הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מאבק החקלאים על חוק ההסדרים ותקציב המדינה יצא לדרך


מאות חקלאים מכל הארץ יצאו הבוקר להפגנת מחאה גדולה נגד השינויים שמבקש משרד האוצר לבצע בענפי החקלאות במסגרת חוק ההסדרים. החקלאים חסמו ארבעה צמתים מרכזיים עם טרקטורים ושפכו מכלי חלב וחציר על הכביש: ''הגענו לצו השעה. העברת חוק ההסדרים תשאיר אותנו ללא פרנסה ותחסל אותנו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-08-2015



הפגנת החקלאים היום, צילום: באדיבות דוברות תנועת המושבים

החקלאים נגד חוק ההסדרים: התאחדות חקלאי ישראל קיימה הבוקר ארבע הפגנות גדולות בצמתים מרכזיים בארץ – צומת יוקנעם, תימורים, צומת הערבה וגילת. ההפגנה גרמה לשיבושי תנועה בצומת יוקנעם וקסטינה, צומת הערבה נסגר, בצומת גילת נחסמו משאיות לכניסת סחורה חקלאית לעזה. החקלאים הגיעו לצמתים עם טרקטורים ושפכו מכלי חלב וחציר ואף הסתובבו עם ארונות קבורה.

ההפגנות התקיימו במחאה על כוונת האוצר לבצע שינויים מרחיקי לכת, באופן חד צדדי, במסגרת חוק ההסדרים בענפי הפטם, הצאן, הדגים והצמחים. שינויים אלו יגרמו לכך שמאות משפחות ואלפי חקלאים יסגרו את משקיהם החקלאיים וימצאו עצמם ללא פרנסה, בעיקר בפריפריה ובגבול הצפון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ראשי מועצות אזוריות מכל הארץ הגיעו לתמוך ולהביע מחאה ביניהם יו"ר המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, יו"ר המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני, ראש מ.א. חוף הכרמל כרמל סלע, ראש מ.א. עמק המעיינות יורם קרין, ראש מ.א. מרחבים שי חג'ג', סגן ראש המועצה האזורית הגלבוע שניר פרידמן, וסגן יו"ר מ.א. מעלה יוסף יוסי אדוני.


הפגנת החקלאים היום, צילום: באדיבות דוברות תנועת המושבים

לשינויים שמבקש האוצר לבצע השלכות כבדות ותקדימיות לגבי כמעט כל חקלאי וחקלאי ברחבי הארץ ובכל ענפי החקלאות, אומרים בהתאחדות חקלאי ישראל ומדגישים כי גם הצרכנים לא ירווחו דבר מהרפורמה הצפויה. יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור: "ההורדה לצרכן תתבטא במספר אגורות בלבד אל מול ההשלכה לחקלאי שהוא וכל בני משפחתו יאבדו את פרנסתם והכל בשביל ייבוא פרוע. מה עוד שההשלכות יהיו ברורות - הייצור והעיבוד ירוכזו במספר ידיים מצומצם ולמעשה את החקלאים יחליפו מונופולים גדולים. ''

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור : "הגענו לצו השעה. שר האוצר נכנע לפקידי האוצר ושם לו למטרה לחסל ענפים חקלאיים שלמים. החקלאות היא לא עוד סעיף תקציבי. החקלאות היא ערך שחשוב למדינה. אני אומר עד כאן! כחלון אל תחסל את פרנסתם של אלפי חקלאים השומרים על גבולות המדינה ושזו פרנסתן היחידה, אל תהיה גיבור על החקלאים".


הפגנת החקלאים היום, צילום: באדיבות דוברת מועצה אזורית מגידו

עוד הוסיף צור ואמר: "על כחלון להבין שההשלכות על הצרכן יתבטאו לא בשקלים אלא במספר אגורות בלבד לעומת ההשלכות על אלפי חקלאים מובטלים שימצאו עצמם ללא כל פרנסה". לגבי חרמות וסנקציות בינלאומיות על מדינת ישראל הדגיש צור: "אנחנו נמצאים רגע לפני שלא יהיה לנו שוק מקומי להסתמך עליו. ובמידה והרפורמות יעברו בחוק ההסדרים ויהיה חרם מטורקיה או מסין או סנקציה כזאת או אחרת, תהיה כאן בעיית יבוא חמורה. כחלון- האם אתה תיקח אחריות או פקידיך? אנחנו בעד רפורמה בחקלאות אבל לא רפורמה במסגרת חוק ההסדרים, אלא במסגרת הסכם ארוך טווח ל-15-20 שנה אשר יסדיר את כלל נושאי החקלאות".


הפגנת החקלאים היום, צילום: באדיבות דוברת מועצה אזורית מגידו

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "זה זמן מה שהנהגת התנועות והארגונים החקלאיים עמלים מול משרד האוצר על הסרת הגזרות הצפויות בתחום העופות, הדגים, הצאן, מועצות המגדלים, וביטול מס מעסיקים על העובדים הזרים. לצערי, התסריט השנתי המתוזמר ע"י נערי האוצר, חוזר על עצמו, אך הפעם בצורה נבזית תוך קמפיין שקרי לפיו החקלאים היושבים בגבול הצפון, בבקעה ובערבה אחראים על יוקר המחיה בישראל. נאמר זאת מפורשות- חקלאות היא אינה סעיף תקציבי! חקלאות היא התיישבות. חקלאות היא ריבונות המשרטטת את גבולות הארץ. לצערנו משרד האוצר החליט להיות גיבור על החקלאים ולחסל ענפים שלמים ע"י רפורמות אלימות, לפיכך החלטנו לצאת למאבק מאוחד, שכם אל שכם עם אחינו מהמושבים, נגד משרד האוצר ולמען הפרנסה של כולנו. זהו קרב על הבית, זהו קרב על דרך חיים".


הפגנת החקלאים היום, צילום: באדיבות דוברות תנועת המושבים

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר: "מאמץ של דורות עלול לרדת לטימיון כאשר היציבות החקלאות תפגע אנושות. דור ההמשך לא ימשיך והמדינה כולה תיפגע. אסור שחוק ההסדרים יפגע בחקלאות ובחקלאים".

ראש המועצה האזורית עמק המעיינות, יורם קרין: אנחנו יוצאים למאבק על דמותה ומעמדה של החקלאות בישראל. החקלאות מהווה חלק משמעותי בתעסוקה והפרנסה בעמק המעיינות ועתידו של העמק תלוי בה. הרפורמה במדגה תגרום לחיסום הענף. אנו קוראםי לאוצר להוציא את הרפורמות בחוק ההסדרים ולפעול לחיזוקם של החקלאים והחקלאות".

ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, כרמל סלע: חקלאות היא הבסיס לשמירת הגבולות של המדינה. חקלאות זה קרקע וזה ערך. פערי התיווך גורמים ליוקר המחיה, עלות הקרקע, המיסים והנטל על החקלאים הוא קשה מנשוא, לא כל דבר ניתן לייבא, חוסן המדינה הוא בתצרוכת ויצור המזון".


הפגנת החקלאים היום, צילום: באדיבות דוברות תנועת המושבים

במכתב ששלח אתמול מנכ''ל איגוד מגדלי הפירות איציק כהן לשר החקלאות אורי אריאל, כתב כהן: ''בפגישתנו רבת המשתתפים עם ארגוני המגדלים, התנועות והתאחדות חקלאי ישראל, אצלך בכניסתך לתפקיד, ראינו בכך כתובת נאמנה לייצוגנו בכנסת ובממשלה בחשיבות וערך החקלאות. לדאבוננו, משרד האוצר מוביל בחוק ההסדרים רפורמות בחקלאות קשות והרסניות מבלי לדבר אתנו, נציגי החקלאים. האוצר עקבי בניסיונותיו לפרק כל ארגון ותכנון בחקלאות, בכל פעם שמגיעים לחוק ההסדרים. לנו החקלאים אין את טייקוני הגז שיכולים להשפיע, לנו יש את החקלאים שמייצרים כל יום בכל ימות השנה מזון לתושבי המדינה, ויש לנו אותך כשר חקלאות שמייצג אותנו ואת צדקת דרכנו. אנו קוראים לך להדוף את כל הניסיונות של קבוצות קיקיוניות שמבקשות לסגור את מועצת הצמחים, דבר שיהרוס את הענף עם אלפי משפחות שמתפרנסות ממנו בקושי רב. אנו מבקשים ממך לא לאשר סעיפים בחוק ההסדרים מבלי הידברות עם נציגי החקלאים.''

מאיר יפרח, יו"ר ארגון מגדלי הירקות: "אנו עומדים על זה שההתחייבות של שר האוצר ומנכ"ל המשרד שרפורמות בחקלאות לא יואשרו בחוק ההסדרים ללא תיאום עם הארגונים. לא נוותר".

יוסי יעיש, מזכיר ארגון הדגים: "ביטול המכס על הדגים יביא לסגירה של ענף המדגה הישראלי. מגדלי הדגים הישראלים לא יוכלו להתחרות במגדלים הסינים ויסגרו את משקיהם ויכנסו למעגל האבטלה".


הפגנת החקלאים היום, צילום: באדיבות דוברות תנועת המושבים

אילנית דדוש קפלון, מנכ"לית ארגון עזיזה המייצגת את מגדלי הצאן: "העברת חוק ההסדרים ישאיר אותנו ללא פרנסה ויחסל אותנו ואת ענף הצאן בכל הפריפריה בארץ" .

חמי ברקן מעין יהב: "יש לשמר את המשק המשפחתי. אין לחקלאי הערבה קיום בלי החקלאות. מצילים את החקלאות זו לא קלישאה".

חזי דניאל, חקלאי ממושב אחיטוב: "עלינו להילחם ללא פשרות על התמורה המגיעה על התוצרת החקלאית שלנו ועל עתידנו".

אלי אהרון מארגון מגדלי הירקות: "הממשלה מרשה לעצמה להכניס את ידה לכיסיהם המרוקנים ובשיא חוצפתה מצהירה שזה הפתרון שהיא נותנת לבעיית יוקר המחיה. אנו יוצאים כנגד תכנית השמד של המדינה כנגד חקלאיה"


ראשי מועצות אזוריות ויו''ר התאחדות חקלאי ישראל בהפגנה היום, צילום: באדיבות דוברת מועצה אזורית מגידו

לקריאת המסמך - מאבק החקלאים – חוק ההסדרים ותקציב המדינה