הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עכשיו זה סופי: תוצרת חקלאית לא ארוזה תחויב בסימון ארץ המקור


חובת הסימון תיכנס לתוקף בעוד חמישה חודשים והיא תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב ובשר טרי. יו''ר התאחדות חקלאי ישראל עמית יפרח: ''אני מברך את יוזמי החוק, ח''כ רם בן ברק, אלון שוסטר וינון אזולאי, את יו''ר ועדת הכלכלה דוד ביטן ואת שותפיי להנהגה החקלאית על הנחישות לאורך כך הדרך''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-07-2023



Image by M. Maggs from Pixabay

מליאת הכנסת, אישרה הלילה (ד') בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק המחייבת לסמן באופן בולט את ארץ המקור של מוצרים טריים מתוצרת חקלאית, כאלה הנמכרים בתפזורת, או נארזים בנקודת המכירה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

מטרת החוק, שקיפות לצרכנים ועידוד רכישת תוצרת מקומית. חובת הסימון תיכנס לתוקף בעוד חמישה חודשים והיא תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב ובשר טרי (עופות, בשר ודגים), למעט בשר טרי המשווק באופן מקוון.

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח:  ״אני מברך על העברת חוק סימון תוצרת חקלאית אשר תאפשר לצרכן לזהות את ארץ המקור של התוצרת החקלאית. הצעת חוק זו משמעותית מאוד לחקלאים ולצרכנים וכאחד בהיותה מדגישה את התוצרת האיכותית והטרייה של החקלאים המקומיים אל מול התוצרת המיובאת ומטיבה עם הצרכנים אשר יוכלו לבחור איזו תוצרת חקלאית הם מעדיפים לרכוש בזמן הליך הקנייה בסופר. אני מברך את יוזמי החוק, ח״כ רם בן ברק, אלון שוסטר ויינון אזולאי, את יו״ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן ואת שותפיי להנהגה החקלאית על הנחישות לאורך כך הדרך״.

אורי דורמן, מזכ”ל התאחדות חקלאי ישראל: “כל מדינה צריכה להתגאות בתוצרת החקלאית שלה, ורק אצלנו מצאנו את עצמנו נאבקים על הזכות לסייע לציבור להבדיל בין תוצרת חקלאית מקומית וטרייה לבין תוצרת מיובאת. לשמחתי אחרי שנים רבות של עבודה אימצה הכנסת את עמדת ההתאחדות והחוק עבר. לצרכן קיימת זכות לדעת ולבחור מהיכן מגיע המזון אותו הוא ומשפחתו צורכים והתוצאה תיהיה חיזוק החקלאות והחקלאים המקומיים והכלכלה הישראלית".

ח״כ אלון שוסטר, שר החקלאות לשעבר: ״מאז כניסתי לכנסת, נלחמתי על קידום החוק, זה הוא יום גדול לצרכנים ולחקלאים הישראלים. החוק יאפשר שקיפות צרכנית כפי שקיים בכל יתר המוצרים הארוזים היום ותמיכה בחקלאות ישראלית. סימון תוצרת חקלאית הוא כלי יעיל להנגשת מידע, שיסייע לצרכן להחליט איזו תוצרת לרכוש. אני מודה לח״כ דוד ביטן, יו״ר ועדת כלכלה, ח״כ רם בן ברק (יש עתיד) וח״כ ינון אזולאי (ש״ס) על השותפות לאורך הדרך״.



בארגון מגדלי הדגים, המוביל בשנים האחרונות את היוזמה לסימון ארץ המקור בתוצרת חקלאית טרייה, ברכו הבוקר על אישור החוק. שיקו דומוביץ', מנכ"ל הארגון: "מדובר בחוק חיוני שהוא שילוב הדוק בין הגנה על הצרכן ועמידה על זכויותיו, לבין תמיכה וקידום החקלאות הישראלית. לצרכן הישראלי מגיע לבסס את החלטות הרכישה שלו על מידע מלא ונגיש לגבי המוצרים אותם הוא רוכש. החוק יאפשר לכל אחד מאיתנו לבטא את העקרונות, הערכים וסדרי העדיפויות שלנו במעמד הרכישה. הצרכנים והחקלאים בישראל חבים היום תודה גדולה לקודמי בתפקיד, אלי שריר, שלחם ללא לאות לקידום היוזמה הברוכה הזו.

''אנו מברכים את יוזמי החוק, חברי הכנסת ינון אזולאי ורם בן ברק על הדבקות והאחריות בהן הובילו את היוזמה לתת בידי הצרכן כלים ומידע באופן שקוף וגלוי, את חה"כ אלון שוסטר וששון גואטה שהובילו את התמיכה בחוק וכן את יו"ר ועדת הכלכלה חה"כ דוד ביטן וחברי הוועדה, על הדיון המעמיק ועל הבקיאות, הידע ובעיקר על הנחישות והמחויבות להבטחת שקיפות מלאה בפני הצרכן הישראלי שהובילו לאישור החוק בקריאה שניה ושלישית. כמו כן, אנו מודים לשר החקלאות אבי דיכטר ולאנשי המקצוע במשרד החקלאות בכלל ובחטיבה לאסטרטגיה בפרט, שתמכו וקידמו את החוק החשוב הזה מתוך אחריות ודאגה לטובת הצרכנים והחקלאים בישראל. בזכותם יוכלו אזרחי ישראל ליהנות מהשקיפות והנגשת המידע, המקובלים במדינות רבות בעולם, גם כאן אצלנו בישראל". אומרים בארגון מגדלי הדגים.

רני בר נס, יו"ר ענף הפירות במועצת הצמחים:  "סימון ארץ ייצור הפירות והירקות הוא מהלך מתבקש שנהוג במרבית מדינות המערב כבר שנים רבות. זכותו של הצרכן לדעת מהיכן מגיע הפרי והירק שלו, הרבה יותר לדעתי מחולצה או מכשיר חשמל שם נוהל זה נהוג כבר שנים רבות. עכשיו יכול כל צרכן לדעת האם הוא קונה עגבנייה מהערבה או עגבנייה טורקית, ענבים טריים תוצרת הארץ או ענבים שניבצרו לפני חודשיים בדרום אפריקה. אין לי ספק שהישראלים מעדיפים חקלאות ישראלית".

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, ״זהו יום היסטורי עבור החקלאות הישראלית ועבור הצרכנים הישראלים. מעתה ניתן יהיה לדעת מהיכן מגיעה התוצרת החקלאית אשר מונחת על המדפים ומוצעת לציבור למכירה. למעשה, זה יאפשר לצרכן הישראלי לממש את זכותו הבסיסית והיא החופש לבחור את מה שהוא רוכש על בסיס כל המידע הרלוונטי לו. המקום שבו נוצר המזון שאנו רוכשים מלמד אותנו על רמת הקידמה שבו המוצר הופק, על רמת הפיקוח והבקרה עליו ובסופו של דבר על איכות המוצר. שינוי זה יאפשר גם לחקלאים הישראלים לשווק את מוצריהם טוב יותר. בהזדמנות זו, אני רוצה להודות ליו״ר ועדת הכלכלה, חה״כ דויד ביטן ולחברי הכנסת רם בן ברק, ינון אזולאי ואלון שוסטר על הירתמותם המלאה לשינוי זה אשר מהווה אבן דרך חשובה לחקלאות הישראלית.״
.

» פורסם בחדשות