץ של ציפור - וגילה שסיקסקים עירוניים מאפשרים לאיומים להתקרב אליהם והם אמיצים יותר מאחיהם בסביבה הכפרית הפתוחה. על אף שבדרך כלל כולנו מעריכים את התכונה היפה הזאת, ייתכן ששינוי ההתנהגות המדובר הוא דווקא לא חיובי כל כך עבור הציפורים הללו

רעות אלון, זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה  15-06-2023



מהמחקר עלה שהסיקסקים העירוניים מאפשרים לאיומים להתקרב אליהם הרבה יותר מאשר אחיהם שמתגוררים בסביבה כפרית ופתוחה. סיקסק בפארק הלאומי ברמת גן. צילום: י.ש. GFDL,ויקיפדיה

במשל המוכר, כשעכבר העיר מזמין את עכבר הכפר ליהנות ממטעמי העיר – בעודו מלגלג על המזון הפשוט של אחיו הכפרי – השניים נתקלים בכלבים שמבריחים אותם מהארוחה שעליה עמלו. מוסר ההשכל של הסיפור הזה הוא ברור: העיר היא מרחב מסוכן. בהתאם לכך, העירוניים – עכברים או בני אדם – מצטיירים כמי שנאלצים להתמודד עם סכנות שונות ומשונות, שלא קיימות בכפר.

ובכן, לא רק עכברים אמיצים יותר בעיר, אלא גם ציפורים, כך מגלה מחקר ישראלי חדש שבחן הבדלי ההתנהגות בין סיקסקים עירוניים לבין אלו שחיים בשטחים פתוחים. אנחנו רגילים לחשוב על אומץ באופן חיובי – אז למה החוקרים מוטרדים מממצאי המחקר?

לגופו של סיקסק

הסיקסק (Vanellus spinosus) הוא עוף שכנפיו חומות, שאר גופו "צבוע" שחור-לבן ורגליו ארוכות ודקות. כמו מרבית מיני הציפורים בסדרת החופמאים, גם הסיקסק דוגר על הקרקע. בנוסף, הסיקסק נפוץ למדי באזורים שונים: סמוך לאזורים לחים וגם ביישובים בכל רחבי ישראל – כך שבוודאי ראיתם אותו אפילו בקרבת ביתכם. ״בעוד ציפורים אחרות שדוגרות על הקרקע מושפעות לרעה מסביבות אנושיות שמובילות לירידה באוכלוסייתן, המגמה אצל הסיקסקים היא הפוכה – והם מצליחים להתרבות ואף להתפשט לאזורים שונים בישראל ובמדינות אחרות במזרח התיכון״, מספר מיכאל בר-זיו, דוקטורנט במעבדתו של ד״ר אור שפיגל מבית הספר לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב, שערך את המחקר החדש.


סיקסק באגם ירוחם. מאת: מינוזיג - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, ויקיפדיה

כדי לבדוק עד כמה ציפורים אלה הן אמיצות, במחקר זה נבחן מרחק התגובה הראשוני של הסיקסקים – כלומר, כמה קרוב הם אפשרו לאיום מסוים להתקרב אליהם, לפני שברחו. כדי לבדוק האם מדובר בהביטואציה (התרגלות) לבני אדם באופן ספציפי – במקביל לבדיקת תגובתם למול איום אנושי, החוקרים בחנו כיצד הסיקסקים הגיבו למול איום טבעי, שאותו הם הרכיבו בדמות פוחלץ של תן על רכב ממונע. בנוסף, החוקרים בדקו מהי צורת הבריחה של הסיקסק – ברגל או בתעופה, את מרחק הבריחה וגם האם הסיקסק הסתתר מפני האיום, או לא.

סיקסקים שלא מפחדים?

מהמחקר עלה שהסיקסקים העירוניים מאפשרים לשני סוגי האיומים השונים – הן האנושי והן ה"טבעי" – להתקרב אליהם הרבה יותר מאשר אחיהם שמתגוררים בסביבה כפרית ופתוחה. זאת ועוד, נמצא שבעוד ציפורי הכפר נטו לנוס על נפשם בתעופה, בסביבה עירונית הציפורים הללו העדיפו לברוח "רגלית", או לעוף למרחק קצר מבלי לבצע ניסיון הסתתרות – ולפי החוקרים מדובר בבחירה נועזת למדי. בנוסף, בעוד ביישובי אדם הסיקסקים ברחו למרחק של עד 30 מטר, הסיקסקים בשטחים הפתוחים ברחו למרחק של 60 מטר ויותר – מהאיומים האנושיים וה"טבעיים" גם יחד. על כן, שלל הממצאים הללו העידו שהציפורים העירוניות אמיצות יותר מאחיותיהן שמתגוררות בטבע.

החוקרים בחנו כיצד הסיקסקים הגיבו למול איום טבעי, שאותו הם הרכיבו בדמות פוחלץ של תן על רכב ממונע. צילום: מיכאל בר-זיו

המחקר הזה מראה גם הוא את ההשפעה של תופעת העיור המואץ ברחבי העולם על חיות בר –  שבתי הגידול הטבעיים שלהן הולכים ומצטמצמים. ״לעומת מינים מלווי אדם (מינים שמשגשגים בסביבה אנושית – ר"א) המקרה של חיות הבר הוא שונה: או שהמינים הללו לא מצליחים להתמודד כלל עם סביבה עירונית, או שנוצר פיצול בין בני אותו מין – אלה שמצליחים להתמודד עם העיר ואלה שלא״, מסביר בר-זיו. הסיקסקים הם דוגמה למין שהתפצל, ובמקרה שלהם – יש יותר סיקסקים שחיים בשדות ובבריכות מאשר פרטים שמתגוררים בסביבה אנושית.


סיקסק בצאלים. צילום: חדוה שנדרוביץ, CC BY 2.5, ויקיפדיה

לפי בר-זיו, הכניסה הסיקסקית למרחב העירוני היא לא מהלך חיובי עבור המין; מהניסוי עלה שהסיקסקים העירוניים נותנים לבני אדם ולתנים להתקרב אליהם יותר מאחיהם – מצב שלדברי בר-זיו הוא בעייתי. ״ייתכן שמדובר בסיקסקים בעלי אופי אמיץ יותר מלכתחילה שהגיעו אל העיר, או שמדובר במצב שבו הערנות של הסיקסקים בסביבה עירונית הפכה לנמוכה יותר באופן כללי – ושני המצבים לא מיטיבים עם בעלי חיים שנמצאים בסביבה עירונית, שיש בה כלי רכב וגם טורפים״, מסביר בר-זיו. זאת אומרת, ייתכן שהעיר הפכה את הסיקסקים לשאננים יותר – כך שהם פגיעים יותר למול סכנות.

השתניתם, סיקסקים

אז מה עושים כדי לעזור לבעלי החיים להתמודד עם נוכחות אנושית? לבר-זיו יש כמה הצעות. ״כדאי להגדיר גישה מוגבלת של מבקרים לשמורות טבע ולפארקים לאומיים, שתאפשר לחיות בר לנהל חיים עם הפרעות פחותות – כמו בעין גדי, שם אין כניסת מבקרים משעה מסוימת״, הוא מסביר. בנוסף, יש גם התאמות שיכולות להיעשות במרחבים עירוניים או במרחבים שבהם האדם כבר בנה: למשל, יצירת מעברים בטוחים לחיות בר – כמו תעלות או גשרים מתחת ומעל לכבישים – שעשויים להועיל להישרדותם.


סיקסק באגמון החולה. נחלת הכלל, ויקיפדיה

זאת ועוד, יירוק של הערים עצמן הוא מהלך שלדברי בר-זיו יכול להועיל מאוד לבעלי חיים שונים. "אפשר להפוך ערים לירוקות יותר על ידי שתילת עצים וגגות ירוקים, שכן אלו מאפשרים מעברים טבעיים לבעלי חיים ומקומות מסתור מפני בני אדם״, הוא מוסיף. לעצים ולגגות ירוקים ברחבי העיר יש יתרונות נוספים – למשל, עבור ציפורים – מכיוון שהם מספקים להן מקומות קינון, מים ומזון. ״חשוב להבין אילו בעלי חיים משתמשים בסביבה עירונית ולמה הם עושים זאת – כדי למצוא דרכים שימנעו את שינוי ההתנהגות הטבעית שלהם ואת שינוי סביבת המחייה שלהם״, מסכם בר-זיו.

הכתבה הוכנה ע''י זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
 
 Responsive


» פורסם בחדשות
 













מכת חיפושיות מעופפות ברחבי הארץ - חיפושית רצנית אוליביה 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מכת חיפושיות מעופפות ברחבי הארץ


המשרד להגנת הסביבה מדווח על חיפושיות שחורות וגדולות שנצפו בימים האחרונים ברחבי הארץ. החיפושיות אינן מסוכנות לבני אדם, ואין מקום לנקוט נגדן באמצעי הדברה. החיפושית אף מועילה לגידולים החקלאיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-04-2019


Responsive
חיפושית מסוג "רצנית אוליביה", צילום: ד"ר אורי שלום - המשרד להגנת הסביבה

כבר יצא לכם להיתקל בחיפושית העונה לשם "רצנית אוליביה"? המשרד להגנת הסביבה מדווח כי בימים האחרונים נצפו כמויות גדולות של חיפושיות שחורות ביישובים רבים ברחבי הארץ. במשרד מדגישים, כי חיפושיות גדולות אלה אינן מזיקות ואינן מעבירות מחלות לאדם, ולכן אין מקום לנקוט באמצעי הדברה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

החיפושית, שגודלה עד 2.5 ס"מ, היא ממשפחת הרצניתיים (Carabidae) והיא ממין שהגדיר ד"ר לייבעלע פרידמן מאוניברסיטת תל-אביב כ"רצנית אוליביה" (Calosoma olivieri).

חיפושית זו מועילה לחקלאות, שכן היא טורפת ביעילות חרקים בשטחים חקלאיים, ועשויה לטרוף גם מזיקים תברואיים (כגון זחלי פרפרים ותיקנים).


חיפושית מסוג "רצנית אוליביה", צילום: ד"ר אורי שלום - המשרד להגנת הסביבה

החרקים מגיעים בתעופה לתחום העירוני משטחים פתוחים בשעות הערב, ועם הגעתם הם נוחתים בקרקע ומחפשים מקום מסתור ולרוב מתים בתוך שעות ספורות. הגעתם בכמויות גדולות עשויה לגרום למטרד, אך הוא עתיד להיפסק תוך זמן קצר.

במשרד להגנת הסביבה מציינים, כי אין לנקוט הדברה נרחבת, אלא רק במקרים מיוחדים: כאשר החיפושית היא במופע חריג והמוני בתחום יישוב, ובמקום שבו היא גורמת בפועל למטרד, ניתן לבצע הדברה ממוקדת בשטח מצומצם כדי למנוע נזק לציבור ולרכוש. מדביר שיפעל בניגוד להנחיות ייחשב כמבצע הדברה רשלנית ואסורה, ויינקטו נגדו האמצעים הקבועים בחוק.












מחאת החיילים נגד רכישת ירקות מרצועת עזה - ייבוא ירקות מעזה למטבחי צה''ל 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחאת החיילים נגד רכישת ירקות מרצועת עזה


תמונות של ארזי ירקות שנקנו מרצועת עזה והובאו לבסיסי צה''ל הציתו גל מחאה של חיילים שהתרעמו על כך שהמדינה מעדיפה תוצרת מהרצועה על פני התוצרת של החקלאים הישראלים

תמיר סטיינמן, חדשות 2  03-03-2017














הפגנת החקלאים בתל אביב: ''המדינה מתעללת בנו'' - מצילים את החקלאות הישראלית 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הפגנת החקלאים בתל אביב: ''המדינה מתעללת בנו''


כאלפיים חקלאים מכל תנועות ההתיישבות הפגינו היום בקריאה לממשלה החדשה לדאוג לעתיד החקלאות. מזכ''ל התנועה הקיבוצית: אין התיישבות ללא חקלאות. הפכנו למדינה שמהללת מתווכים ופוגעת בחקלאיה. מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל: באנו כדי לומר עד כאן. זו ההפגנה הראשונה. לא ניתן שמשקים ברחבי בארץ יסגרו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-03-2015




הפגנת החקלאים היום בת''א, צילום: עופר עמרם - תנועת המושבים


כ-2000 חקלאים הפגינו היום מול קריית הממשלה בתל אביב בקריאה לממשלה החדשה לדאוג לעתיד החקלאות במדינה. ההפגנה אורגנה ע"י התאחדות חקלאי ישראל.  במהלך הבוקר יצאו שיירות של אוטובוסים וכלי רכב מכל רחבי הארץ להפגנה שהחלה בצעדה של החקלאים ממוזיאון ת"א לכיוון קריית הממשלה, שם נערכה העצרת.

החקלאות חווה מזה מספר שנים משבר קשה, אומרים בהתאחדות חקלאי ישראל. אזורים שלמים, אשר כל פרנסתם מושתתת על חקלאות, נמצאים היום בסכנה קיומית ומוחשית וחקלאים רבים איבדו את חדוות היצירה בשל חוסר רווחיות, בשל מיסים מיותרים המושתים עליהם ובשל שחיקה במעמד החקלאי ומוצאים עצמם אף סוגרים את מפעל חייהם.

ההתאחדות נערכה כבר לפני מספר חודשים לצאת למאבק על עתיד החקלאות במדינה, אך בשל הבחירות המאבק התעכב. היום יצאו כלל התנועות והארגונים החקלאיים במאבק בסימן: "מצילים את החקלאות בישראל".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור: "היום זו יריית הפתיחה של המאבק שלנו. על הממשלה לשמור על החקלאות במדינה ועל עתידה אנו נלחמים בראש ובראשונה על הערכים של מדינת ישראל כדי לייצר מזון איכותי ובריא לדורות הבאים.  בפעם אנחנו מפסיקים להתנצל על זה שאנחנו חקלאים וזאת כדי שנוכל להיות חקלאים. זה נגמר. עד כאן! אנחנו לא נשלם מחירים מטורפים על מים, מחירים שלא משלמים באף מקום בעולם . זה נגמר. אנחנו יוצאים מכאן מאוחדים כולנו. אנחנו כאן כדי לשנות את המצב אחת ולתמיד. אין ציונות בלי חקלאות".

מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אבו וילן: "אנחנו כאן כדי לומר עד כאן. זו הפגנה ראשונה. אנחנו לא ניתן שמשקים ברחבי בארץ יסגרו. אם חקלאות כאן מולדת כאן. בשבועיים הקרובים ניפגש עם כל נציגי המפלגות – בקואליציה ובאופוזיציה כדי להציג בפניהם את חומרת הדברים והצעות לפתרון".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, איתן ברושי: "החקלאות בישראל היא גאווה עולמית, אך החקלאים המובילים אותה צריכים להתעסק בחקלאות ועל עצם קיומם. איזה אבסורד מקומם. הפכנו למדינה שמהללת מתווכים ופוגעת בחקלאיה. זהו מצב בלתי נסלח והוא חייב להשתנות! אין התיישבות ללא חקלאות, ותמיכה בחקלאות פירושה תמיכה אמתית ונגב ולגליל ולהורדת יוקר המחייה".



יו''ר התאחדות חקלאי ישראלו מזכ''ל תנועת המושבים מאיר צור, צילום: עופר עמרם - תנועת המושבים


נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי: "מאבק החקלאים החל היום בקול תרועה רמה והוא יימשך ויסלים עד שהממשלה תכלול את דרישותינו בקווי היסוד שלה אחרת החקלאות תיעלם ואיתה בטחון המדינה ומזון האזרחים. יריית הפתיחה של המאבק ביום סימבולי, בו נכנס לתוקף החוק המבטל את הפטור מהסדר כובל למשווקים, הם בבחינת נורת אזהרה לכל מי ששכח שמדינת ישראל קמה בזכות ההתיישבות החקלאית העובדת".

יו״ר המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף: "תענוג לראות כאן צעירים דור העתיד שלנו. המדינה צריכה להבין שללא חקלאות אין מדינה. אני קורא להכניס את נושאי החקלאות בתוך המו״מ הקואליציוני".

מזכ"ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי, דודו קוכמן: "בכל העולם, החקלאים זוכים להערכה ולתמיכה ישירה מתוך הבנה כי מדובר באינטרס של המדינה ולא של החקלאים. למרות שהחקלאות הישראלית היא מקור גאווה בעולם ומצרך מבוקש בארצות רבות, נדמה שבמשרד האוצר רואים בחקלאות נטל ולא נכס והביאו את החקלאים לעברי פי פחת. לעיבוד הקרקע יש ערכים רבים מעבר לביטחון המזון, מזון בריא, כמו שמירה על שטחים פתוחים, הגנה מפני פולשים, פיזור אוכלוסין והגנה על הגבולות".

שחר איתני, חקלאית ודור רביעי של חקלאים בערבה: "החלטנו שאין לנו ברירה לקום ולהילחם על הבית. המאבק שלנו הוא של כולנו. אין בו ימין ושמאל, הוא חוצה מפלגות ומאבקים פנימיים, הוא מאבק על האפשרות לאכול את המזון שלנו. אנחנו נילחם. אנחנו החלק הכי חשוב של הפאזל של המדינה הזאת".

מצילים את החקלאות בישראל – לקריאת דף מסרים, נתונים והרחבות












מרכז חדש לחקר אבדן קרקעות פוריות יוקם בישראל - אוניברסיטת בן גוריון בנגב 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מרכז חדש לחקר אבדן קרקעות פוריות יוקם בישראל


שנים של חקלאות אינטנסיבית, רובן בתקופה של חוסר מודעות לסביבה, נותנות כיום את אותותיהן. קרוב לחצי מילון דונם יצאו עד כה ממעגל העיבוד החקלאי בישראל, כתוצאה מסחף. מענק שניתן לאוניברסיטת בן גוריון בנגב מהמדען הראשי במשרד החקלאות, ישמש להקמת מרכז מצוינות לחקר אבדן קרקעות פוריות בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-11-2013



בור בשדה חקלאי כתוצאה מסחף באירוע גשם באגן נחל חרוד, צילום: רמי זיידנברג

מענק מחקר בסך מליון שקלים מטעם המדען הראשי של משרד החקלאות אושר לפרופ' טל סבוראי מהמחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי באוניברסיטת בן- גוריון בנגב. המענק ישמש להקמת מרכז מצוינות לחקר אבדן קרקעות פוריות שבראשו יעמוד פרופ' סבוראי. צוות המרכז יכלול את הפרופסורים אלכס פורמן ושגיא פילין מהטכניון, ד"ר שמואל אסולין ממרכז וולקני ופרופ' אפרת מורין מהאוניברסיטה העברית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אובדן קרקעות פוריות מאגנים חקלאיים הינה בעיה עולמית ומהווה גם בעיה חמורה מאד בישראל. שנים של חקלאות אינטנסיבית, רובן בתקופה של חוסר מודעות לסביבה, נותנות כיום את אותותיהן. מומחים מעריכים כי קרוב לחצי מילון דונם יצאו עד כה ממעגל העיבוד החקלאי בישראל, כיוון שכשליש מעובי הקרקע המקורי נסחף ובשדות רבים נעלמה הקרקע כולה עד לחשיפת סלע האם. בשטח נותרת לעיבוד קרקע רדודה, והיעלמות השכבה העליונה גורמת להקטנת קיבול המים וחומרי ההזנה, ומפחיתה יבולים בצורה משמעותית. נוסף על כך, נגרמים נזקים כלכליים כתוצאה מהצטברות הסחף ומהצורך בסילוקו במורד השדות.

המענק יאפשר לפתח מנגנון קבלת החלטות להקטנת אבדן קרקעות פוריות על סמך הבנה טובה יותר של תהליכי הסחיפה והשפעת האדם. מנגנון קבלת ההחלטות ישולב במערכת מידע גיאוגרפית ונתוני חישה מרחוק לשם פיתוח יכולת טיפול פרטני במרחב.

שלבי המחקר יכללו כימות תהליכי סחף ושיקוע באגנים חקלאיים באמצעות פיתוח מודל פיזיקלי המשלב מרכיב הידרולוגי שיכלול סימולציה של חידור על פני תכונות הקרקע, מבנה הפרופיל וסוגי עיבוד וכן רכיב הילוך זרימה עילית. כמו כן יילמד הקשר בין משטר הגשם ותהליכי אובדן הקרקעות על פי נתונים דינמיים בזמן ובמרחב ממכ"מ מטאורולוגי. יבוצעו מדידות מפורטות של קצבי סחיפת קרקע באמצעות סורק לייזר ידני ומוטס ותילמד השפעת האדם על קצב הסחיפה דרך מניפולציות של סוגי עיבוד קרקע שונים.













מנהל מקרקעי ישראל פינה הבוקר חוות בודדים בנגב - חוות רעים סמוך לשדרות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנהל מקרקעי ישראל פינה הבוקר חוות בודדים בנגב


הפינוי ב''בחוות רעים'' באזור חלץ סמוך לשדרות, נעשה בהליך של הוצאה לפועל בעקבות התדיינות משפטית ממושכת שהגיעה לבית המשפט העליון. מפקחי הרשות פינו רפת בקר בגודל של כ-900 מ''ר, ומבנה למגורים. נשיא התאחדות האיכרים: ''ביזוי הציונות, אטימות וחוסר שוויון בפני החוק. ההתאחדות תגייס משאבים לצורך הכנת תביעות פיצוי אישיות נגד נבחרים ופקידים במשרדי הממשלה ובמינהל מקרקעי ישראל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-07-2013


מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, פינו היום רפת בקר בגודל של כ-900 מ"ר ומבנה למגורים ב"חוות רעים", השוכנת באזור חלץ בדרום. המבנים שהוקמו ללא היתרי בניה, נהרסו על פי הוראת בית המשפט.

בעל החווה יצחק גלם, ערער בעבר שלוש פעמים על החלטת בית המשפט, אך כל עתירותיו נדחו. הוא אף פנה לועדה הממשלתית העוסקת בחוות בודדים, וביקש לאשר את המבנים רטרואקטיבית, אך גם בקשתו זו נדחתה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"מפקחי רשות מקרקעי ישראל ימשיכו לבצע את תפקידם בהגנה על קרקעות המדינה מפני עברייני קרקע, לפי הוראות החוק, בתי המשפט והממשלה. האכיפה כנגד עברייני קרקע מתנהלת בימים אלו באופן נחוש ומואץ בכל חלקי הארץ" אמר יואב ששון, מנהל מרחב ירושלים בחטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.

נשיא התאחדות האיכרים:  ביזוי הציונות, אטימות וחוסר שוויון בפני החוק

''פינוי חוות הבודדים מבליט את שרירות הלב, אטימות הלב וחוסר השוויון בפני החוק. מדובר במעשה איוולת ואף הרבה מעבר לזה'' אמר היום נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי בעקבות פינוי החווה. בהכרזה חסרת תקדים מאשים אמיתי את הממשלה ואת מינהל מקרקעי ישראל ב''ביזוי הציונות, באטימות וברשעות ביישום מהלכים לפינוי חוות הבודדים בדרום הארץ''.

"בעוד שהממשלה משקיעה כמעט עשרה מיליארד שקל בהסדרת יישוב הבדויים בנגב, היא עשתה לה למטרה להחריב את יישובי חוות הבודדים המגנים על השטחים הפתוחים ומבטיחים את שלטון החוק והריבונות הישראלית בנגב. מדובר במעשה אנטי ציוני, אנטי שוויוני והרה אסון. הממשלה ממשיכה לקפל את דגלי ההתיישבות הציונית המגשימה בתחומי הקו הירוק."  אמר אמיתי.

"הדיבורים על מדינה יהודית הם ריקים מתוכן", הוסיף אמיתי. "הרוח החדשה עליה מדברים בממשלה היא לא פחות מאשר רוח רעה. מדינת ישראל עוקרת חקלאים ומתיישבים העוסקים בחקלאות, שומרים על אדמות המדינה ומהווים את הבסיס החלוצי לנקודות התיישבות עתידיות במרחבי הנגב, הערבה ושאר אזורי הארץ. זו ממשלה של בטון ותמיכה בספקולנטים. חוות הבודדים הן ביטוי לחלוצים המודרניים של ההתיישבות היהודית באדמות המדינה. התאחדות האיכרים כתנועה מיישבת, תעשה הכל בכדי לסייע לכל חקלאי באשר הוא ולחקלאי חוות הבודדים בפועלם המבורך של התיישבות חקלאית במדינת ישראל'' הוסיף אמיתי.

אמיתי הודיע, כי בכוונתו לכנס כנס חירום של כלל חקלאי ישראל, וכי ההתאחדות תגייס משאבים לצורך הכנת תביעות פיצוי אישיות נגד נבחרים ופקידים במשרדי הממשלה ובמינהל מקרקעי ישראל.












השר שמיר: סרוב המדינה להביא עובדים זרים לחקלאות - בזיון ורשעות - מחסור בידיים עובדות בחקלאות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר שמיר: סרוב המדינה להביא עובדים זרים לחקלאות - בזיון ורשעות


בישראל חסרים אלפי עובדים בענף החקלאות. לפני מספר שנים החליטה הממשלה לצמצם את מספר העובדים הזרים, בתקווה להשתמש במיכון חוסך כוח אדם, אך הניסיון כשל. בחודשים האחרונים נסגרו רק בערבה 40 משקים חקלאיים, מרביתם מאותה סיבה. היום התקיים דיון מיוחד בועדת העבודה של הכנסת, בעקבות פניות רבות של חקלאים בדרישה לבטל את ההגבלה על הבאת עובדים זרים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-07-2013



צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

נושא המצוקה בידיים עובדות בחקלאות הגיע היום (ד') לדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. בעוד שבמשרד החקלאות מבינים את הצורך בעובדים זרים, במשרד הכלכלה מתנגדים לביטול ההגבלה על הבאתם. בחודשים האחרונים נסגרו בערבה בלבד 40 משקים חקלאיים, מרביתם מאותה סיבה. בישראל חסרים אלפי עובדים לחקלאות. רוב הישראלים לא רוצים לעבוד בענף, וכל הנסיונות לעודד אותם כשלו. הפלסטינים לא מקבלים אישורי עבודה ותלויים במצב הבטחוני. "זה מצב שהוא בלתי אפשרי ולכן הרבה מאוד משקים סוגרים'' אמר היום מזכ''ל תנועת המושבים מאיר צור לראיון בתכנית הבוקר של רשת ב'. ''המצב הזה לא קיים רק בערבה. בכל מקום שאתה מסתובב אתה רואה את הבעיה הגדולה של העובדים הזרים. אין ידיים עובדות ולכן עוד ועוד משקים נסגרים, ואני לא רואה את האור בקצה המנהרה''.

הדיון היום בכנסת נקבע בעקבות פניות של חקלאים רבים, שמבקשים לבטל את המגבלות על העסקת עובדים זרים בענף. יו"ר הוועדה ח"כ כץ אמר בדיון: "לשרי האוצר והכלכלה אסור לתת יד למותה של החקלאות. המדיניות של צמצום העסקת העובדים הזרים לא הביאה לתוצאות הרצויות. אין לאפשר יבוא בלתי מוגבל של עובדים, אך יש ללכת לקראת החקלאים ולאשר להם תוספת של 4,000 עובדים כפי שהם מבקשים. ח''כ כץ הבטיח כי יפנה לשרים הרלוונטיים בעניין.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי שר החקלאות יאיר שמיר שנכח בדיון היום, לפני מספר שנים החליטה הממשלה לצמצם את מספר העובדים הזרים הרשאים לעבוד בענף החקלאות, בתקווה להשתמש במיכון חוסך כוח אדם. אבל הנסיון לא עבד, והיום הייצור החקלאי של מדינת ישראל הוא 1.8% מכלל הייצור במדינה. ''זה בזיון'' אמר השר שמיר. ''המספרים יורדים והחקלאים בוכים. זה לא עולה כסף למדינה, זו סתם רשעות. אין לי אוזן קשבת במשרד הכלכלה ובמשרד האוצר. מדינה בלי חקלאות מאבדת את אדמותיה ובניה ונישאר בסוף במדינת תל אביב".

מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן, ציין כי בסך הכל מדובר על הוספת 4,000 עובדים. ישנן קרקעות לא מעובדות, נחלות חדשות בערבה התיכונה שנכנסים אליהן מתיישבים חדשים, אבל אין להם עובדים.

עמית סדן מאגף התקציבים במשרד האוצר הסביר בועדה כי צמצום המכסות בעובדים הזרים לא בא כדי לפגוע בחקלאים, אלא בכדי לעודד תעסוקת ישראלים. ''אנחנו לא ראש בקיר ולא אטומים, אנחנו מבצעים התאמות, כמו הוספת עובדים עונתיים" אמר סדן.

חה"כ עמר בר לב (העבודה) קרא להגדיל את אישורי הכניסה והעבודה בחקלאות לפלסטינים, ועו"ד חן כהן ממשרד הכלכלה טען כי נשים ערביות מוכנות לעבוד בחקלאות, אך החקלאים לא מוכנים להעסיק אותן. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן בתגובה: "זה עורבא פרח".

נועם בלום מהתאחדות החקלאים החדשה: "כל כך הרבה איסורים יש על החקלאים וכל כך הרבה פיקוח. הפכנו להיות אריסים של הפקידות של מדינת ישראל. לא ייתכן שעד שנבצע את המהפך הנדרש, ימותו החקלאים, יקרסו המשקים ולא יהיה דור המשך. אני אקבע כמה פועלים אני צריך, לא אף פקיד במקומי".












מדענים ישראלים גילו כיצד נוצרים חומרים רעילים בתפוחי אדמה - מכון ויצמן למדע 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מדענים ישראלים גילו כיצד נוצרים חומרים רעילים בתפוחי אדמה


ממצאי המחקר שנערך במכון וייצמן למדע יאפשרו לטפח זני ירקות חדשים בעלי כמות מופחתת של רעלים, ולהשביח זנים באמצעות הכלאות עם זני בר שנאסרו לשימוש בגלל תכולת הגליקו-אלקלואידים הגבוהה בהם

מכון וייצמן למדע  31-07-2013


מקרי מוות של בני אדם כתוצאה מאכילת תפוחי אדמה ירוקים הם אמנם נדירים למדי, אך הרעלות כאלה גורמות תכופות למחלות ולתמותה בחיות משק. הסימפטומים כוללים פגיעות במערכת העיכול, וכן השפעות נוירולוגיות כמו אובדן תחושה, סיוטים והזיות. במקרים חמורים נגרמת הפרעה בקצב הלב המובילה למוות. האחראים לכך הם החומרים הרעילים סולנין ושקונין המצויים בתפוחי אדמה, שריכוזם בפקעות גדל במידה משמעותית בעקבות חשיפה לאור ובזמן הנצת הפקעות, ומגן עליהן מפני גורמי מחלות.

הסולנין והשקונין משתייכים למשפחה גדולה של אלפי חומרים הקרויים גליקו-אלקלואידים, המצויים גם בצמחי מאכל נוספים ממשפחת הסולניים כמו עגבניות וחצילים. חומרים אלה מוכרים זה למעלה ממאתיים שנה, אולם מסלול הייצור שלהם בצמח אינו ידוע. פרופ' אסף אהרוני וחברי קבוצתו מהמחלקה למדעי הצמח במכון וייצמן עשו באחרונה צעד חשוב בכיוון זה, כאשר הצליחו למפות את המסלול הביוכימי האחראי ליצירת גליקו-אלקלואידים מחומר הגלם שלהם - כולסטרול. ממצאי המחקר יאפשרו לטפח זני ירקות חדשים בעלי כמות מופחתת של רעלים, ולהשביח זנים באמצעות הכלאות עם זני בר שנאסרו לשימוש בגלל תכולת הגליקו-אלקלואידים הגבוהה בהם. מצד שני, הגברת ריכוז הגליקו-אלקלואידים בחלקי הצמח שאינם אכילים, או בצמחים שבאופן טבעי אינם מכילים חומרים אלו, תגביר את יכולתם להתגונן מפני מחלות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשלב הראשון של עבודת המיפוי, שפורסם לפני כשנתיים בכתב-העת The Plant Cell, הצליחו המדענים לזהות את הגן הראשון במסלול הייצור של הגליקו-אלקלואידים. במחקר הנוכחי, שהתפרסם באחרונה בכתב-העת Science, השתמשו המדענים באותו גן ראשון כב"סימן דרך", שכיוון אותם אל המשך המסלול: באמצעות השוואת תבניות הביטוי של גנים ברקמות שונות של תפוחי אדמה ועגבניות, עלה בידם לזהות גנים דומים לגן הראשון, וכך לגלות שורה של גנים המעורבים במסלול ייצור הגליקו-אלקלואידים. פגיעה בתפקודו של אחד מגנים אלה מנעה הצטברות של גליקו-אלקלואידים בפקעות תפוחי אדמה ובעגבניות. בהמשך פיענחו המדענים את התפקיד של כל אחד מהגנים, ושרטטו את התהליך המלא, בן עשרה שלבים, במהלכו הופכת מולקולת כולסטרול לגליקו-אלקלואיד. גנים נוספים שזוהו אחראיים ל"הסתעפויות" שונות במסלול, המובילות ליצירת חומרי משנה, ועל בקרת התהליך.

פרופ' אהרוני מספר כי באחד הלילות ישב בביתו ובדק שוב ושוב את רשימת הגנים המועמדים – על סמך תבנית ביטויים – למלא תפקיד במסלול הייצור, כאשר לפתע הגיע לתובנה מעניינת: נראה כי הצמחים מגנים על הצאצאים שלהם מפני האפשרות לרשת "חצי מסלול" לייצור גליקו-אלקלואידים, אשר עלול להזיק להם. אפשרות זו עלתה כאשר השווה את מיקומי הגנים בגנום, וגילה כי מרביתם מאוגדים ברצף אחד על כרומוזום 7 של העגבנייה ותפוח-האדמה. שני גנים נוספים נמצאו בכרומוזום אחר, אולם נראה כי גם מקטע זה נדד ממיקומו המקורי בכרומוזום 7. הסיבה לקיבוצם של הגנים היא שהפעלה חלקית של מנגנון ייצור הגליקו-אלקלואיד מובילה לייצור חומר ביניים רעיל לתאי הצמח (כך, לדוגמה, קיימות פטריות הפוגעות בצמח באמצעות פירוק הגליקו-אלקלואידים לרכיבם המזיק). כדי לצמצם את הסיכוי לתורשה חלקית מזיקה, מרכז הצמח את כל המסלול ביחידה גנטית קטנה ככל האפשר.

את המחקר הוביל החוקר הבתר-דוקטוריאלי ד"ר מקסים איטקין, והשתתפו בו ד"ר אווה הייניג, ד"ר אורן צפדיה, פבלו קרדנס, ד"ר שמואל בוקובזה, ד"ר סרגיי מליצקי וד"ר אילנה רוגצ'ב ממעבדתו של פרופ' אהרוני, וכן ד"ר תמר אונגר מהמרכז לפרוטאומיקה מבנית במכון, מדענים מאוניברסיטת פונה, הודו, ומהמכון לחקר הצמח בוונינגן, הולנד.












בדרך למשחטת ''אדום אדום'': מסלול היסורים של העגלים מאוסטרליה - תחקיר ערוץ 10 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בדרך למשחטת ''אדום אדום'': מסלול היסורים של העגלים מאוסטרליה


עמותת אנונימוס הגישה הבוקר תלונות למשטרה, למשרד החקלאות ולמשרד הגנת הסביבה, בדרישה לחקור עבירות לכאורה על חוק צער בעלי-חיים שתועדו בתחקיר ששודר אמש בחדשות ערוץ 10. ארגוני בעלי-חיים באוסטרליה הגישו גם הם תלונה לרשויות האוסטרליות. הצילומים, שתיעד תחקירן אנונימוס, חושפים עובדים המצליפים בעגלים ובטלאים בפריקתם מהאוניות בנמל אילת, ומחשמלים בשוקרים עגלים בהעמסתם מהמפטמה למשחטת ''אדום אדום'' של חברת תנובה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-07-2013



צילום מתוך תחקיר ערוץ 10, באדיבות: עמותת אנונימוס

עמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים הגישה הבוקר תלונה למשטרה, למשרד החקלאות ולמשרד הגנת הסביבה, בדרישה לחקור את ההתעללות בעגלים ובטלאים המובלים ב"משלוחים החיים" מאוסטרליה. ערוץ 10 חשף אמש את צילומיו ועדותו של תחקירן אנונימוס, שעקב אחר מסעם של עגלים וטלאים המובלים מאוסטרליה לישראל. התחקירן הציב מצלמה על הר מול נמל אילת ותיעד את פריקתם מהאוניה למשאיות, שנמשכה כ-40 שעות בחום כבד, ועקב אחר המשאיות. הצילומים חושפים התעללות קשה. בין היתר תועדו עובדים המכים עגלים וטלאים בכל חלקי גופם, לרבות בראשם, ואף משליכים טלאים מגובה רב.

התחקירן תיעד גם את פריקת העגלים בתחנת ההסגר בקיבוץ אילות, תוך הצלפות חוזרות ונשנות, משיכות בזנב וחשמול בשוקרים חשמליים, וכן את העמסתם למשאיות במפטמה בקיבוץ בית השיטה – בדרך למשחטת "אדום אדום" של "תנובה" – גם שם תוך שימוש בשוקרים חשמליים, שנפסק כאשר האחראי במקום הבחין במצלמה. תיעוד זה מצטרף לתחקיר "כלבוטק" מדצבר האחרון במשחטת "אדום אדום", שתיעד התעללות חמורה בעגלים ובכבשים, וכן לתחקיר מ-2011 שחשף חשמול בשוקרים של עגלים הנשחטים עבור החברה בתחנת ההסגר בצופר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתלונה נטען כי עולות מן התחקיר עבירות לכאורה הן על חוק צער בעלי-חיים והן על תקנות הובלת בעלי-חיים. "התיעוד מעלה כי העובדים מנחיתים מכות גם על בעלי-חיים פצועים המתקשים בהליכה", נכתב בתלונה. "בתמונות נראה בבירור טלה שבקושי מסוגל לעמוד על רגליו. במקום לספק לו טיפול, העובד מכה אותו שוב ושוב על מנת לזרזו לעבור מהאוניה למשאית".

ארגוני בעלי-חיים באוסטרליה צפו בצילומים מישראל והגישו תלונה לרשויות, עקב הפרה לכאורה של התקנות באוסטרליה, המחייבות את תעשיית הבשר המקומית לעמוד בסטנדרטים מינימליים גם בארצות שאליהן מיוצאים בעלי החיים. הארגונים להגנת בעלי חיים באוסטרליה מנהלים זה שנים מאבק נרחב להפסקת המשלוחים החיים מאוסטרליה.

מדי שנה מיובאים לישראל מאוסטרליה מעל 100 אלף עגלים וטלאים, כאשר שתיים מהיבואניות הגדולות הן "דבאח" ו"תנובה" ("אדום אדום"). בשדות המרעה האוסטרליים צמחה תעשייה משגשגת של יצוא בעלי-חיים למדינות באסיה והמזרח התיכון. מרגע שיועמסו על המשאיות ומשם לאוניות הצפופות, לא יזכו העגלים והטלאים שוב לצאת למרעה. רבים מהם אינם שורדים את המסע. לאחר כשלושה שבועות הפלגה באונייה המיטלטלת הם יועברו למשאיות, ומשם למכלאות ההסגר, למפטמות – ושוב למשאיות, בדרך לבית המטבחיים.

חגי כהן, "אנונימוס": "זה אבסורד להעביר בעלי-חיים מסע ייסורים באוניות מיטלטלות מהקצה השני של העולם בשביל לפטם ולשחוט אותם בארץ, ומקומם שההתעללות בהם רק מחריפה אחרי העגינה בחופי ישראל. האחראים להתעללות צריכים לתת את הדין – משרד החקלאות והווטרינרים שכשלו בפיקוח, וחברות שיווק הבשר שהזמינו את המשלוחים ועצמו עיניים. אנחנו, כצרכנים, יכולים לבחור שלא לממן את האכזריות הזאת, ולהחרים את תעשיית הבשר".

תגובת משרד החקלאות

ממשרד החקלאות נמסר היום בתגובה כי במסגרת הפעילות הענפה שמקיים המשרד בכל הקשור לרווחת בעלי חיים, קודם אישור תקנות צער בעלי חיים להובלת בהמות (תקנות דומות הותקנו גם בהובלת עופות), המסדירות את הובלתם כך שהדבר יתבצע בצורה המתחשבת ברווחתם. בין השאר, יש להגביל את זמן ההובלה על מנת למנוע מהם סבל מיותר, וכן יש לדאוג לתנאי הגנה והצללה מפני גשם, אוורור, צינון, צפיפות ועוד. ההוראות אף אוסרות הובלת בע"ח כשהם פצועים, קשורים, מונפים, אחוזים בצורה אכזרית בעת ההטענה (כגון אחיזה בראש או בקרניים). חל איסור על שימוש בכוח או בשוקר למעט הפעלת כוח סביר, ועוד הוראות רבות נוספות.

כמו כן ההובלה חייבת להתבצע בנוכחות משגיח או נהג אחראי שעבר הכשרה של משרד החקלאות הכוללת הכרת שיטות למזעור סבלם של בעלי החיים ודאגה לרווחתם. מכוח תקנות אלה, הוכשרו עד כה למעלה מ-500 נהגים ומלווים בקורסים ללמידת שיטות שנועדו למזער את סבלם של בעלי החיים, דבר שהביא לתוצאות והוריד משמעותית את מספר מקרי ההתעללות בעת הובלות.

המשלוח שתועד בתחקיר ערוץ 10, הגיע בתאריך 15.06.13 בשעות הערב לנמל אילת וכלל כ-25,000 ראשי בקר וצאן מאוסטרליה. במשרד החקלאות מציינים, כי פקחי המשרד ורופא וטרינר ממשלתי מטעם המשרד ליוו בנמל אילת חלק מתהליך הפריקה שארך 3 ימים. במסגרת הבדיקה נבדקו גם התאמת המשאיות להובלת בעלי חיים, בדיקת ניקיון המשאיות ופיקוח על ציר הנסיעה לבדיקת ההעברה של בעלי החיים ללא עיכוב.

''משרד החקלאות ביקש מהכתב להעביר לידיו את הצילומים, אך הם טרם התקבלו. נשמח לקבלם בכדי לפעול בנושא''. אומרים במשרד החקלאות.

השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר קוראים לאזרחים לפנות למשרד ולדווח על כל חשד לעבירה על חוק צער בעלי חיים.












הזמנה לכנס בנושא ''אתגרים בשיווק תוצרת חקלאית'' - משרד החקלאות והפקולטה לחקלאות ברחובות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הזמנה לכנס בנושא ''אתגרים בשיווק תוצרת חקלאית''


משרד החקלאות ופיתוח הכפר והפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית מזמינים לכנס שייערך לזכרו של ד''ר אברהם מלמד, מייסד היחידה לחקר שווקים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ומנהלה הראשון. יום ג' 20 באוגוסט 2013, בבית דגן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-07-2013




משרד החקלאות ופיתוח הכפר והפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית מזמינים לכנס בנושא "אתגרים בשיווק תוצרת חקלאית" שייערך לזכרו של ד"ר אברהם מלמד, מייסד היחידה לחקר שווקים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ומנהלה הראשון.

הכנס יתקיים ביום ג', י"ד אלול תשע"ג, 20 באוגוסט 2013, מהשעה 08:30-13:30 באולם הכנסים, בניין ההנהלה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, בית דגן.












פעם רפתן תמיד רפתן: כנס הוקרה לרפתנים הפורשים - מתווה לוקר - רפורמה במשק החלב 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פעם רפתן תמיד רפתן: כנס הוקרה לרפתנים הפורשים


בכנס שהתקיים היום (ג') ביהוד, השתתפו עשרות רפתנים שפרשו במסגרת הרפורמה שעובר הענף בימים אלו. מטרת הרפורמה להביא להתייעלות משק החלב ולהפחתת עלות ייצור החלב, זאת באמצעות עידוד בעלי רפתות קטנות להפוך ליצרני חלב גדולים, או לחילופין לאפשר להם לפרוש. שייקה דרורי: ''חשוב לנו לומר תודה ולהוקיר אתכם על השנים הרבות בהן נשאתם את הענף על גבכם''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-07-2013


"כמו שלא נעים לראות גן סגור, בוודאי שלא נעים לראות רפת סגורה. לקחתם החלטה מאוד מאוד קשה, והחלק הקשה ביותר מאחוריכם. עכשיו אתם עומדים בפני תקופה חדשה ומאתגרת, ומועצת החלב תמיד תהיה שם בשבילכם" כך אמר שייקה דרורי מנכ"ל מועצת החלב בכנס הוקרה שהתקיים היום (ג') ביהוד, ביוזמת מועצת החלב ותנועת המושבים. בכנס השתתפו עשרות רפתנים שפרשו מענף החלב ובני משפחותיהם.

ענף החלב עובר בימים אלה רפורמה שמטרתה לייעל את משק החלב והיא מתבססת על מתווה שהוצע ע''י מנכ''ל ראש הממשלה הראל לוקר. על פי המתווה, הצעדים שיינקטו במסגרת הרפומה יביאו להפחתת עלות ייצור החלב, זאת באמצעות עידוד בעלי רפתות קטנות להפוך ליצרני חלב גדולים, או לחילופין לאפשר להם לפרוש מהענף לצד הגברת מערך ההדרכה והמחקר בתחום רפת החלב. כך יגיע גודל הרפתות בישראל למינימום של 70 פרות חולבות, בהיקף כושר ייצור שנתי שלא יפחת מ-700 אלף ליטר. כתוצאה מכך 200 רפתות קטנות במשקים משפחתיים במושבים ייסגרו בתמורה לפיצוי של מיליון שקלים לבעליהן. מחיר המטרה (המחיר אותו מקבל הרפתן עבור ליטר חלב גולמי) יקוצץ ב-4 השנים הקרובות בארבע פעימות ב-25 אגורות לליטר (11%). כמו כן תתבצע הורדת מכסים על מוצרים נוספים לייבוא והשוק ייפתח ליבוא מתחרה בהדרגה ובאופן חלקי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במהלך הכנס התקיימו הרצאות של יועצים פיננסים מחברת הלמן אלדובי בנושא חשיבה אסטרטגית בניהול השקעות ואפשריות להתחדשות עסקית. ''חשוב לנו ביותר לומר תודה ולהוקיר אתכם על השנים הרבות בהן נשאתם את הענף על גבכם. אנו רוצים להיפרד כידידים, וגם להעניק לכם כלים ממומחים בתחום הפיננסי על מנת להתמודד עם המצב החדש. אין ספק שעוד ניפגש ואנו רוצים שניפגש". אמר שייקה דרורי.

אפרי רייקן סמנכ"ל מועצת החלב אמר כי "זה ברור לכולנו שמי שהיה פעם רפתן תמיד יישאר רפתן בלבו. חלקכם רפתנים מיום היוולדם. האירוע הזה בא להדגיש שתמיד הייתם חלק מאתנו ולעולם תישארו."

מאיר צור מזכ"ל תנועת המושבים הודה לרפתנים ואמר: "אנו רוצים לומר תודה על מה שעשיתם עד עכשיו ובהצלחה על כל מה שתעשו בהמשך. לחברה הישראלית יש שני סמלים שמסמלים את הישראליות שבה. האחד, הביטחון והשני החקלאות - אתם סמל לישראליות. ענף הרפת נחשב אחד הענפים המורכבים ביותר בחקלאות, ואין לי ספק שמי שהצליח בניהול רפת יוכל להצליח בכל תחום אחר - אנחנו כאן המועצה כאן והמדינה כאן בשבילכם".

אריה שוורץ, רפתן ממושב שדמות דבורה שהגיע לכנס סיפר כי מתווה לוקר אפשר לו לפרוש בתנאים טובים, הרבה יותר ממה שחשב קודם לכן. ''כיום אני ואשתי חיים חיים רגועים יותר, יש לנו יותר זמן לבלות עם המשפחה ולעסוק בפעילויות פחות תובעניות".












אושר בועדת הכלכלה: משקאות אלכוהולים יסומנו בתוויות אזהרה - פרסומות ושיווק של משקאות אלכוהוליים 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בועדת הכלכלה: משקאות אלכוהולים יסומנו בתוויות אזהרה


ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום התקנות המסדירות את הגבלת הפרסומות והשיווק של משקאות אלכוהוליים. החובה להדביק תווית אזהרה על משקאות שאחוז האלכוהול בהם גבוה מ-15.5% תיכנס לתוקף תוך שנה, ועל משקאות עם אחוז אלכוהול נמוך מזה - שנתיים מיום פרסום התקנות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-07-2013



צילום: עומר שביט

ועדת הכלכלה של הכנסת, אישרה היום (ג') את התקנות המסדירות את הגבלת הפרסומות והשיווק של משקאות אלכוהוליים. על פי התקנות, על מיכל משקה משכר חזק, ששיעור האלכוהול בו עולה על 15.5% תופיע תווית שעליה יהיה כתוב "אזהרה: צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת חיים ומזיקה לבריאות!". על מכלי משקאות משכרים ששיעור האלכוהול בהם הוא עד 15.5% יופיע הכיתוב: "אזהרה: מכיל אלכוהול - מומלץ להימנע משתיה מופרזת".

עוד נקבע, כי האזהרה תופיע באותיות בצבע שחור על רקע לבן וגודלה יהיה 15% לפחות משטח התווית של המשקה. החובה להדביק את תווית האזהרה על משקאות שאחוז האלכוהול בהם גבוה מ-15.5% תיכנס לתוקף תוך שנה מיום פרסום התקנות. ועל משקאות עם אחוז אלכוהול נמוך מזה - שנתיים מיום פרסום התקנות. כמו כן אישרה הוועדה את הסעיפים הנוגעים לפרסום בשלטי חוצות, בעתונות, ברדיו, בטלויזיה ובאינטרנט. אלה ייכנסו לתוקפן כבר תוך 90 יום מיום הפרסום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו''ר הועדה, ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, אמר כי אישור התקנות חשוב בעת הזאת, על מנת להתמודד עם תופעות של שתייה מופרזת בקרב בני הנוער הנמצאים בחופשה. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, הוסיף כי התקנות הן  חלק מהמאבק לשמירה על בריאות הציבור.

מנכ"ל מועצת גפן היין, צחי דותן, טען בדיון בועדה כי ישנם מספר יינות מצומצם שאחוז האלכוהול בהם מגיע גם ל-16% ואין סיבה שיכללו ברף של המשקאות המשכרים החזקים. מנכ''ל משרד הבריאות פרופ' גמזו אמר כי בכוונתו לבחון את הנושא יחד עם שרת הבריאות, ואם המשרד ימצא לנכון הוא יגיש תיקון בנושא לוועדה.

מנהלת תחום הסכמים מסחריים דו לאומיים במשרד הכלכלה, נטלי גוטמן חן, התייחסה לאבחנה בחוק בין שני סוגי משקאות משכרים – משקאות משכרים ששיעור האלכוהול בהם עד 15.5% (בעיקר בירה ויין) ומשקאות משכרים חזקים ששיעור האלכוהול בהם מעל 15.5%. לדבריה, ההתייחסויות שקיבל המשרד ממדינות בהן ארה"ב והאיחוד האירופי, הן כי אין הצדקה לאבחנה בין סוגי האלכוהול. עוד היא הוסיפה כי צריכה להיות אזהרה אחידה לפי הנוסח הפחות חריף. ח"כ יצחק וקנין אמר בתגובה כי הטענות האלה כבר הועלו בדיונים הקודמים וחברי הכנסת קיבלו החלטה אחרת.












חוקרים בארה''ב: יש צורך מיידי בתקן בינלאומי לגידול דבורים - תופעת התמוטטות מושבות הדבורים 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוקרים בארה''ב: יש צורך מיידי בתקן בינלאומי לגידול דבורים


תופעת התמוטטות מושבות הדבורים שגרמה עד היום להיעלמותן של כשליש מהדבורים בעולם, אובחנה לראשונה באירופה ב-1994 ובשנת 2006 החלו לחוש בה גם בארה''ב ובארצות נוספות, כולל בישראל. החוקר רוב קלר בראיון לטיימס הראלד: עולם ללא דבורים יהיה עולם קיצוני בו נאלץ לשנות את התזונה שלנו. למרות כל נורות האזהרה שנדלקו וההתקדמות ברמה המחקרית, בשטח לא נעשות פעולות של ממש

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-07-2013



גידול דבורים בגליל, צילום: תקשורות-יעל שביט

תופעת התמוטטות מושבות הדבורים שנמשכת כבר למעלה מעשור ברחבי העולם, גורמת לחוקרים, מדענים וחקלאים להשקיע משאבים ומחקרים רבים בניסיון לאתר את הסיבות לתופעה המדאיגה, שגרמה עד עתה להעלמות של כשליש מהדבורים בעולם. בשלב זה לא ידועות כל הסיבות הוודאיות לתופעה, מלבד מספר מחקרים שהראו קשר ישיר בין שימוש בחומרי הדברה מסוימים בחקלאות, או וירוס שהתגלה ע''י חוקר ישראלי, שאחראים להעלמות הדבורים. תופעת התמוטטות מושבות הדבורים אובחנה לראשונה באירופה ב-1994 ורק בשנת 2006 החלו לחוש בה גם בארה"ב ובארצות נוספות, כולל בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עד היום נגרמו כתוצאה מהתמוטטות המושבות בארה''ב לבדה, הפסדים כלכליים של כ-35 מיליארד דולר. מאז שזוהתה, היא מוגדרת כאיום ממשי על החקלאות בעולם כולו. לתופעה עלולות להיות השלכות הרות אסון, לא רק בשל הפגיעה בייצור הדבש, אלא בעיקר משום שהדבורים אחראיות להאבקת גידולים חקלאיים רבים ולהמשך צמיחתם, אשר מהווים כשליש מצריכת המזון העולמית. אקולוגים אף הזהירו כי ללא הדבורים עלולה אוכלוסיית העולם להיקלע למשבר מזון קריטי.

"מאחר והתופעה אינה חולפת, מדובר בסכנה אמתית וחמורה לייצור המזון בעולם''. אומר מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור. ''ערך האבקת הדבורים בארצות הברית עומד על יותר מ-14 מיליארד דולר בשנה, ובעולם כולו על כ-215 מיליארד דולר. בישראל תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי כ-2.5 מיליארד שקלים בשנה". אבידור מספר, כי לאחרונה התקבלו בישראל נתונים מדבוראים באזורים שונים בארה''ב, כמו נאפה בקליפורניה, וממשרד החקלאות במחוז סולנו, על הבעיה המתגברת באזורם ועל חוקים ותקנות לפרוטוקול מקצועי לגידול הדבש שהם מקדמים בימים אלו.

תופעה חסרת תקדים שתוצאותיה מרחיקות לכת

בראיון ל"טיימס הראלד" שהתפרסם לפני מספר ימים, מזהיר החוקר רוב קלר מארה"ב, כי עולם ללא דבורים יהיה עולם קיצוני בו נאלץ לשנות את התזונה שלנו. אולי יהיו בו עדיין פירות כמו תפוחים, אבל הם יהיו יקרים מאוד, משום שיהיה צורך לקיים האבקה ידנית יקרה ומסובכת. לכן הוא מציע לעשות כל מאמץ להתמודדות עם התופעה. חלק מהסיבות לדבריו, הוא שימוש בחומרי הדברה מסוימים אשר גורמים לדבורי הדבש לפעילות עצבנית ולבלבול, זאת בנוסף לשינויי מזג אויר, פגיעה באיכות סביבה,  שימוש במכשירים סלולריים שמשבשים את הניווט של הדבורים, או מיעוט במשקעים שגורמים למחסור בפריחה. לאור הנתונים המדאיגים, בנאפה וואלי למשל, מציעים לחקלאים ולתושבי האזור לשתול עצים ושיחים צופניים בחצרות ובגינות, כדי שיספקו מקור מזון לדבורים, או לגדל דבורים גם באזורים עירוניים.

קלר סבור, כי יבוא דבורי הדבש מאירופה להאבקת מטעי השקדים בקליפורניה היתה טעות, מאחר שהאזור אינו טבעי להן בשל המחסור הקיים בו בצמחים צופניים לליקוט ומזון. בשנה האחרונה דיווחו דבוראים מקליפורניה לחבריהם בישראל, כי נאלצו לייבא כמיליון וחצי כוורות, זאת בנוסף ל-500,000 כוורות שהובאו ממקומות אחרים ברחבי המדינה, להאבקת 760 אלף דונם של עצי שקד. כמו כן, בעקבות החשש ההולך וגובר, השקיעה השנה מועצת השקד בקליפורניה כ-1.4 מיליון דולר במחקר בריאות דבורת הדבש. קלר מציע למגדלי השקדים בקליפורניה לשקול תוספת נטיעת צמחיה צופנית  ולהקטין את שטחי מטעי השקדים.

סיימון הארדי, מנהל מחלקת החקלאות במחוז סולנו (Solano) בנאפה שארה"ב אומר בראיון, כי המומחים מסכימים שהתופעה של התמוטטות המושבות הינה חסרת תקדים, וכי ההשלכות לעובדה שלא נמצא לה עדיין הפתרון, תהיינה מרחיקות לכת. הארדי מציין, כי השגת הדבורים להאבקה הופך ליקר יותר עבור החקלאים, והציבור מצדו מעוניין בסביבה בריאה ולכן קיימת דאגה בקרב הרשויות. משרד החקלאות בארה"ב מתכוון לתקצב מחקרים מקיפים בכדי לנסות לפתור את תופעת העלמות הדבורים, שיש לה השלכות כלכליות, בריאותיות ותזונתיות מרחיקות לכת.

יש צורך מיידי בתקן בינלאומי לגידול דבורים

מחוז קאניון בנאפה שבארה"ב, הינו המחוז הראשון שהסכים לאמץ תקנה שנועדה ליצור חידוש ועקביות בפרוטוקול גידול דבורי הדבש, הכוללת הנחיות ברורות לדאגה לבריאות הדבורה. החוקר רוב קלר אומר, כי למרות כל נורות האזהרה, עדיין אין לובי לחקיקת תקנות לגבי האזורים בהם ניתן לגדל דבורים ולאופי הגידול שלהן וישנם אף מקומות בהם אסור לגדל דבורים. כמו כן, קיים הצורך בהנחיה חד משמעית לגבי השימוש בריסוס כימי לקוטלי עשבים וכד', הימנעות מריסוסים בשעות בהן הדבורים רועות, בעידוד גידולים צופניים למזון עבור הדבורים, ובפיקוח על כמות הכוורות בכל אזור בכדי לאפשר להן מרחב ומרעה בשטחים פתוחים.

קלר מציין עוד, כי למרות המודעות ברמה המחקרית והחקלאית, אין עשייה של ממש בעולם לשיפור המצב ואין מודעות בקרב האזרחים לתופעה המדאיגה. הוא חוזה עתיד קשה לאנושות במידה ולא תהיה התעוררות לפתרון הבעיה. לא כל הדבורים ימותו, אך התרחיש קרוב לכך. בעולם שלנו, בו קיים 'אפקט דומינו' בגידול המזון, הקטנת שטחי מטעי השקדים בקליפורניה למשל, תשפיע גם על יבשות אחרות כמו אסיה, המסתמכת על השקדים כמקור לחלבון. כתוצאה מכך יהיה צורך להגביר את הדייג שיביא למחסור בדגה. קלר מספר על ניסיונות מדעיים לטפח דבורה מלאכותית שתפעל לא רק בחממות אלא גם בשדות פתוחים אך מתריע, כי במידה והרגלי האנושות לא ישתנו ולא יתוקנו הדברים ייווצר מצב מסוכן ללא שליטה בהידרדרות מקורות המזון בעולם.

מנכ''ל מועצת הדבש בישראל הרצל אבידור מספר כי השנה הוחלט להקדיש את פסטיבל הדבש השנתי שיתקיים בחודשים אוגוסט וספטמבר במכוורות ברחבי הארץ,  להעלאת המודעות לתופעת העלמות הדבורים בארץ ובעולם. משפחות וילדים יוכלו להכיר את עולם הדבורים מקרוב וללמוד כיצד ניתן לתרום למיגור התופעה ולהמשך קיומה של דבורת הדבש החשובה לאנושות כולה.












''מצילים את הדגה בים לפני שיהיה מאוחר'' - קריאה לרפורמה בענף הדיג בים התיכון 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''מצילים את הדגה בים לפני שיהיה מאוחר''


קבוצה המונה מאות חברים, התארגנה לאחרונה במטרה לקדם רפורמה מקיפה בענף הדיג בישראל. לטענת חבריה, קיימת הזנחה בכל הנוגע לחקיקה ואכיפה של ניהול ממשק הדייג, שימור הדגה, ושימוש בלתי מושכל במשאב זה. ''המטרה היא לפעול לחקיקה ואכיפה, על מנת שהים התיכון יחזור להיות ים שוקק חיים כפי שהיה עד לא מזמן''. משרד החקלאות בתגובה: ''במשרד פועל פורום משותף לבחינת רפורמה בניהול הדיג בים. עם השלמת העבודה, התכנית תובא לדיון בפני הגורמים הרלוונטיים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-07-2013



צילום: אייל ברטוב

יוזמה ציבורית חדשה, בה חברים כבר מאות אנשים, בהם אנשי השקעות, צוללנים וצלמים, ביולוגים ימיים, אנשי ביטוח, שיווק ואדריכלים, התארגנה בימים האחרונים במטרה לקדם רפורמה מקיפה בענף הדיג. על פי חברי הקבוצה, המטרה היא "לפעול לחקיקה ואכיפה לשימור הדגה בים התיכון, על מנת שיחזור להיות ים שוקק חיים כפי שהיה עד לא מזמן". היעדים שהקבוצה שמה לה כמטרה הם - הסדרה והחלת רפורמה בנושא ניהול הדייג בישראל בצורה מתקדמת ויישומית לטובת כל הנוגעים בדבר, שימור והחזרת האיזון למגוון הביולוגי בחופי ישראל, שיפור מצב הדגה, קידום המודעות והגברת האכיפה, כל זאת בשיתוף עם הגופים הרלבנטיים.  חברי הקבוצה קוראים לציבור הרחב לחתום על עצומה ובכך להשפיע על קידום היעדים.
  
"אנו קבוצת אזרחים שנושמים את הים ואוהבים אותו אהבה עזה עשרות שנים", נכתב בדברי ההסבר ליוזמה החדשה. "אנו שואפים שחופי הים התיכון בישראל יחזרו להיות שוקקי חיים, ואנו יודעים ומאמינים שהמטרה אפשרית להשגה. אנו עוסקים בספורט ימי, צלילה, שייט, ודייג ספורטיבי. להבנתנו, ובהתבסס על מחקרים מהארץ ובעולם, שינוי של ממש במצב החי הימי יכול להתרחש רק על ידי פיקוח ותכנון על שני גורמים - החי הימי ואיכות המים. החי הימי מושפע הן מהדייג והן מהזיהום, וכיוון שלפיקוח על הדייג לא נירתם איש, אנו לוקחים על עצמנו את המאבק עליו. החזרת החיים לחופינו אפשרית, על ידי התאגדות של ציבור רחב של אוהבי ים, על מגזריהם השונים, וזאת מטרתנו בהתאגדות הזאת. הים שלחופינו, בעברו ים עשיר ושוקק חיים, כיום מצבו "בכי רע", ומכיוון שאינו מנוהל בממשק בר קיימא, המערכת האקולוגית בו הולכת ומידרדרת ואנו קרובים לנקודת האל-חזור''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשנים האחרונות, חלה בישראל קפיצת מדרגה ממשית בתחום הדייג החובבני והספורטיבי (תרבות הפנאי), שמתבטאת בעליה בכמות האנשים העוסקים בו, ברמת המודעות למצב הדגה ולמתרחש בפועל במים ולאורך חופי ישראל, בכמות ורמת המידע על החי בים (תצפיות, דיווחים, סרטונים וכד'), בציוד בשימוש ובמגוון שיטות הדייג ומטרתם. אך גם - בהשפעתם על החי הימי. ציבור הדייגים החובבים והספורטיביים בישראל מונה עשרות אלפי אזרחים ואזרחיות ילדים ומבוגרים, גברים ונשים מכל המגזרים והמגדרים, המאוגדים ומתקשרים ביניהם במספר פורומים.

לדברי חברי הקבוצה, פעילות הדייג החובבני והספורטיבי מייצרת הכנסה של מיליוני שקלים בשנה לכלכלת ישראל במסחר ופעילות פנאי.  ''ציבור זה עומד נדהם בשנים האחרונות למול ההזנחה הקטסטרופלית הקיימת בכל הנוגע לחקיקה ואכיפה של ניהול ממשק דייג מסודר, שימור הדגה בחופי ישראל, ושימוש בלתי מושכל במשאב זה. ציבור זה מודאג מההתנהלות הקיימת אשר פוגעת בים ובחיים בו, וחווה על בשרו את הירידה בכמות הדגים והידרדרות מערכת החיים בחופי ישראל, התנהלות אשר גרמה לירידה מתמדת בכמות הדגה בים, עד כדי הכחדה מקומית של מינים מסוימים כגון הלוקוס הלבן, המוסר המלכותי ועוד מינים רבים וחשובים. אנו כציבור מודאג, שילדינו בדורות הבאים לא יוכלו לדוג בחופי ישראל בעתיד כפי שכבר קורה במדינות שכנות באגן הים התיכון קוראים לשנות מצב זה כל עוד אפשר. אנו מאמינים שעוד ניתן להציל את מערכת החיים בחופי ישראל''

הסדרה והחלת רפורמה בנושא ניהול הדייג בישראל 
  
חברי הקבוצה מבקשים לקדם יעדים הנחוצים לשימור החי הימי והמגוון הביולוגי, בין השאר -אכיפה מידית של כל חוקי הדייג הקיימים - אכיפת גדלי המינימום למיני הדגים השונים (גם במעגנות, אצל המשווקים לסוגיהם סוחרי דגים, מסעדות, יבואני ציוד דייג), כולל הציוד שבשימוש; פיקוח על סירות דיג ללא רישיון מסחרי שמתנהלות כיום באין מפריע; תכנית פרישה ורפורמה מיידית לדייג המכמורות - שיטה שחלקה בגרימת הנזק לחי הימי גדול מכל שאר השיטות גם יחד כיוון שהיא לוכדת את הדגיגים הצעירים והורסת את בית גידול של כל דור העתיד בים; הפסקת היתרים מיוחדים לדייג מסחרי וחוקי בתחומי שמורות טבע ימיות מוכרזות וכאילו שקיימת מגמה להפוך אותן למוכרזות; הפסקת שיטות דייג חוקיות אך הרסניות במיוחד שמפרנסות דייגים בודדים, כדוגמת דגיגי בורים עבור בריכות דגים, המכמורתן מהקישון שגורר על הסלע, דייג בתחוויק (צמצום רשת בצלילה) ודייג בצלילה עם מכשירי עזר (צלילת מיכלים). פרטים נוספים ניתן למצוא באתר האינטרנט של הקבוצה.

בין חברי הקבוצה ניתן למצוא את עופר אלעד - מנהל השקעות בחברת נדל"ן, אוהב טבע וים, צולל ומצלם בארץ ובעולם 26 שנה. אנדרי אהרונוב – ביולוג ימי ומנהל בית הספר לחוויה תת ימית אבידג, עוסק בהדרכות צלילה חופשית למטרות ספורטיביות, ספורטיבי, הכרת החי הימי, צילום תת ימי ודייג ספורטיבי. בעברו עסק במחקר אקולוגי במסגרת אוניברסיטת ת"א, ובהמשך בצילום תת ימי בצלילה חופשית, מחקריו וסרטיו על החי הימי בים התיכון שלנו מראים בבירור את עושר החי בשמורות טבע היום ובעבר למול ההידרדרות החי מחוץ לשמורות. דור חבקין - מתכנן פרמקלצ'ר בכיר, יועץ לפיתוח בר קיימא, בנייה ירוקה, חסכון לאנרגיה ומומחה לשיקום נוף, ואיש ים שרוף. דוד ארנון – בכיר בחברת ביטוח מובילה , עוסק שנים רבות בצלילה חופשית בארץ ובעולם. אורי בינסטד – בעל חברה לשיווק באינטרנט, חובב ים וטבע ועוסק בצלילה חופשית למטרות ספורטיבית וצילום תת ימי, ודייג ספורטיבי. עידו אביטל –עובד בתחום השיווק והמכירות בענף הרכב, חובב ים וטבע ועוסק בדייג ספורטיבי בצלילה חופשית. מור בללטי – אדריכל מוביל, איש ים שרוף, עוסק שנים רבות בצלילה חופשית ספורטיבית חופשית בארץ ובעולם.

תגובת משרד החקלאות

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה כי ''במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, פועל פורום משותף יחד עם משרדי האוצר והגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, לבחינת רפורמה בניהול הדיג בים התיכון. עם השלמת העבודה, התכנית תובא לדיון בפני הגורמים הרלוונטיים''.












נחנך בערבה: המרכז לשת''פ אזורי למו''פ, מדע ואנרגיות מתחדשות - מרכז טכנולוגי באילות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחנך בערבה: המרכז לשת''פ אזורי למו''פ, מדע ואנרגיות מתחדשות


המרכז נחנך הבוקר באילות במעמד שרי התמ''ת, האנרגיה והמים, ראש המועצה האזורית אילות ובכירים נוספים. המרכז מהווה בין היתר אכסניה לחברות הזנק בתחום האנרגיה המתחדשת בערבה ומוקד לשיתופי פעולה בין גופי מחקר אקדמיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-11-2012


במסגרת אירועי כנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת, נחנך הבוקר (ג') המרכז לשיתוף פעולה אזורי למו"פ, מדע ואנרגיות מתחדשות באילות שבערבה. הטקס התקיים במעמד שר התמ"ת שלום שמחון, שר האנרגיה והמים עוזי לנדאו, ראש המועצה האזורית אילות אודי גת, מנכ"ל מכון התקנים דני גולדשטיין, מנהל המטה לקידום השקעות במשרד התמ"ת עודד דיסטל, בכירים בחברת קפיטל נייצ'ר, ואורחים נכבדים מתחום האנרגיה המתחדשת.

המרכז הוקם במסגרת תכנית משותפת של לשכת המדען הראשי במשרד התמ"ת ובליווי המטה לקידום השקעות בתמ"ת וחברת קפיטל נייצ'ר והוא מהווה אכסניה לחברות הזנק בתחום האנרגיה המתחדשת בערבה ומוקד לשיתופי פעולה בין גופי מחקר אקדמיים. כן מפעיל המרכז שדה ניסויים המיועד לאפשר לחברות לבדוק ולהדגים מתקני חלוץ חדשניים בתחום האנרגיה המתחדשת ולהוכיח את ישימות הטכנולוגיות החדשות.

נכון להיום, כבר פועלות במסגרת המרכז הטכנולוגי 3 חברות הזנק שהוקמו השנה ומספר מחקרים משותפים בתחום האנרגיה המתחדשת למרכז ולאוניברסיטה העברית. בתוך כך, יכלול בעתיד המרכז הטכנולוגי מעבדת אימות ובדיקה טכנולוגית שתוקם בצמוד לו, בשיתוף מכון התקנים, לשכת המדען הראשי במשרד התמ"ת.

המדינה היחידה שהצליחה לכבוש את המדבר

"אנו המדינה היחידה שהצליחה לכבוש את המדבר. הפכנו את המדבר למקור אנרגייה מתחדשת ולמקור לתוצרת חקלאית, למרות המחסור הטבעי במים.'' אמר במהלך כנס אילת-אילות שר התמ''ת שלום שמחון ופנה אל שר האנרגיה והמים עוזי לנדאו: ''אין סיבה שלא נוכל, בשיתוף פעולה, יחד, ליישב את חבל הארץ הנפלא הזה. תעשיית האנרגיה הישראלית היא תוצר ישיר של ניסיון וידע מצטבר רב שנים. ניסיון זה פותח על ידי גופי אקדמיה מובילים, חברות ותיקות, וחדשנות טכנולוגית של מיזמים עכשוויים. רק השילוב המורכב הזה הוא שמאפשר את היצירתיות הנדרשת ובקצב הנדרש כדי להגיע לשוק בזמן הנכון עם המוצר הנכון. עם השנים הפכו החברות הישראליות לשחקניות משמעותיות בשוק הגלובאלי ומיצבו את מקומן בתחומים נבחרים בענפי האנרגיה המתחדשת. אנו רואים בכך סימן לחוסנה של הכלכלה הישראלית, ואות להשתלבותה של התעשייה המקומית בשוק העולמי. עם משאבי טבע מצומצמים ואתגרים גאופוליטיים מתמשכים, המשך הצלחתה של מדינת ישראל תלוי רובו ככולו במשאב האנושי המצוי בה. אנו רואים בכנס אילת-אילות פלטפורמה ליצירת שותפויות עתירות טכנולוגיה וחדשנות, הבאות להתמודד עם האתגרים הגלובליים'' אמר שמחון.

סטיוארט וונהם, מנהל הטכנולוגיות הראשי בחברת סאן-טק, אחת מחברות האנרגיה הסולארית הגדולות והחשובות בעולם, שכיבד את האירוע בנוכחותו, שוחח עם שר התמ"ת שלום שמחון ושר האנרגיה והמים עוזי לנדאו, והביע הערכתו הגבוהה לתעשיית האנרגיה המתחדשת בישראל: "אני תמיד שמח להגיע לישראל שהינה אחת מהמרכזים העולמיים החשובים ביותר בכל הקשור לפיתוח טכנולוגיות בתחום האנרגיה החלופית בכלל וטכנולוגיה סולארית בפרט".

עודד דיסטל, מנהל המטה לקידום השקעות במשרד התמ"ת וראש תכנית ניוטק לקידום טכנולוגיות מים ואנרגיה ישראליות: "אנו פועלים במאמץ משותף על מנת להגשים את חזון עמק השמש, אשר נועד למתג ולמצב את אזור אילת אילות כעמק הסיליקון של תעשיית האנרגיה המתחדשת וכמוקד הטכנולוגי המוביל בעולם בתחום.  מנכ"ל מכון התקנים, דני גולדשטיין אמר כי המעבדה שתקום תסייע לחברות ההזנק, הן בשלבי הפיתוח המתקדמים, והן בקבלת אישורים בתהליך המכירה לארצות היעד השונות על פי התקינה והרגולציה הרלוונטית להם. הדבר יסייע באופן משמעותי לתעשייה הישראלית ולייצוא.












נזק לאלמוגים: חברת ''ריף הדולפינים'' נקנסה בסך 100 אלף ₪ - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נזק לאלמוגים: חברת ''ריף הדולפינים'' נקנסה בסך 100 אלף ₪


החברה ומנהלה הורשעו בפגיעה באלמוגים בזמן ביצוע עבודות סמוך לריף הדולפינים באילת לפני כחמש שנים. רשות הטבע והגנים: ''החברה והעומד בראשה ידעו כי הם עומדים לגרום נזק לאלמוגים, ידעו כי הם פועלים ללא האישורים הנדרשים והתוכניות הנדרשות, ובכל זאת פגעו בערכי טבע מוגנים רבים''. נגד החברה מתנהל תיק תביעה נוסף בגין קשירת רשתות וברזלים לאלמוגים

הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  2-1-2012


קנס גבוה במיוחד הושת אתמול (א') בבית משפט השלום באילת על חברת "ריף הדולפינים" ועל מנהלה רוני זילבר, לאחר ששופט בית המשפט יואל עדן קבע כי החברה ומנהלה אשמים בפגיעה בערכי טבע מוגנים. הקנס בסך 50 אלף שקלים לכל אחד מהאשמים ניתן לאחר שהחברה ומנהלה הזמינו ביצוע עבודות להקמת סוללת עפר בנמל אילת, במהלכן שפכו העובדים במקום כמויות גדולות של חול ואבנים אל תוך מימי המפרץ, תוך שהם פוגעים וקוברים אלמוגים רבים במקום, זאת למרות שפקח של רשות הטבע והגנים (התובעת בתיק זה), הזהיר את מנהל החברה כי יש לבצע עבודות כאלה בתיאום ובפיקוח מלא של הרשות על מנת למנוע פגיעה בערכי הטבע.

בנוסף לקנס שהושת על החברה ומנהלה בסך 50 שקלים כ''א, פסק השופט קנס בגובה של 25 אלף שקלים על תנאי למשך 3 שנים לכל אחד מהם. יש לציין, כי רשות הטבע והגנים מנהלת כנגד החברה ומנהליה תיק תביעה נוסף, בשל פגיעה באלמוגים בזמן עבודות תשתית אחרות. במקרה הזה, מואשמים מנהלי החברה כי קשרו וקיבעו רשתות וברזלים לאלמוגים במהלך עבודות תשתית לא מאושרות.

רוני מלכא, מנהל חטיבת אכיפת החוק ברשות הטבע והגנים: "אנחנו רואים בחומרה כל פעילות פיתוח שפוגעת בחיות הבר ובערכי הטבע והנוף שאנו אמונים על שמירתם, וודאי וודאי אם ניתן היה בקלות להימנע מפגיעה שכזו על ידי תיאום מראש, וכאשר הפגיעה נעשית באזור רגיש מלכתחילה. חברת ריף הדולפינים והעומד בראשה ידעו כי הם עומדים לגרום נזק לאלמוגים, ידעו כי הם פועלים ללא האישורים הנדרשים והתוכניות הנדרשות, ובכל זאת פגעו בערכי טבע מוגנים רבים, ישירות ובעקיפין. אין לכך שום הצדקה".

"אני שמח שבית המשפט לא נרתע והציב רף ענישה גבוה לעבירות של פגיעה בערכי טבע, ומקווה ששופטים נוספים ילכו בדרך זו של החמרת הענישה כלפי מי שפוגע בזדון, ולעיתים רבות מידי למען רווח כלכלי פרטי, בטבע. הכנסת הכפילה בשנה האחרונה את גובה הקנסות שניתן להשית על עברייני טבע, כך שהמסר למערכת הצדק והמשפט הוא ברור: יש להחמיר עם עבריינים שמבקשים להתפרנס על חשבון הטבע של כולנו. בלי עונשים כבדים על עבריינים שהורשעו בפגיעה בטבע לא נוכל למגר את התופעה המכוערת הזו" אמר מלכא.












החברה להגנת הטבע: דו''ח האיומים על שטחים פתוחים לשנת 2011 - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החברה להגנת הטבע: דו''ח האיומים על שטחים פתוחים לשנת 2011


מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע וכותב הדוח, איתמר בן דוד: ''השנה ראוי לציין כי בחלק גדול מהמאבקים הסביבתיים שהסתיימו בהצלחה או שנמצאים במגמת שיפור בולטת, לקחו חלק תושבים מקומיים וקואליציות של ארגונים. אין ספק כי מאמץ משותף של אנשים וקהילות, לצד תמיכה של ארגונים ועמותות יכול להניב הצלחות רבות ומשמעותיות לטובת הציבור בישראל''

מערכת פורטל החקלאות  18-1-2011


דו''ח האיומים על השטחים הפתוחים של החברה להגנת הטבע לשנת 2011 חושף: 98 איומים על הסביבה, הטבע והנוף, מהחרמון ועד אילת.
15 מאבקים סביבתיים הסתיימו בשנת 2010 בהצלחה ועוד 10 מאבקים נמצאים במגמת שיפור.

לצד השיפור, התווספו השנה 24 איומים חדשים על השטחים הפתוחים, כולל כאלה המפורסמים בדו''ח לראשונה, ביניהם בניית גשר בנחל כזיב, הרחבת היישוב תמרת לשטחי יער, התייבשות נחל סעדיה, תוכניות להקמת מרינה בחופי נתניה, הרחבת היישוב קרית יערים, הקמת רובע חדש באשדוד הגובל בדיונת החול הגדולה, הזרמת ביוב לשמורת הטבע נחל שגור, כרייה וחציבה סמוך לשוהם, גן לאירועים פרטיים בתוך יער להב בדרום, בשטח שיועד לציבור, כפר נופש באתר עתיקות בעיר האבודה בנגב, הרחבת העיר רחובות לשטחים פתוחים, אזור תעשייה ואחסנה ליד שדה התעופה בעובדה ועוד.

בין המאבקים שהסתיימו בהצלחה ובשל כך לא נכללים בדוח השנה - בנייה בנפתול נהר הירדן, ערימות עפר בצומת ישי, כביש 561 בשרון, חוף פלמחים, הרחבת העיר יבנה מזרחה ותוכניות לחציבה בנחל נטוף. הדו''ח מציין את הכוח הציבורי ואת העובדה שלפחות ב -27 מאבקים סביבתיים לוקחים חלק פעיל וחשוב תושבים וארגונים מקומיים.

סקר: 87% אחוז סבורים כי ישנם היום פחות שטחים פתוחים מאשר בעבר

לרגל פרסום הדוח, ביצעה חברת מרקט ווטש סקר מיוחד עבור החברה להגנת הטבע, בנושא עמדות הציבור על חשיבות השטחים הפתוחים בישראל. על פי הסקר, 81% מהציבור מקשרים שטחים פתוחים לשטחים לא בנויים, לשדות חקלאיים, לטבע ונוף, דשא, פרחים ועצים, לשטחים ירוקים ולמרחבים פתוחים. לשאלה על איזה דברים משפיעים השטחים הפתוחים, ענו 75% שעל האוויר שאנחנו נושמים ו-60% אחוז שעל בתי הגידול של בעלי החיים ועל הבריאות שלנו ושל ילדינו. 87% סבורים כי ישנם היום פחות שטחים פתוחים מאשר בעבר, 57% ענו כי בנייה היא הגורם העיקרי המשפיעה על הירידה בכמות השטחים ו-53% השיבו כי המדינה אינה שומרת מספיק על השטחים הפתוחים. רק 6% סבורים כי המדינה שומרת על השטחים הפתוחים.

הצלחות ומגמות שיפור

בפרק מיוחד בדו''ח, בדקו במכון דש"א של החברה להגנת הטבע מה היה קורה לאותם מאבקים שהסתיימו בהצלחה או שנרשמה בהם מגמת שיפור, במידה וחוק התכנון והבנייה המקודם בימים אלה היה כבר מיושם. על פי הבדיקה, ההצלחה או מגמת השיפור בלפחות 9 ממאבקים אלה לא היו מתאפשרות בגלל הבעייתיות שברפורמה. בין המאבקים שלא היו מתאפשרים: הקמת העיר ניצנית, סלילת כביש 653, כרייה בנחל נטוף, פיתוח אנרגיה סולארית במישור ימין.

מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע וכותב הדוח, איתמר בן דוד: "השנה ראוי לציין כי בחלק גדול מהמאבקים הסביבתיים שהסתיימו בהצלחה או שנמצאים במגמת שיפור בולטת, כמו חוף פלמחים, חיבור קידוחי דלית ותמר בחוף הכרמל, פארק השרון ומרחב נחל פולג, פתחת ניצנה וחולות סמר, לקחו חלק תושבים מקומיים וקואליציות של ארגונים. אין ספק כי מאמץ משותף של אנשים וקהילות, בעלי ניסיון וידע מקומיים, לצד תמיכה של ארגונים ועמותות ציבוריות מקצועיות, יכול להניב הצלחות רבות ומשמעותיות לטובת הציבור בישראל, גם ברמה המקומית וגם ברמה הארצית והלאומית."

ראש אגף שמירת סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע, ניר פפאי: "מהדוח ניתן לראות בברור שבשנה האחרונה חלה התקדמות משמעותית ביישום מדיניות בת קיימא בכל הקשור לשימוש מושכל במשאב הקרקע. יחד עם זאת, על ההצלחות הסביבתיות מעיבה כצל כבד הרפורמה בחוק התכנון, אשר קידומה ממשיך בימים אלה בכנסת. הרפורמה, המקודמת במסווה של 'סגירת מרפסת', מהווה איום מערכתי על יכולתה של החברה האזרחית בכלל והחברה להגנת הטבע בפרט, להשפיע על דמותה של הארץ, מכיוון שעיקרה הוא חיזוק יכולותיהן של הממשלה ושל הרשויות המקומיות לקדם מיזמי נדל"ן ותשתית, במקביל להחלשת יכולותיה של החברה האזרחית להשפיע."

לדו''ח המלא
לצפייה בממצאי הסקר