הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חשש להתפרצות שפעת העופות: לול נגוע התגלה במושב שלווה


משרד החקלאות הטיל סגר על אזור מושב שלווה הסמוך לקריית גת, לאחר שבדיקות העלו חשד להתפרצות הנגיף. הלול שיושמד עם אור ראשון הבוקר (שישי) מונה 11 אלף עופות. במקביל נבדקים לולים נוספים ברדיוס של 3 ק''מ

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-3-2012


מחלת שפעת העופות אובחנה בלול תרנגולי הודו במושב שלווה שמדרום לקריית גת. מדובר בלול המונה כ- 11,000 תרנגולי הודו בשלושה מבנים.

מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, ד"ר נדב גלאון, הטיל הסגר תנועת בעלי חיים על האזור, ברדיוס של 10 ק"מ מהמוקד. צוותי יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) במשרד החקלאות סימנו את השטח סביב החווה ונערכים להמתה של העופות במוקד שתחל עם אור ראשון הבוקר (שישי), וצפויה להסתיים עד כניסת השבת.

סביב הלול הנגוע יילקחו דגימות נוספות למעבדה, על מנת לבדוק את המשקים השכנים ולמנוע את התפשטות המחלה. ברדיוס 3 ק"מ מהמוקד ישנם 7 ישובים שבהם מספר משקים חקלאיים רובם ברמת בטיחות ביולוגית גבוהה. באף אחד מהם לא דווחה תמותה חריגה של עופות. גם בטווח שבין 3 ל- 10 ק"מ ישנם 20 ישובים שבהם משקים חקלאיים. גם בהם לא דווחה תמותה חריגה של עופות.

בלול שבו התגלתה המגיפה אותר המרכיב H5, אחד מתוך שניים שזיהויים מוכיח הימצאות עופות נגועים במחלה. בשירות הווטרינרי בוחנים את המרכיב השני, מרכיב ה-N. במרבית המקרים כשה-H מזוהה כ- H5, המרכיב השני הוא N1 - דבר המצביע בוודאות גדולה על מגיפה בלול. מעבדות השירות ימסרו תוצאות הבדיקה הסופיות בתוך כ-12 שעות.

בשנה שעברה התגלתה שפעת העופות בתקופה זו של השנה בקיבוץ ראש צורים וההערכה היא כי הנגיף הגיע לארץ עם העופות הנודדים שחולפים ברבבות בשמי ארצנו בימים אלו.

בעלי פינות חי או עופות חצר המעוניינים לשאול שאלות ביחס לעופות שברשותם, מוזמנים לפנות לרופא התורן במכון הווטרינרי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר במספר הטלפון 057-2223706 .

שפעת העופות התגלתה לראשונה בישראל בשנת 2006 במספר ישובים במערב הנגב. מאז מתגלים מקרים נוספים בתקופה זו כמעט בכל שנה. עד היום לא אירעה בארץ הידבקות של בני אדם במחלת שפעת העופות. הדבקה מחייבת מגע הדוק ורצוף עם העופות החולים, ואי נקיטת אמצעי זהירות במגע ישיר עם העופות או הפגרים.