הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרס קיי לפרופ' אילן סלע על גילוי וירוס שגורם להיעלמות הדבורים


הוירוס שהתגלה על-ידי פרופ' אילן סלע מהמחלקה לאנטומולגיה בפקולטה לחקלאות, נמנה על אחד הגורמים להתמוטטות מושבות ולהעלמות מיליארדים של דבורים ברחבי העולם. 71 מבין 100 היבולים האחראים לכ-90% מכלל המזון לבני אדם בעולם, מואבקים ומופרים על ידי הדבורים. בשנים האחרונות נעלמה כשליש מאוכלוסייתן בעולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-07-2013


פרופ' אילן סלע מהמחלקה לאנטומולוגיה בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, זכה בפרס הראשון ב'פרסי קיי לחדשנות' על גילוי וירוס שנמנה על אחד הגורמים להתמוטטות מושבות דבורים (CCD). הפרסים הוענקו החודש במהלך המושב ה-76 של חבר הנאמנים של האוניברסיטה העברית.

תופעת התמוטטות מושבות הדבורים גרמה בשנים האחרונות להיעלמותן של כשליש מהדבורים בעולם, ולהפסדים כלכליים של כ-35 מיליארד דולר בארצות הברית לבדה. מאז שזוהתה, היא מוגדרת כאיום ממשי על החקלאות בעולם כולו. לתופעה עלולות להיות השלכות הרות אסון, לא רק בשל הפגיעה בייצור הדבש, אלא בעיקר בשל העובדה כי הדבורים אחראיות לגידולים חקלאיים רבים, שאותם הן מאביקות ומבטיחות את המשך צמיחתם. אקולוגים אף הזהירו כי ללא הדבורים עלולה אוכלוסיית העולם להיקלע למשבר מזון קריטי.

על פי נתונים של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, 71 מבין 100 היבולים האחראים לכ-90% מכלל המזון לבני אדם בעולם, מופרים על ידי דבורים. בעולם כולו גובר החשש לחיסול הגידולים החקלאיים ולנזק לענף המזון, התרופות, הבריאות והטקסטיל. מחקרים רבים שמושקעים בהם סכומי עתק נעשים בשנים האחרונות בתחום כדי לאתר את הסיבות להיעלמותן של הדבורים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לפני מספר שנים גילה פרופ' אילן סלע וירוס חדש בשם IAPV והכניס את הגנום שלו למאגר המידע הציבורי.  בעקבות זאת, קבוצת מחקר אמריקאית העוסקת בחקר חומרים גנטיים קישרה בין תופעת היעלמות הדבורים לווירוס. צוות משקיעים פנה לפרופ' סלע וביקש ממנו לשמש בתור המדען הראשי של חברת Beeologics ששמה לה למטרה לרסן מחלות של דבורים ופגיעות אחרות בהם. תוך שלוש שנים פותחה שיטה לריסון וירוס ה-IAPV באמצעות השתקת הביטוי של הגנים הוויראליים, מה שמסייע לצמצום תופעת היעלמות הדבורים. במקביל, הצליח פרופ' סלע לטפל באיום נוסף על כוורות דבורים הנגרם כתוצאה מפשיטת האקריות ארואה דסטרוקטור. על שני הפיתוחים נרשמו פטנטים ובשנה שעברה נרכשה חברת Beeologics על ידי התאגיד לביוטכנולוגיה חקלאית מונסטנו ב-120 מיליון דולר, והמוצר remebee יצא לשוק.

אילן סלע הוא פרופסור אמריטוס לווירולוגיה ולביולוגיה מולקולארית במכון למדעי הצמח ולגנטיקה בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ע"ש רוברט ה' סמית. הוא הצטרף לפקולטה בשנת 1968 ומשמש פרופסור מן המניין משנת 1981. למרות שפרש רשמית לפני שנים ספורות, הוא עדיין מעורב במחקר וביצע פריצת דרך משמעותית במחקר של וירוסים בצמחים ובדבורים ובהשתקת גנים. הוא שימש בתור מנהל המרכז לביוטכנולוגיה חקלאית ע"ש אוטו ווארבורג , ראש המחלקה לאנטומולוגיה ויו"ר המסלול הבין תחומי לביוטכנולוגיה באוניברסיטה.