הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוקרים בארה''ב: יש צורך מיידי בתקן בינלאומי לגידול דבורים


תופעת התמוטטות מושבות הדבורים שגרמה עד היום להיעלמותן של כשליש מהדבורים בעולם, אובחנה לראשונה באירופה ב-1994 ובשנת 2006 החלו לחוש בה גם בארה''ב ובארצות נוספות, כולל בישראל. החוקר רוב קלר בראיון לטיימס הראלד: עולם ללא דבורים יהיה עולם קיצוני בו נאלץ לשנות את התזונה שלנו. למרות כל נורות האזהרה שנדלקו וההתקדמות ברמה המחקרית, בשטח לא נעשות פעולות של ממש

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-07-2013



גידול דבורים בגליל, צילום: תקשורות-יעל שביט

תופעת התמוטטות מושבות הדבורים שנמשכת כבר למעלה מעשור ברחבי העולם, גורמת לחוקרים, מדענים וחקלאים להשקיע משאבים ומחקרים רבים בניסיון לאתר את הסיבות לתופעה המדאיגה, שגרמה עד עתה להעלמות של כשליש מהדבורים בעולם. בשלב זה לא ידועות כל הסיבות הוודאיות לתופעה, מלבד מספר מחקרים שהראו קשר ישיר בין שימוש בחומרי הדברה מסוימים בחקלאות, או וירוס שהתגלה ע''י חוקר ישראלי, שאחראים להעלמות הדבורים. תופעת התמוטטות מושבות הדבורים אובחנה לראשונה באירופה ב-1994 ורק בשנת 2006 החלו לחוש בה גם בארה"ב ובארצות נוספות, כולל בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עד היום נגרמו כתוצאה מהתמוטטות המושבות בארה''ב לבדה, הפסדים כלכליים של כ-35 מיליארד דולר. מאז שזוהתה, היא מוגדרת כאיום ממשי על החקלאות בעולם כולו. לתופעה עלולות להיות השלכות הרות אסון, לא רק בשל הפגיעה בייצור הדבש, אלא בעיקר משום שהדבורים אחראיות להאבקת גידולים חקלאיים רבים ולהמשך צמיחתם, אשר מהווים כשליש מצריכת המזון העולמית. אקולוגים אף הזהירו כי ללא הדבורים עלולה אוכלוסיית העולם להיקלע למשבר מזון קריטי.

"מאחר והתופעה אינה חולפת, מדובר בסכנה אמתית וחמורה לייצור המזון בעולם''. אומר מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור. ''ערך האבקת הדבורים בארצות הברית עומד על יותר מ-14 מיליארד דולר בשנה, ובעולם כולו על כ-215 מיליארד דולר. בישראל תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי כ-2.5 מיליארד שקלים בשנה". אבידור מספר, כי לאחרונה התקבלו בישראל נתונים מדבוראים באזורים שונים בארה''ב, כמו נאפה בקליפורניה, וממשרד החקלאות במחוז סולנו, על הבעיה המתגברת באזורם ועל חוקים ותקנות לפרוטוקול מקצועי לגידול הדבש שהם מקדמים בימים אלו.

תופעה חסרת תקדים שתוצאותיה מרחיקות לכת

בראיון ל"טיימס הראלד" שהתפרסם לפני מספר ימים, מזהיר החוקר רוב קלר מארה"ב, כי עולם ללא דבורים יהיה עולם קיצוני בו נאלץ לשנות את התזונה שלנו. אולי יהיו בו עדיין פירות כמו תפוחים, אבל הם יהיו יקרים מאוד, משום שיהיה צורך לקיים האבקה ידנית יקרה ומסובכת. לכן הוא מציע לעשות כל מאמץ להתמודדות עם התופעה. חלק מהסיבות לדבריו, הוא שימוש בחומרי הדברה מסוימים אשר גורמים לדבורי הדבש לפעילות עצבנית ולבלבול, זאת בנוסף לשינויי מזג אויר, פגיעה באיכות סביבה,  שימוש במכשירים סלולריים שמשבשים את הניווט של הדבורים, או מיעוט במשקעים שגורמים למחסור בפריחה. לאור הנתונים המדאיגים, בנאפה וואלי למשל, מציעים לחקלאים ולתושבי האזור לשתול עצים ושיחים צופניים בחצרות ובגינות, כדי שיספקו מקור מזון לדבורים, או לגדל דבורים גם באזורים עירוניים.

קלר סבור, כי יבוא דבורי הדבש מאירופה להאבקת מטעי השקדים בקליפורניה היתה טעות, מאחר שהאזור אינו טבעי להן בשל המחסור הקיים בו בצמחים צופניים לליקוט ומזון. בשנה האחרונה דיווחו דבוראים מקליפורניה לחבריהם בישראל, כי נאלצו לייבא כמיליון וחצי כוורות, זאת בנוסף ל-500,000 כוורות שהובאו ממקומות אחרים ברחבי המדינה, להאבקת 760 אלף דונם של עצי שקד. כמו כן, בעקבות החשש ההולך וגובר, השקיעה השנה מועצת השקד בקליפורניה כ-1.4 מיליון דולר במחקר בריאות דבורת הדבש. קלר מציע למגדלי השקדים בקליפורניה לשקול תוספת נטיעת צמחיה צופנית  ולהקטין את שטחי מטעי השקדים.

סיימון הארדי, מנהל מחלקת החקלאות במחוז סולנו (Solano) בנאפה שארה"ב אומר בראיון, כי המומחים מסכימים שהתופעה של התמוטטות המושבות הינה חסרת תקדים, וכי ההשלכות לעובדה שלא נמצא לה עדיין הפתרון, תהיינה מרחיקות לכת. הארדי מציין, כי השגת הדבורים להאבקה הופך ליקר יותר עבור החקלאים, והציבור מצדו מעוניין בסביבה בריאה ולכן קיימת דאגה בקרב הרשויות. משרד החקלאות בארה"ב מתכוון לתקצב מחקרים מקיפים בכדי לנסות לפתור את תופעת העלמות הדבורים, שיש לה השלכות כלכליות, בריאותיות ותזונתיות מרחיקות לכת.

יש צורך מיידי בתקן בינלאומי לגידול דבורים

מחוז קאניון בנאפה שבארה"ב, הינו המחוז הראשון שהסכים לאמץ תקנה שנועדה ליצור חידוש ועקביות בפרוטוקול גידול דבורי הדבש, הכוללת הנחיות ברורות לדאגה לבריאות הדבורה. החוקר רוב קלר אומר, כי למרות כל נורות האזהרה, עדיין אין לובי לחקיקת תקנות לגבי האזורים בהם ניתן לגדל דבורים ולאופי הגידול שלהן וישנם אף מקומות בהם אסור לגדל דבורים. כמו כן, קיים הצורך בהנחיה חד משמעית לגבי השימוש בריסוס כימי לקוטלי עשבים וכד', הימנעות מריסוסים בשעות בהן הדבורים רועות, בעידוד גידולים צופניים למזון עבור הדבורים, ובפיקוח על כמות הכוורות בכל אזור בכדי לאפשר להן מרחב ומרעה בשטחים פתוחים.

קלר מציין עוד, כי למרות המודעות ברמה המחקרית והחקלאית, אין עשייה של ממש בעולם לשיפור המצב ואין מודעות בקרב האזרחים לתופעה המדאיגה. הוא חוזה עתיד קשה לאנושות במידה ולא תהיה התעוררות לפתרון הבעיה. לא כל הדבורים ימותו, אך התרחיש קרוב לכך. בעולם שלנו, בו קיים 'אפקט דומינו' בגידול המזון, הקטנת שטחי מטעי השקדים בקליפורניה למשל, תשפיע גם על יבשות אחרות כמו אסיה, המסתמכת על השקדים כמקור לחלבון. כתוצאה מכך יהיה צורך להגביר את הדייג שיביא למחסור בדגה. קלר מספר על ניסיונות מדעיים לטפח דבורה מלאכותית שתפעל לא רק בחממות אלא גם בשדות פתוחים אך מתריע, כי במידה והרגלי האנושות לא ישתנו ולא יתוקנו הדברים ייווצר מצב מסוכן ללא שליטה בהידרדרות מקורות המזון בעולם.

מנכ''ל מועצת הדבש בישראל הרצל אבידור מספר כי השנה הוחלט להקדיש את פסטיבל הדבש השנתי שיתקיים בחודשים אוגוסט וספטמבר במכוורות ברחבי הארץ,  להעלאת המודעות לתופעת העלמות הדבורים בארץ ובעולם. משפחות וילדים יוכלו להכיר את עולם הדבורים מקרוב וללמוד כיצד ניתן לתרום למיגור התופעה ולהמשך קיומה של דבורת הדבש החשובה לאנושות כולה.