הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מי בוצה גלשו מבריכה תפעולית של רותם אמפרט צין


שנה וחצי לאחר האסון האקולוגי בנחל אשלים בעקבות קריסת בריכת השיקוע של המפעל, היום גלשו 100-200 מטר קוב של מי בוצה מאחת הבריכות התפעוליות של רותם אמפרט, בשל הגשמים העזים באזור הנגב. המשרד להגנת הסביבה יזמן את מנהלי המפעל לשימוע דחוף

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-02-2019



בריכה 11 של המפעל בנחל צין. צילום: המשרד להגנת הסביבה

רותם אמפרט שוב בכותרות: בעקבות הגשמים העזים היום (ה') ברחבי הנגב, גלשו מי בוצה מבריכה תפעולית של מפעל רותם אמפרט צין (מכרות צין) אל בורות הכרייה של המפעל. ההיקף מוערך בכ-100-200 מטר קוב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

כזכור, לפני כשנה וחצי קרסה בריכת השיקוע של המפעל, וכמות אדירה של תמיסה חומצית זרמה לאזור נחל אשלים בשמורת הטבע של מדבר יהודה וגרמה לנזקים סביבתיים אדירים. האירוע הוגדר אז כאסון האקולוגי הכבד ביותר שפקד את ישראל.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי מי הבוצה שגלשו היום אינם מהווים חומר מסוכן והם חומר שהופרד ממנו פוספט. הגלישה מהבריכות התפעוליות הופסקה אחרי זמן קצר. מדובר בבריכות בשטח של כ-400 דונם ובעומק ממוצע של מספר סנטימטרים.

נציגי המשרד להגנת הסביבה הגיעו לשטח באופן מיידי, בחנו את החלחול במקום, והעבירו הנחיות לשאיבת המים העודפים במאגר וכן הנחיות תפעוליות אחרות.

יצוין, כי דרישה לבחינת יציבות הסוללות מבחינה הנדסית הועברה בעבר למפעל על-ידי המשרד לביצוע. כעת, לאור האירוע היום, נדרש המפעל להאיץ את בדיקת יציבות הסוללות.

המשרד להגנת הסביבה יבחן את נסיבות האירוע, יזמין את מנהלי המפעל לשימוע, ובמידת הצורך יעשה שימוש בכלים האכיפתיים העומדים לרשותו.

מרותם אמפרט נמסר בתגובה כי "בעקבות שבר ענן מעל המפעל בצין זוהתה התחלה של גלישת מים ממאגר הצמוד למפעל וצוות מטעמו פעל מידית כדי לשאוב אתה מים העודפים וכדי לעבות את דפנות המאגר. הארוע הסתיים בתוך זמן קצר וכלל הפעולות נעשו בתיאום מלא עם הרשויות".