הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת הצמחים: ייצור השקדים בישראל גדל בשנים האחרונות בכ-36%


בעוד שבעולם נרשמת מגמת ירידה ביכולת ייצור השקדים, לפי נתוני מועצת הצמחים, בישראל דווקא גדל הייצור באחוזים ניכרים בשנים האחרונות והגיע ליבול של כ-7,500 טון בשנה, זאת בעיקר באמצעות השבחת זנים והגדלת עמידות הפרי בפני מחלות ומזיקים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-06-2023



מטעי שקד במושב שרונה. צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

השקד הישראלי בצמיחה: בכנס מיוחד שערכה מועצת הצמחים ונערך לאחרונה נחשף בשנים האחרונות גדל  ייצור השקדים בישראל באופן משמעותי: אם בשנת 2013 יוצרו בישראל כ-5,500 טון שקדים, בשנת 2022 הגיע יבול השקדים בארץ כ-7,500 טון – גידול של כ-36%. מעניין להבחין כי מגמת הצמיחה החיובית ביכולת הייצור בארץ שונה לעומת זו שבעולם, שנמצאת בשנים האחרונות בירידה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

אמיר מעגן, יו"ר שולחן שקד במועצת הצמחים, מסביר כי "בשנים האחרונות צריכת השקדים בישראל עולה בהדרגה - וכך גם יכולת הייצור. מדובר במגמה עולמית; המודעות הציבורית לטעמו של השקד וליתרונות הבריאותיים הגדולים הטמונים בשקד גדולה כיום מאי-פעם, עד כדי כך שכיום ישנם מצבים בהם הביקוש עולה על ההיצע''.

למרות קשיים שמקורם בתנודות במזג האוויר ובשינויי האקלים בארץ'' מוסיף מעגן ''בשנים האחרונות מגדלי השקדים הישראלים הגדילו משמעותית את כוח הייצור, בעיקר באמצעות השבחת זנים והגדלת עמידות הפרי בפני מחלות ומזיקים. וגם הטעם כמובן מנצח; השקד הישראלי פופולארי ואהוב במיוחד בשל טעמו המשובח, גודלו לעומת השקדים שגדלים מעבר לים והעובדה שהוא מכיל יותר סידן".


 

צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים, מציין כי "במועצת הצמחים יוזמים, מממנים ומוציאים לפועל מדי שנה מחקרים רבים המשפרים את החקלאות המקומית ואת איכות הפירות והירקות להם זוכים הצרכנים בארץ. טיפוח ואקלום זנים חדשים, חיסכון במים והגברת השימוש במים מושבים, חיפוש מתמיד אחר טיפול טוב יותר במחלות ומזיקים, שיפור הטכנולוגיה והמערכות החקלאיות – אלה רק חלק מהפעילויות שלנו. למחקר והפיתוח יש משקל רב בהתפתחות בה נמצא ענף השקד בעיקר בזכות ד"ר דורון הולנד, חוקר במנהל המחקר החקלאי. פעילות זו כמובן מתרחשת גם בענפים נוספים, ובכוונתנו להמשיך בדרך זו".

מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים, מציינת כי "אכילת חופן שקדים טבעיים באופן יומיומי משתלבת היטב במגמת הבריאות והמעבר לצריכת מזונות טבעיים, ויכולה לסייע לנו לשמור על אורח חיים בריא, גם כשאנחנו עמוסים. בנוסף, ערכיו התזונתיים של השקד גבוהים מאד, ולכן חופן שקדים מהווה מנת בריאות יומית. השקדים עשירים במיוחד ברכיבים בריאותיים, גם לעומת אגוזים אחרים: הם עשירים מאד בחלבונים, במינרלים (במיוחד ברזל, סידן, מגנזיום ואבץ), בוויטמינים מקבוצה B, סיבים תזונתיים, ונוגדי חמצון. לאור הרכבו הייחודי של השקד, שילובו בתפריט, כחטיף טבעי ובריא בין הארוחות או כחלק מהארוחה, יכול לסייע בהגברת צריכת חלבונים, ויטמינים, מינרלים וכן לסייע בשמירה על תפקוד תקין של מערכת העיכול, בהפחתת רמות הכולסטרול בדם, במניעת מחלות לב וכלי דם, במניעת סרטן וסוכרת ואף בקידום תחושת שובע ושמירה על משקל בריא".


כיצד מבדילים בין שקד ישראלי לשקד מיובא. צילום: באדיבות מועצת הצמחים

במסגרת הכנס נערך גם אירוע הוקרה מיוחד לראובן בירגר, שזכה באות "יקיר ענף השקד". ראובן, שכיהן שנים רבות כיו"ר השולחן עד שהוחלף על-ידי אמיר מעגן, היו"ר הנוכחי, הוא מדריך חקלאי ובעל מטעי שקדים בכפר קיש שבגליל התחתון. ראובן היה בין מובילי השקד הישראלי במשך עשרות שנים, סייע בצמיחה המואצת של הענף בישראל ובהתאמתו לעולם המודרני. ראובן הודה בהתרגשות על תעודות ההוקרה והמילים החמות ששמע מאמיר מעגן ומשה ברוקנטל, מנהל ענף הפירות במועצת הצמחים.

מועצת הצמחים פועלת במישורים הציבוריים והמקצועיים של 4 ענפי החקלאות העיקריים (ירקות, פירות, הדרים וזיתי השמן) לצד משרד החקלאות וארגוני המגדלים. בפעילותה מצעידה המועצה את חקלאות ישראל קדימה כך שתמשיך להיות מופת לחקלאי העולם.

» פורסם בחדשות