הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פלישת נחילי הארבה לישראל: עדכונים שוטפים - 4-10.3.2013


לראשונה מאז שנת 2004 נחילי ארבה של מליוני חגבים עברו את הגבול ממצרים, ונחתו בישראל. משרד החקלאות מבצע ריסוסים בשטח במידת הצורך ועוקב כל העת אחר תנועת הנחילים בעזרת מטוסי תצפית. המשרד הפעיל ''קו ארבה'' לדיווח של אזרחים על המזיקים. כל העדכונים, כל הדיווחים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-03-2013




משרד החקלאות קורא לציבור לגלות ערנות ובמידה שנצפים נחילים המכילים אלפי פרטים, להתקשר ל"קו הארבה" במשרד החקלאות בטלפון: 03-9681500, בין השעות 7:30-19:00

  לעדכונים מהימים האחרונים - לחצו כאן

עדכון יום א' 10.3.13 שעה 21:30: נחיל הארבה המונה מליוני חגבים שחצה את הגבול עם מצרים באזור הישוב באר מילכה, הגיע לאזור אשלים והתמקם בחלקו במטע זיתים בשטח של 7000 דונם. עם אור ראשון מחר (ב') בבוקר, יחל מבצע ריסוס בסיוע של ארבעה מטוסים. בנוסף לכך פנתה מועצה אזורית רמת נגב לשלטונות מצרים בבקשה לשיתוף פעולה, כשברקע נחיל גדול של ארבה הצפוי להגיע בימים הקרובים, עם גל החום הצפוי באזור.

עדכון יום א' 10.3.13 שעה 16:30: נחיל ארבה גדול עושה את דרכו לישראל ונמצא מערבה לאשלים (צפונית לכביש 211). לאחר שהנחיל ינחת על הקרקע, הוא תמופה, ובהתאם יבוצע ריסוס עם אור ראשון מחר (ב') בבוקר. הבוקר התבצע ריסוס נחיל הארבה באזור נחל לבן. הצפי להמשך השבוע - ממחר התחממות ורוחות דרומיות, שיכולות להביא להקות נוספות ממצרים. משרד החקלאות ממשיך ועוקב בדריכות אחר תנועת הנחילים.

משרד החקלאות חוזר ומדגיש, פרטים בודדים שמגיעים לחלקים שונים ברחבי הארץ, אינם מטרידים ובוודאי לא מזיקים לבני אדם. הארבה גורם לנזק לגידולים רק כאשר הוא בלהקה גדולה.

עדכון שבת 9.3.13 שעה 12:00: עם עלות השחר החלו הבוקר (שבת) מטוסי משרד החקלאות בריסוס אווירי של נחיל הארבה השני שפלש אתמול לישראל מסיני. הריסוס התבצע באזור הר קרן ובאזור ניצנה שם התמקם הנחיל בלילה. הבוקר נראתה גם קבוצה של מאות חגבים באזור עין הבשור. אזרחים במרכז הארץ דיווחו על חגבים בכמויות קטנות באשדוד, גדרה, גוש דן, נתניה ואף בנהריה.


כך נראה המאבק ''האימתני'' בארבה. כתבתו של יגאל מוסקו - אולפן שישי

עדכון יום ו' 8.3.13 שעה 18:00: משרד החקלאות ממפה בשעה זו את מקום נחיתת נחיל הארבה לעת ערב, בסיוע מטוסי תצפית. הנחיל התפצל לשניים - חלקו בניצנה וחלקו באזור צאלים. ממשרד החקלאות נמסר לנו כי המשרד נערך לריסוס אווירי וקרקעי מחר עם אור ראשון

עדכון יום ו' 8.3.13 שעה 15:30: נחיל ארבה חדש נכנס לפני זמן קצר לשטח ישראל מחצי האי סיני. הנחיל עבר את הגבול באזור ניצנה ועדיין לא התמקם על הקרקע. משרד החקלאות העלה מטוס בכדי לעקוב מקרוב אחר תנועת הלהקה. ד"ר יואב מוטרו ממשרד החקלאות מדווח כי בעוד כמה שעות, כאשר הנחיל ינחת על האדמה הוא יטופל.

עדכון יום ו' 8.3.13 שעה 00:30: הידיעות על רוחות דרומיות בסוף השבוע הקרוב הביאו להיערכות חירום במשרד החקלאות ובמועצה האזורית רמת נגב. התושבים קיבלו הנחיות לקראת הסכנה הצפויה עם הגעתם של נחילי ארבה גדולים יותר בהיקפם מהקודמים והתבקשו להתנדב לסיורים בשטח במטרה לאתר להקות ארבה בתחומי המועצה. מנהל המו''פ של המועצה האזורית רמת נגב יענקל'ה מוסקוביץ': "אנחנו בדריכות גדולה, כי יתקרב אלינו יום משמעותי. הנתונים של מזג האוויר מלמדים על צפי של רוחות מכיוון סיני לעבר הישובים שלנו, ואלה הן בשורות רעות. אם הרוחות האלה יביאו את נחילי הארבה הענקיים ממצרים לישראל המצב יהיה קשה. במקרה הטוב נקבל רק חול מהרוחות האלה". הסיכומים מלמדים על הצלחה גדולה בהדברת נחילי הארבה ביממות האחרונות, ועתה מתפללים באזור לכך שהנחילים הגדולים יותר לא ינצלו את הרוחות הצפויות בסוף השבוע ויגיעו לישראל.


ריסוס נחילי הארבה באזור כמהין. צילום: משה וייס - משרד החקלאות

עדכון יום ה' 7.3.13 שעה 17:00: בעקבות פעילויות משרד החקלאות שבוצעו במשך יומיים, הריסוסים מיגרו את נחיל הארבה שחדר לישראל. לפי שעה, אין דיווחים על חדירת להקות נוספות לארץ, אך משרד החקלאות ממשיך בכוננות ובמעקב.

עדכון יום ה' 7.3.13 שעה 10:00: בעקבות פעילות הריסוס שביצע משרד החקלאות נחיל הארבה כמעט הודבר כולו. הסתיים עתה גל הריסוסים שהחל בשעות הלילה מהקרקע, והושלם בשעות הבוקר המוקדמות מהאוויר. לאור תחזית הרוחות להיום שצפויות להיות מזרחיות, לא צפויה חדירת נחיל חדש לישראל. עם זאת, משרד החקלאות ממשיך לעקוב אחר המצב במצרים.

עדכון יום ד' 6.3.13 שעה 17:30: בעקבות פעילויות משרד החקלאות נחיל הארבה באזור רמת נגב הצטמצם משמעותית. משרד החקלאות ממשיך לבצע ריסוסים מהקרקע ולעקוב אחר המצב במצרים. כרגע כמעט ולא נרשם נזק לשטחים החקלאיים מנחיל הארבה שחדר אמש לישראל. גם אם יהיה נזק עתידי כתוצאה מנחילים נוספים שיגיעו לישראל, כל מגדלי הירקות והפירות בארץ מבוטחים בביטוח רב סיכוני, ביטוח המכסה נזק מאובדן יבול כתוצאה מאירועים אקלימיים, מזיקים ומחלות, כדוגמת הארבה. משרד החקלאות משתתף בהיקף של 80% מהפרמיה לחקלאי. השמאים של הקרן לנזקי טבע בחקלאות מצויים בשטח כדי לתעד ולטפל בכל אירוע נזק בזמן אמת. עוד נמסר ממשרד החקלאות כי המשרד רואה חשיבות לאומית בהשתתפות הממשלה בסיכון שקיים בגידולים חקלאיים, כחלק מיעדי המשרד לשימור השטחים הפתוחים ואספקה סדירה של מזון טרי לכלל האוכלוסייה.

למרות ההתמודדות הטובה עם נחיל הענק שנכנס אמש לישראל, משרד החקלאות אינו קופא על שמריו, והחליט לפתוח חמ"ל (רשמי ומסודר) בשטח, באזור רמת נגב, כדי להיות ערוכים לקראת נחילים נוספים, במידה שיגיעו. בנוסף, נערכה היום במשרד ישיבת סיעור מוחות עם מומחים ומדענים בתחומי הצומח, ממינהל המחקר החקלאי (וולקני) והאקדמיה, בכדי לגבש הערכת מצב ובחינת תוכניות התמודדות מתקדמות נוספות להתמודדות, במידה שהיקף פלישת הארבה יתרחב.



עדכון 6.3.13 שעה 11:30: משרד החקלאות מפעיל החל מאמש, צוותי ריסוס אוויר וקרקע לטיפול בנחיל הגדול שחדר לישראל. הסתיים כרגע גל הריסוסים שהחל בשעה 6:00 בבוקר, ב-7,500 דונם ממזרח למושב כמהין ונראה כי הוא פעל לטובה. בעקבות הריסוס שהתבצע על ידי מטוסים, לא נראית התרוממות של ארבה מהקרקע. במהלך היום יתבצעו השלמות של ריסוסים מהקרקע. משרד החקלאות ממשיך לעקוב אחר הלהקות.

עדכון 6.3.2013 שעה 06:30: החל מעלות השחר פועלים מטוסי ריסוס בהדברת נחילי הארבה בנגב, בין היישוב כמהין להר קרן. במקביל מבוצע ריסוס גם מהקרקע. במשרד החקלאות מקווים לבלום את התקדמות הארבה ולמנוע פגיעה נוספת בשטחים חקלאיים. ההערכות הן שחלקות רבות כבר נפגעו אתמול, בעיקר בגידולי שדה בשטחים הפתוחים. משרד החקלאות מסר אתמול כי אנשי השירותים להגנת הצומח ימשיכו לעקוב אחר תנועת הנחילים במצרים. ההערכה היא כי אין חשש שהארבה יגיע לאזור המרכז, בשל כיוון הרוחות וההתקררות הקלה, שגורמים לחגבים לחזור לכיוון מצרים.

עדכון 5.3.2013 שעה 21:00: משרד החקלאות מיפה הערב את מיקומו של נחיל הארבה הענק שחדר לישראל היום (ג') בשעות הצהריים. עם רדת הערב וירידת הטמפרטורות עצר הנחיל את מעופו ונחת על הקרקע קרוב מאוד לאזור בו נכנס לארץ, ממזרח לכמהין. החגבים אינם צפויים להתרומם חזרה לאוויר בשעות הלילה. מחר (ד') עם אור ראשון ייצא לדרך מבצע ריסוס מהאוויר ומהקרקע בשיתוף משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים. ממשרד החקלאות נמסר כי אנשיו ימשיכו לעקוב אחר הלהקות במצרים. עד כה זוהו רוב הנזקים בשדות תפוחי האדמה ברמת נגב. רוב הגידולים באזור נמצאים בחממות ומוגנים מפני הארבה. "אנחנו לא יודעים בדיוק כמה נזק נגרם, אבל בשלב זה הוא לא גדול'' אמר ראש המועצה שמוליק ריפמן והסביר כי גם מי שנגרמו לו נזקים מבוטח.


המהדורה המרכזית, חדשות 2 - 5.3.2012

עדכון 5.3.2013 שעה 15:30: נחיל ארבה של מיליוני פריטים עבר את הגבול בשעות הצהריים (שלישי) משטח מצרים דרך קדש ברנע לשטחים הפתוחים שבפתחת ניצנה, ומשם לכיוון היישובים שדה בוקר ומדרשת בן גוריון. החקלאים והתושבים הונחו כבר אתמול לסגור את החממות והרשתות בבתים ככל הניתן. הענן השחור שכיסה את פיתחת ניצנה, תפס את התושבים לא מוכנים. פבלו רוזנפלד, חקלאי מהיישוב באר מילכה סיפר כי המראה היה 'כמו בסרטים'. הארבה גרם גרם לנזקים בשטחי הבצל ותפוחי אדמה. "אתמול עוד צחקנו כי היו פרטים בודדים בשדה אבל הנחיל הגדול שהגיע היום הכניס אותנו לבהלה". רוזנפלד סיפר כי כשהבין את היקף הפלישה של הארבה, הוא ביקש להעלות במהירות מטוס ריסוס. ''מסתבר שלא היה מטוס בכוננות כי כולם ראו הבוקר שהיקף הנחילים אינו גדול ואילו בצהריים נחילי הארבה הפתיעו אותנו".

ממשרד החקלאות נמסר כי מטוס תצפית עלה לאוויר כדי למפות את מיקום הלהקה. לאחר מיפוי האזור בו ינחת הארבה, ירוסס האזור, ככל הנראה מהאוויר, בכדי לא לפגוע בגידולים החקלאיים. לאורך היום הגיעו גם דיווחים מאזרחים על פרטים בודדים של ארבה שנראו באזורים רבים בישראל, ממישור החוף ועד רמת הגולן.

עדכון 5.3.2013 שעה 11:00: במשך שעות הלילה והבוקר המוקדמות ריססו אנשי השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות את השטח שבאזור נחל ניצנה ברמת נגב על מנת להשמיד את נחילי הארבה שנחו באזור. יענקל'ה מוסקוביץ', ממו''פ רמת נגב סיפר כי הריסוס מהקרקע הוא יעיל ונעשה במקומות שבהם המימדים של מכת הארבה אינם מצריכים ריסוס מהאוויר. "הריסוס על הקרקע היה יעיל הבוקר, ועם ההתחממות בשעות הקרובות ישובו להתעופף הפרטים ששרדו את הריסוס הקרקעי".

ממשרד החקלאות נמסר כי מאז שעות הבוקר לא בוצעו ריסוסים נוספים כיוון שכרגע מדובר בפרטים מעטים. משרד החקלאות ממשיך ועוקב אחר התקדמות הארבה ממצרים, ונמצא אף בקשר עם ארגון המזון העולמי (FAO) בנושא.

עדכון 4.3.2013 שעה 14:30: להקות ארבה ראשונות נחתו בשעות הצהריים בשדות החקלאיים בפיתחת ניצנה שבדרום הארץ. חקלאים מהאזור מדווחים כי לא מדובר בכמויות הארבה שפקדו את מצרים, אולם בהחלט מדובר בתחילתה של מלחמה כנגד הפולש. במהלך אחר הצהריים נערכו החקלאים לסגירת החממות כדי לנסות ולמזער את הנזקים. ממשרד החקלאות נמסר כי הוא נערך לריסוס בשעות הלילה או מחר עם אור ראשון, משום שארבה אינו מתקדם בלילות.

משרד החקלאות מבקש מכם לדווח על נחילים גדולים הנוחתים בסביבת המגורים שלכם באמצעות "קו הארבה" במשרד החקלאות, בטלפון: 03-9681500.

  לעדכונים מהימים האחרונים - לחצו כאן

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק


המהדורה המרכזית, חדשות 2 - 4.3.2013


ארבה בנגב המערבי. צילום: אדוה לויד, מועצה אזורית רמת הנגב


מטוס תצפית של משרד החקלאות. צילום: אדוה לויד, מועצה אזורית רמת הנגב


ארבה בנגב המערבי. צילום: אדוה לויד, מועצה אזורית רמת הנגב


ארבה בנגב המערבי. צילום: אדוה לויד, מועצה אזורית רמת הנגב


צילום: אדוה לויד, מועצה אזורית רמת הנגב