הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר התקציב לקרקע חקלאית חלופית למובלעת צופר שהוחזרה לירדן


מובלעת צופר הוחזרה סופית לירדן לפני כארבעה חודשים, כאשר חקלאי הערבה נותרים ללא חלופות בשטח ישראל. רק בתום מאבק ממושך של שר החקלאות אלון שוסטר מול משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, נמצאו המקורות התקציביים בגובה 14 מליון ₪ להכשרת הקרקע

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-09-2020


אלון שוסטר בערבה, צילום: תקשורת שר החקלאות ופיתוח הכפר

ארבעה חודשים לאחר פינוי מובלעת צופר משטח ירדן, נמצא התקציב להכשרת קרקע חלופית בערבה: שר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר ביקור אתמול (ב') יחד עם מנכ"ל משרדו ד"ר נחום איצקוביץ' במסגרת סיור בערבה תיכונה, בו קיבל סקירה על המצב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים הצטרפו אלינו לפייסבוק

מובלעת צופר הייתה מובלעת ישראלית בשטח ירדני לפי הסכם השלום בין ישראל לירדן שנחתם ב1994, והוחכרה למדינת ישראל למשך 25 שנה, עד 2019. בתום תקופת החכירה, ועל רקע התערערות היחסים המדיניים עם ירדן, החליטה הממלכה הירדנית להשיב את שטחי המובלעות אליה ולא להאריך את תקופת החכירה.

בתחילת חודש מאי הוחזרה המובלעת סופית לירדן, כאשר חקלאי צופר נותרו ללא חלופות בשטח ישראל. חקלאי המושב נפגעו כלכלית, ורק בתום מאבק ממושך שניהל אלון שוסטר מול משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, נמצאו המקורות התקציביים כדי להכשיר עבורם קרקע חלופית בשטח מדינת ישראל.


שער הגבול בין ישראל וירדן ננעל בפעם האחרונה, צילום: ארז גיבורי - הערבה התיכונה

לפני כשבוע אישרה הממשלה תקציב בגובה 14 מיליון ש"ח שהועבר למשרד החקלאות ופיתוח הכפר לצורך הכשרת הקרקע.

במהלך הביקור ניתנה לשר סקירה בשטח מובלעות צופר יחד עם נציגי היישוב. את השר ליוו ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה, אייל בלום, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, יו"ר הועדה החקלאית ערבה תיכונה, אורן קורין ונציגי היישוב צופר.

''התקציב שאושר הוא ביטוי לאחריות של מדינת ישראל כלפי החקלאים בצופר, ובפריפריה בכלל'' אמר שוסטר והוסיף: ''זוהי הכרה של הממשלה בחשיבותם של חקלאי הערבה המיישבים את גבולות הארץ מתוך תחושת מסירות ושליחות ציונית''.


סיור שר החקלאות אלון שוסטר בערבה, צילום: תקשורת שר החקלאות ופיתוח הכפר

ד"ר אייל בלום ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה ברך את שר החקלאות ומנכ"ל המשרד על הביקור החשוב, על שפינו מזמנם והגיעו לשטח להיפגש עם חקלאי הערבה , וציין כי הבעיות העיקריות בערבה הינן מחסור בעובדים זרים לחקלאות , תחרות עם תוצרת טרייה מייבוא, מחסור במים, והבאת משפחות צעירות חדשות להרחבות ביישובי הערבה. עוד אמר ד"ר בלום כי קיימת חשיבות עליונה של ממשלת ישראל בתמיכה בענף החקלאות, בעיקר בעת זו של משבר עולמי, ובייצור מזון עצמי של מזון בישראל.

מזכ״ל תנועת המושבים, עו״ד עמית יפרח: ״חקלאי הערבה הם ללא ספק התגשמות הציונות של ימינו. תחת תנאים קשים הן למגורים והן לחקלאות, הצליחו להקים משק חקלאי משפחתי מפואר שמתפתח ומתאים עצמו למציאות המשתנה. האתגרים באזור רבים והשר יחד איתנו שמע והתרשם מהצורך לתת מענה לסוגיית הכשרות הקרקע , העובדים הזרים , קליטת משפחות ומענקי תמיכה. אני מודה לשר ולראש המועצה, אייל בלום על ההזמנה והרצון האמיתי לטפל בצרכי האזור וחקלאיו״.

פורסם בחדשות