הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נדחתה הצעת חוק לסימון ביצים עפ''י סוג הלול ממנו הגיעו


הצעת החוק שביקשה לאסור על מכירת ביצים שלא הוחתם עליהן סוג הלול ממנו הגיעו - נדחתה היום בכנסת. חה''כ גרמן: החוק לא מחייב את החקלאים לשנות את תנאי המחייה. הוא מאפשר שקיפות. שר החקלאות: יש תקנות שצריך להשלים. אנחנו לא צריכים הצעת חוק שעוברת בטרומית כדי שנזדרז להשלים אותן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-03-2016



צילום ארכיון: המועצה הישראלית לצרכנות
  
מליאת הכנסת דחתה היום (ד') את הצעת החוק של חברת הכנסת יעל גרמן וקבוצת חברי הכנסת, שהציעה לאסור על מכירת ביצים שלא הוחתם עליהן ועל האריזה סוג הביצים - ביצי חופש, ביצי סככה, כלובי סוללה או ביצים אורגניות. בהצעה תמכו 35 חברי כנסת, והתנגדו לה 36.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בהצעת החוק נכתב: ''הסוגים השונים של הלולים יוצרים בלבול רב אצל הצרכן. מוסיפים לבלבול תיאורים מילוליים וגרפיים המופיעים על אריזות של ביצי כלוב, כגון הכינוי "ביצי משק טריות" או ציורים של תרנגולות מאושרות, על רקע מרחבים פתוחים ודשא ירוק או על-גבי קנים מפוארים."

"שיטת הגידול של תרנגולות המשמשות להטלת ביצים היא סוגיה מטרידה ביותר מבחינת צער בעלי-חיים. רוב הביצים בישראל מיוצרות כיום בלולי כלובים. כלוב הרשת הצר מונע מהתרנגולת כל ביטוי של התנהגות טבעית – מניקור בקרקע ועד מתיחת כנף. בשנים האחרונות מתרבים בישראל הלולים ללא כלובים, חלקם עם יציאה לחצר, אשר מאפשרים לתרנגולת מגוון גדול (גם אם לא מלא) של התנהגויות טבעיות. בחלק ממדינות אירופה, מרבית הלולים או כולם פועלים בממשק נטול כלובים. בקרב לולים אלו מבחינים בין לולים שבהם משטר הטיפול וההזנה רגילים לבין לולים שבהם משטר הטיפול וההזנה תואם את כללי החקלאות האורגנית''.

ח"כ גרמן: יש אוכלוסייה רחבה בישראל שלא רוצה לקנות ביצים של תרנגולות שחיות בתנאי סבל. החוק הזה לא מחייב את החקלאים לשנות את תנאי המחייה ולא יעלה שקל אחד. הוא מאפשר שקיפות לצרכנים שיוכלו לבחור את הביצה שהם רוצים לאכול.

שר החקלאות אורי אריאל השיב: יש תקנות שיש צורך להשלים אותן. אנחנו לא צריכים הצעת חוק שעוברת בטרומית כדי שנזדרז להשלים את התקנות. עד אוקטובר יושלמו כל התקנות ואני מעריך ומקווה שזה יהיה עוד קודם.

בחודש דצמבר 2014 פנתה המועצה הישראלית לצרכנות לרשות להגנת הצרכן, בנושא חשש להטעיה באריזות ביצים, זאת בעקבות בדיקה של אריזות הביצים המשווקות ע"י 3 חברות. בפניה נכתב כי ''התמונות והאיורים המוצגים על גבי האריזות, מציגים תמונה השונה באופן קיצוני מהתנאים בהן מוחזקות התרנגולות. התמונות והמלל - המציגות לעיתים תרנגולות חייכניות ושמחות באחו ירוק, עלולים להטעות את ציבור הצרכנים לחשוב שמדובר בביצים אשר הוטלו על ידי תרנגולות אשר אינן כלואות בכלובים צפופים, אלא נהנות מתנועה חופשית, הטלה על מצע טבעי וכיו"ב תנאים, זאת בניגוד למצב בפועל''. לדברי מנכ''ל המועצה לצרכנות: ''זהו ניסיון מכוון שמעלה חשש להטעיה כלפי ציבור הצרכנים ואוהבי בעלי החיים למטרות של גריפת רווחים''.  מאז עברה שנה וחצי והשיווק באריזות אלו כידוע עדיין נמשך.