הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פלישת נחילי הארבה לישראל: עדכונים שוטפים


נחילי הארבה עדיין ממשיכים להגיע לישראל ממצרים. משרד החקלאות מבצע ריסוסים מהאוויר ומהקרקע במידת הצורך ועוקב כל העת אחר תנועת הנחילים בעזרת מטוסי תצפית. המשרד הפעיל ''קו ארבה'' לדיווח של אזרחים על המזיקים. כאן תוכלו למצוא את כל העדכונים והדיווחים השוטפים מהשטח

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-03-2013


מכת

משרד החקלאות קורא לציבור לגלות ערנות ובמידה שנצפים נחילים המכילים אלפי פרטים, להתקשר ל"קו הארבה" במשרד החקלאות בטלפון: 03-9681500, בין השעות 7:30-19:00

דף מידע לחקלאים על חומרי הריסוס - השירותים להגנת הצומח. לפתיחה לחצו כאן

עדכון יום שני 25.3.2013 שעה 10:30 - מטוסי הריסוס של משרד החקלאות המריאו עם אור ראשון מעל לשטחים שבהם התמקם נחיל הארבה בין קיבוץ רביבים לצאלים. כמעט מדי יום נאלץ משרד החקלאות לרסס את נחילי הארבה החודרים לארץ מסיני על מנת למנוע מהם לגרום נזק לחקלאות ולהתפשט למרכז הארץ ולצפונה. יואב מוטרו ממשרד החקלאות אמר כי הארבה עכשיו בשל להתרבות, והאנשים בשטח מנסים למנוע את הדור הבא. הוא ציין כי חומר הריסוס אינו מזיק לסביבה או לבעלי חיים אחרים, אבל הורג את החגבים תוך זמן די קצר.



עדכון יום ראשון 24.3.2013 שעה 14:30 - מהמועצה האזורית רמת נגב נמסר כי מספר נחילי ארבה נכנסו לשטח ישראל ונצפו באזור בין אשלים לקיבוץ טללים ובאזור משאבי שדה. אנשי משרד החקלאות והמועצה האזורית רמת נגב עוקבים אחר מיקומם המדויק וגודלם במטרה להערך לריסוס מחר בבוקר. יעקב מוסקוביץ', מנהל המו'פ ההחקלאי ברמת נגב, הסביר כי מדובר בחגבים בשלים מבחינה מינית והנקבות יכולות להטיל ביצים. "אנחנו מרססים ומדבירים אותם כאן כדי למנוע את התקדמותם לשטחים ירוקים במרכז הארץ ובצפונה''.

עדכון יום רביעי 20.3.2013 שעה 14:00 - מהמועצה האזורית רמת נגב נמסר על נחיל ארבה גדול שנכנס לישראל ונמצא כרגע בין צאלים לרביבים על כביש 222.

עדכון יום ראשון 17.3.2013 שעה 18:30 - עד לשעה זו לא נרשמה כניסה של נחילים חדשים. הארבה שמגיע עתה לישראל נמצא ברובו בוגר מינית ובשלב ההטלה. משרד החקלאות, בתיאום עם רשות הטבע והגנים, החליט על המשך הריסוס של נחילי הארבה, שככל הנראה ימשיכו להיכנס לישראל מכיוון מצרים בתקופה הקרובה, כפי שקרה עד היום. עוד הוחלט שלא לרסס להקות או פרטים בשטחים פתוחים גם אם ימצאו בהזדווגות או בהטלה. מקומות אלה יסומנו וינוטרו על ידי פקחי רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות, והדברתם תתבצע בהמשך, על פי הצורך. זאת משום שזחלי הארבה לא מסוגלים להתעופף במשך כחודש מרגע בקיעתם.


ארבה באשלים, שבת 16.3.2013 אחה''צ. צילום: יורם צביאלי - מו''פ ערבה


ארבה באשלים, שבת 16.3.2013 אחה''צ. צילום: יורם צביאלי - מו''פ ערבה

עדכון יום שבת 16.3.2013 שעה 19:00 - מהמועצה האזורית רמת נגב נמסר כי נחיל הארבה שנכנס היום לאזור התמקם למנוחת לילה בשלושה מוקדים על פני שטח של כ-2000 דונם ליד כפר רתמים, הר קרן ובין אשלים לתחנת הניסיונות. ראש המועצה שמוליק ריפמן אמר היום כי מדובר באחד הנחילים הגדולים שנכנסו עד עתה לאזור.

מנהל מו''פ במועצת רמת נגב, יענקלה מוסקוביץ', אמר כי לאזור הגיע נחיל גדול מאוד של נקבות ויש חשש שהן יתרבו. ''יחד עם זאת, למרות הגעת הנחילים לא נגרם נזק גדול לחקלאות. אנחנו עוקבים אחריהם כל הזמן. מדי בוקר מתבצע פה ריסוס".מחר עם אור ראשון ירוססו כל המוקדים ע''י משרד החקלאות.

במשרד החקלאות הגיבו לדיווחים בדבר התרבות הארבה בשטח: "אנו מכירים את תופעת ההזדווגות של הארבה בשלושת הימים האחרונים, לא מקלים ראש בדבר, ונערכים לכך בהתאם".

עדכון יום ה' 14.3.2013 שעה 18:00 - ממשרד החקלאות נמסר כי להקה חדשה של ארבה נכנסה לישראל סמוך לשבטה. לא ברור עדיין גודלה. בנוסף אותרה להקה גדולה באזור עין גדי. לאחר שהלהקות ינחתו על הקרקע, הן ימופו, ובהתאם יוחלט על דרכי טיפול. אנשי משרד החקלאות ממשיכים לעקוב ונשארים דרוכים בשטח.

עדכון יום ה' 14.3.2013 שעה 10:00 הבוקר הסתיים ריסוס אווירי באזור אשלים באמצעות שני מטוסים, ובמקביל גם מהקרקע. הריסוס הזה הוא ברובו על שטחי בור. בנוסף, הסתיים ריסוס קרקעי קצר מאוד באזור חצרים. לא רואים חדירה של נחילים חדשים לארץ.
אותרה להקה קטנה מאוד באזור עין גדי, אנשי המשרד ממשיכים בבדיקת האזור ועוקבים אחר המצב. הריסוסים התעכבו בשל ערפל באזור.

עדכון יום ד' 13.3.2013 שעה 18:30 אנשי משרד החקלאות בודקים את המצב באזור עין גדי, לאחר שהתקבלו דיווחים על נחיל של ארבה שנמצא באזור. בנוסף, אותרו 3 מוקדים של להקות בנחל לבן, בצד המערבי והדרומי של נחל הבשור ולהקה שלישית נראתה באזור סמוך לישוב להב. לאחר שהלהקות ינחתו על הקרקע, הן ימופו, ובהתאם יוחלט על דרכי טיפול.

משרד החקלאות חוזר ומדגיש, פרטים בודדים שמגיעים לחלקים שונים ברחבי הארץ, אינם מטרידים ובוודאי לא מזיקים לבני אדם. הארבה גורם לנזק לגידולים רק כאשר הוא בלהקה גדולה (רקע מקיף על הארבה והנזק שלו מצוי באתר האינטרנט של המשרד).

עדכון יום ד' 13.3.2013 שעה 14:50 - בעקבות הריסוסים שבוצעו היום בשעות הבוקר המוקדמות ב-3 המוקדים שנצפו בהם אמש להקות חדשות שנכנסו לישראל, הטיפול נראה בשטח באופן יעיל, כך שרוב הפרטים לא התרוממו מהקרקע. לאחר המיפוי שנעשה על ידי אנשי משרד החקלאות, אותרה להקה באזור הר קרן, שהינה שאריות להקות שחדרו בימים האחרונים לישראל. לאחר שהלהקה תנחת על הקרקע, היא תמופה, ובהתאם יבוצע עם אור ראשון ריסוס.



עדכון יום ד' 13.3.2013 שעה 10:00 - הסתיימו הריסוסים בשלושת המוקדים שנצפו בהם אמש להקות חדשות שנכנסו לישראל: אזור רוחמה (להקה גדולה בשטחי חיטה, אפונה ושטחי בור). באזור נחל לבן, בשטח קטן יחסית 400-500 דונם, ואזור שלישי בפארק גולדה-צומת טללים בשטחי בור. נראה כי הריסוס עבד בשטח באופן יעיל, כך שרוב הפרטים לא התרוממו מהקרקע. משרד החקלאות ממשיך ועוקב אחר המצב, אנשיו פזורים בשטח כדי לנטר בזמן אמת כל כניסה של להקה חדשה לישראל.

עדכון יום ג' 12.3.2013 שעה 15:45 - שתי להקות חדשות נכנסו לישראל לאזור רביבים ולאזור בית קמה. לא ברור עדיין גודלן. אנשי משרד החקלאות עוקבים בכדי למפות ולהחליט על דרכי טיפול. משרד החקלאות מבקש להבהיר לגבי הבהרה הריסוס: השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות מרססים שטחים שבהם אותרו נחילי ארבה. אין לארבה ריסוס מונע וחייבים לרסס על ארבה קיים. הריסוס היעיל הוא על להקות שמתמקמות ללינת לילה או בשעות הבוקר המוקדמות, לפני המראתן.

עדכון יום ג' 12.3.2013 שעה 10:45 - מהמועצה האזורית רמת נגב נמסר כי נחיל של גדול של ארבה נכנס מגבול מצרים לפתחת ניצנה. החקלאים התבקשו לסגור חממות ובתי רשת.

עדכון יום ג' 12.3.2013 שעה 10:45 - הבוקר הסתיימו הריסוסים בשלושת המוקדים שנצפו בהם אמש להקות חדשות של ארבה בחצרים, רמת נגב ואזור אשכול. הריסוס נראה בשטח באופן יעיל, כך שרוב הפרטים לא התרוממו מהקרקע. כמו כן אומרים במשרד, כי יש דיווחים לא מאומתים על להקה גדולה הנמצאת באזור אל-עריש. משרד החקלאות ממשיך ועוקב אחר המצב, אנשיו פזורים בשטח כדי לנטר בזמן אמת כל כניסה של להקה חדשה לישראל.

מספר הבהרות שמשרד החקלאות מבקש לציין: נחילים חדשים ממשיכים להיכנס על בסיס יומי מכיוון מצרים, בהתאם לכיוון הרוח. משרד החקלאות פועל מסביב לשעון כבר שבוע כדי לא לבסס את הארבה בישראל. הריסוסים עד כה מאוד יעילים, והמשך הפעילות נובעת, כאמור, מכניסת נחילים חדשים, ולא מהתבססות של נחילים "ישנים".

פרטים בודדים שמגיעים לחלקים שונים ברחבי הארץ, אינם מטרידים ובוודאי לא מזיקים לבני אדם. הארבה גורם לנזק לגידולים רק כאשר הוא בלהקה גדולה (רקע מקיף על הארבה והנזק שלו מצוי באתר האינטרנט של המשרד). הריסוס בישראל נעשה באמצעות חומר "רך" במיוחד, שאין לו השפעה על בעלי חיים אחרים שניזונים מהארבה, כיוון שאין לו שארתיות (המשמעות שהוא מתפרק מאוד מהר).

כרגע כמעט ולא נרשם נזק לשטחים החקלאיים מנחילי הארבה, הודות לעבודות הריסוס. גם אם יהיה נזק עתידי כתוצאה מנחילים נוספים שיגיעו לישראל, כל מגדלי הירקות והפירות בארץ מבוטחים בביטוח רב סיכוני, ביטוח המכסה נזק מאובדן יבול כתוצאה מאירועים אקלימיים, מזיקים ומחלות, כדוגמת הארבה. משרד החקלאות משתתף בהיקף של 80% מהפרמיה לחקלאי. השמאים של הקרן לנזקי טבע בחקלאות מצויים בשטח כדי לתעד ולטפל בכל אירוע נזק בזמן אמת.

המשרד רואה חשיבות לאומית בהשתתפות הממשלה בסיכון שקיים בגידולים חקלאיים, כחלק מיעדי המשרד לשימור השטחים הפתוחים ואספקה סדירה של מזון טרי לכלל האוכלוסייה.

עדכון יום ג' 12.3.2013 שעה 06:30 - מטוסים של משרד החקלאות מבצעים בשעה זו ריסוס מהאוויר נגד נחיל הארבה שנכנס אתמול לישראל ממצרים. הריסוס מתבצע כעת באזור פארק גולדה ליד צומת משאבים.



עדכון יום ב' 11.3.2013 שעה 17:30 - נחיל גדול מאוד של ארבה נצפה לפני כשעה בין צומת טללים לכיוון שיזף במועצה האזורית רמת נגב. קודם לכן אותרו שלוש להקות של ארבה באזור אשכול, לאחר שעברו את יישובי פתחת שלום, גוש צוחר וצאלים. במועצות האזוריות ובמשרד החקלאות מנסים לאתר את מיקום נחיתתם בשעה זו כדי לרססם בבוקר

עדכון יום ב' 11.3.2013 10:30 - ממשרד החקלאות נמסר כי הבוקר התבצעו ריסוסים בשמונה סבבים שונים באזורים נחל הבשור (הנחיל שהגיע לאופקים), אזור אשלים (בעיקר מטעי זיתים), רביבים, הר קרן (השלמות מסוף השבוע). כל הריסוסים הן מהקרקע והן מהאוויר הסתיימו. הריסוסים עובדים בצורה טובה ויעילה, ומשרד החקלאות ממשיך למפות ולסרוק את האזור. לא צפויים ריסוסים נוספים היום, היות והם מתבצעים רק בשעות הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות.



עדכון יום ב' 11.3.2013 שעה 06:40 - ארבעה מטוסי ריסוס של משרד החקלאות החלו לרסס עם אור ראשון את נחילי הארבה הענקיים שהגיעו אתמול אחר הצהריים ונחתו בשטחים חקלאיים ברביבים ובאשלים במועצה האזורית רמת נגב. המטוסים צפויים לרסס כ-7,000 דונם של מטעי זיתים באזור אשלים.

החשש גובר בעקבות חדירת הארבה עמוק יותר לנגב ולמקומות בהם יש מטעים פתוחים ושדות פתוחים - מה שמעיד על התקרבותם לבשלות מינית. "אם הם יטילו כאן ביצים אנחנו ניכנס באמת למלחמה לא רק בנחילים שמגיעים ממצרים, אלא גם בהתבססות והשרצה מקומית" אומר הבוקר לערוץ 2 ראש המועצה האזורית רמת נגב שמוליק ריפמן. ריפמן אף שיגר מסר למצרים ובו ביקש לפנות ישירות לנשיא מורסי, בבקשה לשיתוף פעולה אזורי שיכלול הרשאה למטוסי ריסוס לפעול בשטח סיני ובסמיכות לגבול, ויצירת ערוץ תקשורת עם נציגי מצרים כדי לייצר תמונת מצב מדוייקת ומועילה לשני הצדדים. עד כה לא התקבלה תגובה. הרוחות הדרום-מערביות והעלייה בטמפרטורות מהוות מצע פורה להתקדמות של ארבה לא רק בנגב, אלא הגעה של פריטים גם למרכז ולצפון.

  לעדכונים קודמים - לחצו כאן