הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת הדבש קוראת לאסור שימוש בחומרי הדברה הפוגעים בדבורים


לנוכח מחקרים חדשים המצביעים על פגיעה חמורה באוכלוסיות הדבורים הרועות בשטחים המרוססים בניאוניקוטינואידים, הגיש האיחוד האירופי הצעה להשעות את השימוש בהם בכל הארצות החברות למשך שנתיים. מועצת הדבש קוראת לאמץ את ההצעה גם בישראל: ''חובת המין האנושי לדאוג להמשך קיומן של הדבורים, כשאחת הדרכים המעשיות לכך כבר מונחת על השולחן וצריך רק ליישמה'' אומר מנכ''ל מועצת הדבש

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-02-2013



צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

מועצת הדבש פרסמה היום קריאה לרשויות המוסמכות בישראל לאמץ את הצעת האיחוד האירופי להשעות את השימוש בחומרי הדברה מסוג ניאוניקוטינואידים, זאת לנוכח מחקרים חדשים המצביעים על פגיעה חמורה באוכלוסיות הדבורים הרועות בשטחים המרוססים בחומרים אלו. בישראל נעשה שימוש נרחב בניאוניקוטינואידים, בעיקר כנגד חרקים מוצצים והוא נפוץ במטעי נשירים אך גם בגידולי שדה וחממה.

ההצעה המוגשת להחלטה על ידי האיחוד האירופי, קוראת להשעות את השימוש בחומרים אלה בכל הארצות החברות באיחוד למשך שנתיים, כאשר בתקופה זו תתקיים בחינת השיפור בבריאות הכוורות. יחד עם זאת, ישנם מומחים המזהירים שייתכן ותקופה זו אינה מספיקה בכדי להעריך את השינוי, מכיוון שהחומרים נשארים פעילים בקרקע ועלולים לפגוע בפרחים ובצוף במשך עונה או שתיים לאחר הריסוס. מספר מדינות כבר הגבילו את השימוש בחומרי הדברה אלו, ביניהם צרפת, איטליה וגרמניה. בסלובניה השימוש נאסר לחלוטין, אך ישראל אינה כלולה בהצעה זו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו בפייסבוק

בעקבות היעלמותן של שליש מהדבורים בעולם קיים חשש גדול מחיסול גידולי החקלאות ונזק לענפי המזון, הקוסמטיקה, הבריאות והטקסטיל.  ברחבי העולם קיימת קהילת מחקר גדולה שמנסה להבין ולפענח את תופעת העלמות הדבורים, ומדינות רבות מקצות לכך משאבים גדולים, מתוך הבנה שאם התופעה תימשך, העולם יהיה מצוי בפתחו של משבר מזון הרסני. בארה"ב לבדה נעלמו בשנה האחרונה 35% מקרב 2.3 מיליון מושבות הדבורים ומשרד החקלאות הקצה למטרות מחקר בנושא 20 מיליון דולר לשנה. גם בבריטניה בה אוכלוסיית הדבורים פחתה ב-50% בשנים האחרונות, הקציבה הממשלה 10 מיליון דולר למחקר ייעודי להצלת הכוורות. מדינות אירופה האחרות במצב דומה.

בין הסברות שמועלות ע''י החוקרים לתופעה של העלמות הדבורים: התמעטות הצוף המשמש מזון לדבורים וחרקים והצטמצמות האזורים החקלאיים, קרינה מטלפונים סלולריים ומכשירים אחרים המשבשים את כושר הניווט של הדבורה וכן חומרי הדברה.  שני מחקרים חדשים שהתפרסמו לאחרונה בכתב העת Science, מחזקים את האפשרות שחומרי הדברה מסוג נאוניקוטינואידים, שהוכנסו לשימוש בשנות ה-90 ומאז הפכו לחומרים הנפוצים ביותר בחקלאות, קשורים לתופעת התמוטטות מושבות הדבורים ולהעלמות כשליש מהן בחמש השנים האחרונות ברחבי העולם. 
  
מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור, קורא לרשויות המוסמכות בארץ ובראשן משרד החקלאות, לאמץ את החלטת האיחוד האירופי. "מועצת הדבש מנסה בכל דרך אפשרית להילחם בתופעת היעלמות הדבורים ושמירה על המשך קיומו של ענף חשוב זה, בין היתר, דרך פרויקטים רחבים של נטיעות צופניות ברחבי הארץ ביזמת קק"ל ,קידום מחקרים בנושא ועוד. האנושות כולה תלויה בהישרדות דבורי הדבש, האחראיות להאבקת 80% מסך הגידולים החקלאיים בעולם, לכן חובת המין האנושי לדאוג להמשך קיומן כשאחת הדרכים המעשיות לכך כבר מונחת על השולחן וצריך רק ליישמה" אומר אבידור.

על פי נתוני מועצת הדבש, בישראל ישנם כיום כ-500 דבוראים אשר מטפלים ומטפחים 100,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש הינה המאביקה הבלעדית בחקלאות, ובישראל 60,000 כוורות המשמשות להאבקה.

היעלמותן של הדבורים - לצפייה בסרט המלא לחצו כאן