הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צביה הרה מצאה את מותה במרדף טרקטורונים


מארב של פקחי רשות הטבע והגנים הביא למעצרם של שלושה תושבי הצפון החשודים בציד בלתי חוקי ואכזרי במיוחד של צביה - חיה מוגנת וייחודית לארץ ישראל, שנמצאת בסכנת הכחדה. החשודים הודו במעשה והובלו לחקירה במשטרה, בסופה נפתחו נגדם תיקים פליליים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-12-2015



הצבייה שנתפסה לאחר המרדף, צילום: רועי ארד - רשות הטבע והגנים

שלושה תושבי כפר דבוריה נעצרו בליל יום חמישי בחשד לציד בלתי חוקי בגליל התחתון. במהלך סיור לילה של פקחי רשות הטבע והגנים באזור רמת סירין שבקרבת נחל תבור, זוהו שלושה טרקטורונים כשהם רודפים אחרי צבי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הטרקטורונים נעצרו לאחר מרדף ובעזרת מחסומים שהוקמו ע"י פקחי רשות הטבע והגנים בסיוע כוחות משטרה. בטרקטורון שעליו רכב אחד מהם התגלה פגר של צבייה בהיריון. החשודים קשרו עצמם לאירוע והודו במעשה. פקחי הרשות הובילו את השלושה לחקירה במשטרת עפולה בסופה נפתחו נגדם תיקים פליליים.

לדברי אנשי רשות הטבע והגנים, אחת משיטות הצייד האכזריות בהם נתקלים פקחי הרשות היא מרדף והתשה של חיית הבר. כאשר היא איננה יכולה לרוץ יותר, היא נתפסת יותר בקלות וללא שימוש בכלי נשק חם.

הצבי הוא חיה ייחודית לארץ ישראל, חיה מוגנת שנמצאת בסכנת הכחדה. לדברי ליעד לינג, ממונה החקירות של רשות הטבע והגנים בצפון, ''הרשות נותנת מדי שנה מספר מוגבל של היתרי ציד לבעלי כנף שונים וחזירי בר, בעלי חיים שאינם בסכנת הכחדה. עם זאת, מספר מקרי הציד הלא חוקי גבוה ורק בחודש האחרון תפסו פקחי הרשות כ-20 ציידים''.

לאחרונה נערך מחקר גנטי ראשון מסוגו באוניברסיטה העברית ובשיתוף רשות הטבע והגנים, ממנו עלה כי בישראל קיימים שלושה מינים של צבאים בעלי מרכיב גנטי ייחודי לארץ-ישראל והם נתונים בסכנה קיומית ממשית.  מטרת המחקר היתה, בין השאר, להבין את הייחוד הגנטי של אוכלוסיות הצבאים בישראל. על פי ניתוח הממצאים עלה כי הצבי הארץ-ישראלי הוא מין ייחודי לאזור, ובניגוד למה שהיה מקובל לחשוב בעבר, הוא אינו מצוי באזורים אחרים, לאחר שנכחד ככל הנראה בארצות סמוכות כמו ירדן וסוריה.

על אף מאמצי שמירת הטבע, בעשור האחרון גודלה של האוכלוסייה בישראל נמצא בירידה מתמדת כתוצאה מאיבוד בתי הגידול, טורפים וציד בלתי חוקי. בנוסף לכך, השונות הגנטית הקיימת כיום בקרב המין בישראל, איננה גבוהה והאוכלוסייה נמצאת בנקודת מפנה קריטית. החוקרים מזהירים, כי ללא שמירה על גודל אוכלוסייה בריא ומעבר צבאים בין אזורים שונים, בקרוב לא יהיו בארץ צבאים אלו והמין ייכחד.