הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עוגיית מונה: בשורה לילדים ובני נוער שחיים עם אלרגיה לבוטנים


לראשונה בעולם, זרוע החדשנות ARC של המרכז הרפואי שיבא, בשיתוף בית החולים ספרא לילדים ומכון וולקני, עומדים מאחורי פיתוח חדש שיביא למניעת אלרגיה לבוטנים בקרב ילדים ובני נוער - באמצעות עוגייה למאכל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-06-2023



מפחיתה את אמת האלרגיה לבוטנים - עוגיית מונה. צילום: מרכז החדשנות ARC

המרכז הרפואי שיבא ומכון וולקני פיתחו עוגיה למאכל המפחיתה את רמת האלרגיה לבוטנים בקרב ילדים העשויה לסכן את חייהם. הפיתוח יוצג בועידת החדשנות הבינלאומית ARC Summit 2023.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

'עוגיית מונה' שפותחה על ידי ד״ר מונה כידון, מנהלת מרפאת אלרגיה בבית החולים ספרא לילדים וד״ר רן חובב, חוקר ממכון וולקני, ניתנת להכנה ביתית ומורכבת מאבקה לבישול שורה של מתכונים, כשבכל פעם מעלים את מינון האבקה במאכלים - כך שהילדים נחשפים לבוטנים בצורה בטוחה לאורך תקופת הטיפול.

אלרגיה לבוטנים היא אחד הגורמים הנפוצים ביותר לתגובות אלרגיות קשות, שכן אכילת כמות קטנה של בוטנים עלולה להוביל לתגובות אלרגיות קשות אצל אנשים רגישים, והאלרגיה עלולה להתרחש כתוצאה מאכילה ישירה של בוטנים, שאיפתם או אכילת מוצרים המכילים בוטנים.

הפיתוח כבר עבר ניסוי קליני וכעת מייעלים אותו – עם ייצור תעשייתי של עוגיות בוטנים שלא מעוררות אלרגיה, כאלה שיחליפו את האפייה הביתית.

העוגיה מוצגת השבוע לראשונה בוועידת החדשנות של המרכז הרפואי שיבא, ה-ARC Summit 2023, בה משתתפים מעל ל-800 אורחים בהם מנהלים בכירים מתעשיית הבריאות והחדשנות העולמית, מדענים, רופאים ומשקיעים מיותר מ-30 מדינות.

ד״ר מונה כידון, מנהלת מרפאת אלרגיה בבית החולים ספרא לילדים: ״אני שמחה שהצלחנו בספרא, בשיתוף פעולה חשוב יחד עם מכון וולקני, להדליק את האור בקצה המנהרה עבור ילדים שחיים עם אלרגיה לבוטנים. הצלחנו לפתח זן מיוחד של בוטן, שבהדרגה - בעזרת הטיפול הנכון והמדויק לכל אחד - יכול להוריד את רמת הסיכון לאלרגיה ואף למנוע אותה בצורה מלאה ולאפשר לילדים לאכול בוטנים בצורה בטוחה ולא מסכנת חיים. כמובן שיש עוד דרך ארוכה עד שהתרופה תהיה זמינה לכל אחד בעולם, אך אני סבורה כי בעזרת המשקיעים הנכונים והמשך העבודה הפורה עם השותפים לצידי, נצליח לפתור את בעיית האלרגיה לבוטנים ואגוזים בעולם כולו״.

ד״ר רן חובב, חוקר במכון וולקני: "הגישה הייחודית לטיפול פוטנציאלי באלרגיה לבוטנים מבוססת על שימוש בזרעי בוטנים "עובריים" במקום בזרעים בשלים כפי שמקובל בטיפולי בליעה אחרים. כמו כן, פותח זן חדש של בוטנים שמייצר בוטנים "עובריים" בכמות גדולה יותר מאשר הזנים הרגילים. במסגרת המחקר הוכחנו את בטיחות ויעילות הטיפול הקליני. תוצאות המחקר פותחות תחום חדש לטיפול באלרגיה למוצרי מזון נוספים, כגון אלרגיה לסויה, קשיו ואגוזי מלך''.

''אלרגיה לבוטנים היא אחת מסוגי האלרגיה הקשים אצל ילדים ומבוגרים ובמרבית המקרים נשארת מסוכנת לכל החיים. אין כיום פתרון לבעיה חמורה זו. טיפול באמצעות בליעה של כמויות קטנות של בוטנים נחשב למקובל, אולם גם טיפול זה איננו מספק, מכיוון שהוא מלווה בהתפרצויות קשות המשפיעות על איכות החיים של המטופלים. בנוסף, הטיפולים הניסיוניים אינם גורמים להחלמה, אלא רק למצב שבו ניתן להיחשף לכמויות מוגבלות של האלרגן באופן זמני מבלי לסכן חיים." אומר ד''ר רן חובב.

» פורסם בחדשות