הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קנט פיצתה את מגדלי הכותנה בסכום של כ-6.3 מיליון ₪ בשש העונות האחרונות


במקביל לגידול בהיקף שטחי הכותנה בישראל שזינק ב-300% אחוזים בשנתיים האחרונות, עלה גם היקף הנזקים שנגרמו למגדלים כתוצאה מאירועי אקלים חריגים בשש השנים האחרונות, בנוסף לאביב האחרון שהתאפיין באירוע ברד קיצוני שהכחיד חלקות כותנה צעירות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-06-2023



גידולי כותנה בשדות עמק חפר. מאת: Arielinson - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, ויקימדיה

על פי נתוני מועצת הכותנה, בשנה החולפת חל גידול חד של יותר מ-300% בהיקף השטחים החקלאיים לגידול כותנה בישראל: מ-27 אלף דונם בשנת 2021 ליותר מ-84 אלף דונם בשנת 2022. בהתאם, תפוקת הכותנה זינקה ועמדה בשנת 2022 על כ-17,000 טון. זאת על רקע הגידול בביקוש העולמי למוצרי כותנה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

אולם, במקביל למהלך המבורך של גידול בהיקף הגידולים, עולים גם הסיכונים הכלכליים אותם נוטלים המגדלים. בעיקר סיכונים הנובעים ממשבר האקלים. מנתוני קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי בשש העונות האחרונות, פיצתה החברה את מגדלי הכותנה בסכום של כ-6.3 מיליון ₪. רובם כתוצאה מנזקים שנגרמו מאירועי אקלים חריגים וגשמים. בקנט מציינים כי חודשי האביב של שנה זו הביאו עימם אירוע ברד קיצוני שהוא לבד הסב נזק של מעל לחצי מיליון ש"ח לחלקות צעירות שנכחדו.

אזורי הגידול העיקריים של הכותנה הם: שפלת החוף הדרומית ועמק יזרעאל, הגליל המערבי, עמק חפר ומנשה. בעקבות העלייה בגידול הכותנה בישראל, חזרה הכותנה גם לנגב ולגליל העליון, ולאחר הפסקה ממושכת, של מעל ל-20 שנים, גם לרמת הגולן.


נזקים לחבילות כותנה, צילום: באדיבות קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות

בימים אלה החלה קנט החלה את ההרשמה לביטוח כותנה מורחב. זאת לאחר שמועצת הכותנה חידשה את הביטוח הבסיסי לענף הכותנה לעונת 2023. גביית דמי הביטוח ותשלום תגמולי הביטוח (הן במסלול הבסיסי והן במסלול המורחב), מתבצעים באמצעות מועצת הכותנה.

הביטוח המורחב, מעניק פתרון טוב יותר לנזקים כמותיים לכל חלקה בנפרד בהתאם לפוטנציאל היבול שלה וללא תלות ביבול הממוצע הרב שנתי. במקרה של נזק כמותי, יבחן הנזק בכל חלקה ניזוקה אל מול יבול הסיבים אותו בחר המגדל לבטח ובמגבלת פוטנציאל היבול בפועל ולא מול היבול הממוצע הרב שנתי. כמו כן, הגדלת היבול המבוטח, באמצעות הביטוח המורחב, מאפשרת הגנה על מלוא היבול הצפוי בכל חלקה בקרות נזק איכותי. בקנט מציינים כי במסגרת חידוש הביטוח המורחב הוסף מקרה ביטוח מיוחד ממחלת המקרופומינה (לזן פימה בלבד וכמפורט בחוזה הביטוח).

תקופת הביטוח הוארכה השנה בהתאם להארכת תקופת הקטיף ותסתיים ב 25 בנובמבר 2023.

» פורסם בחדשות