הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: מוקד חירום ינטר שריפות פיראטיות באזור יהודה ושומרון


מוקד החירום של המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון, יבצע רישום של כמות ומיקום השריפות הפיראטיות כדי לייצר תמונת מצב עדכנית ולשפר את ההתמודדות עם הפגיעה באיכות חיי התושבים באזור. מדובר בהוספת נדבך נוסף בהתמודדות המורכבת עם התופעה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-07-2023



זיהום אוויר מבערות פנימיות של פסולת ביישוב ג'ת. צילום: אורן הרמן, המשרד להגנת הסביבה

תופעת שריפות הפסולת הפיראטיות מהווה את אחד המפגעים הבריאותיים והסביבתיים החמורים ביותר ביהודה ושומרון. בהיעדר פתרון פסולת מוסדר לכפרים ולערים הפלסטינים,  תושביהם שורפים באופן יום יומי מאות טונות פסולת בכ-300 אתרי פסולת פיראטיים. תוצרי שריפות אלו מכילים חומרים המזהמים את האוויר ויוצרים מפגעים חוצי גבולות אשר פוגעים בבריאותם של כלל התושבים ביהודה ובשומרון וכן בישובים צמודי הגדר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

שריפות אלה גורמות לזיהום משמעותי וסיכון לבריאות הציבור, למשאבי הטבע, ולמקורות המים, הן בתחומי אזור יהודה ושומרון והן בתחומי ישראל. מפגעים אלו נובעים, בין היתר, מהעדר תשתיות טיפול מתאימות בפסולת וכן העברה בלתי מבוקרת של פסולת מתחומי ישראל. כתוצאה מכך מבוצעות שריפות פסולת, האסורות גם על פי תחיקת הביטחון באזור יהודה ושומרון, וגורמות למפגעים חמורים.

לפני כחודש, אישרה הממשלה את הצעת המחליטים שהגישה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, לטיפול במפגעים סביבתיים חוצי גבולות וחיזוק האכיפה הסביבתית באזור יהודה ושומרון. איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון, יחד עם מוקד החירום של המשרד להגנת הסביבה, יזם רישום של כמות ומיקום השריפות, וכעת התווסף אופן התיעוד על הקיים, כדי לקבל תמונת מצב בהירה וברורה במטרה לבצע מעקב וקידום הטיפול במפגע החמור.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "השריפות הפיראטיות ביהודה ושומרון פוגעות באיכות חיי התושבים ואנו פועלים למיגור התופעה, גם בהתאם להחלטת הממשלה שהעברנו החודש לטיפול במפגעים סביבתיים ובשריפות פסולת ביהודה ושומרון המשפיעות על תושבי האזור ולחיזוק האכיפה הסביבתית. איגוד ערים שומרון והמערך הלאומי לחומרים מסוכנים וחירום של המשרד, משתפים פעולה בשגרה ובחירום, לטובת מענה לאירועים סביבתיים. באחרונה הידקנו את שיתוף הפעולה והחלפת המידע בין הגופים לטובת יצירת תמונת מצב מדויקת יותר אודות מפגעי הריח והשריפות בגזרת יו"ש. פעילות זו מיועדת לשיפור העברת המידע הנמסר לציבור ולמקבלי ההחלטות לטובת שיפור התמודדות עם מפגעים אלו"

רפול אנגל, יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון ומ"מ ראש מועצה אזורית מטה בנימין: "מי שאמון בפועל על הסדרת הנושא בשטחי C הוא המנהל האזרחי, אך בשל היעדרו של פתרון קצה לפסולת הפלסטינית וכן בשל היעדר פעילות  למנהל האזרחי בשטחי A ו- B, המפגעים רק מחמירים עם השנים. הקמת מתקנים למיון, טיפול והטמנת פסולת לכלל האוכלוסייה אשר יפעלו במסגרת החוק הישראלי, ובהתאם  לאמות המידה המחמירות של המשרד להגנת הסביבה, ויפוקחו על ידי המשרד להגנת הסביבה ונציגי האיגוד, תמנע יצירת מפגעים במקור"

מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון, גלעד בן ארי: "מדובר בהוספת נדבך נוסף וחשוב בהתמודדות המורכבת עם תופעת השריפות. תקוותנו היא שהצגת תמונת המצב האמיתית תסייע לפתרון הנושא. חובתה של המדינה לקדם פתרון זה ואנו נמשיך ונפעל לשם כך למען בריאות התושבים והשמירה על הסביבה".

» פורסם בחדשות