הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מצפון ועד דרום: פעילות ארצית נרחבת לניטור נמלת האש הקטנה


המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים קיימו פעילות ארצית נרחבת לניטור נמלת האש הקטנה באזורים נרחבים מצפון הארץ לדרומה. המטרה - הגברת המודעות של הרשויות המקומיות להימצאות הנמלה בשטחים הציבוריים והטיפול הנדרש

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-05-2023



פעילות לניטור נמלת האש הקטנה בפארק הזהב בקרית שמונה. צילום: אינאס כיאל, המשרד להגנת הסביבה

קטנה אבל מציקה: הימים מתארכים ומתחממים, ורבים יוצאים לפארקים ולשטחים הציבוריים לבלות. לא פעם קורה כי נעקצים בגינה, ולא יודעים את הסיבה. אם חשתם בעקיצה קטנה וצורבת כמו כוויה, ולא הצלחתם לראות את גורם העקיצה, נמלת האש הקטנה יכולה להיות הסיבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, בשיתוף הרשויות המקומיות השלימו פעילות ארצית נרחבת לניטור נמלת האש הקטנה בשטחים ציבוריים. מטרת פעילות הניטור שארכה יומיים ונפרסה על פני אזורים נרחבים מקריית שמונה, ירושלים ועד לירוחם בדרום, היא העלאת מודעות הציבור והרשויות המקומיות להימצאות נמלת האש הקטנה בשטחים הציבוריים.

בין הרשויות שבהן בוצעה הפעילות: קריית שמונה, מועצה אזורית גליל עליון, מעלות, כרמיאל, חיפה, זיכרון יעקב, ראשון לציון, רמלה, מודיעין, רעננה, נתניה, תל אביב, רמת השרון, הרצליה, מבשרת ציון, בית שמש, ירושלים, דימונה, ירוחם ואילת.


פעילות לניטור נמלת האש הקטנה בפארק הזהב בקרית שמונה. צילום: אינאס כיאל, המשרד להגנת הסביבה

הפעילות כללה ניטור מוקדי קינון וההתבססות של נמלת האש הקטנה בשטחים הציבוריים - פעולה משלימה לתמיכה הכספית שהמשרד להגנת הסביבה העביר למספר רשויות בכל הארץ שזכו במסגרת קול קורא, שכלל תמיכה בפעולות ניטור, מניעה והדברה של נמלת האש הקטנה. כל זאת על מנת לסייע לרשות המקומית לייצר תוכנית ניטור, מניעה והדברה בליווי מקצועי של צוות מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה.

בפעילות הניטור בשטחים הציבוריים השתתפו 20 אנשי צוות מזיקים והדברה מטעם המשרד להגנת הסביבה, בהם גם פקחי מזיקים מהיחידה הסביבתית של רשות הטבע והגנים. הצוות ביצע ניטור שיטתי בעזרת פיזור ותיעוד במערכת ניטור GIS מקוונת של פיתיונות מבוססים חמאת בוטנים באזור הפיקוח המופקד תחתם. הממצאים שהתקבלו הובאו לידיעת הרשויות ומפורסמים לידיעת הציבור.


פיתיון חטיף בטנים למשיכת נמלת האש הקטנה בפארק ענאבה. צילום: אלון בר, המשרד להגנת הסביבה

ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה: "לא רק שנמלת האש הקטנה עוקצת ומכאיבה לבני אדם, היא גם פוגעת בכל סביבתה. הנמלה הוגדרה כמין פולש מהמאה הגרועים בעולם ומחסלת חרקים וזוחלים בסביבתה. הנמלה פוגעת גם בבעלי חיים גדולים, כמו כלבים וחתולים, כאשר היא עוקצת אותם בעיניהם ומותירה אותם עיוורים. המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים פועלים יחד למיגור מינים פולשים. בשטחים ציבוריים שבהם זוהתה נמלת האש הקטנה, על הרשות המקומית לפעול להדבירה באמצעות פיזור תכשירי הדברה מבוססי פיתיונות גרגריים, על ידי מדביר מוסמך".

ירין טייטלר, פקח ביחידה הסביבתית ברשות הטבע והגנים: ״כדי שהאדם יוכל להמשיך לבלות באתרי פנאי ונופש, הכוללים אתרים הצמודים לבתי גידול לחים כגון: נחלים, מעיינות, בריכות חורף ועוד, ולצורך שמירה על חיות הבר המצויים הן בגני חיות ובפינות חי, והן בשטחים הפתוחים, חשוב מאוד לשמור על המערכות האקולוגיות ולמנוע התבססות של מינים פולשים בכלל ונמלת האש הקטנה בפרט. חינוך להעלאת המודעות הציבורית חשובה מאד בנושאים אלו״.

איתי לחמי, ראש צוות פקחי מזיקים ברט''ג. צילום: צחי סיטבון, המשרד להגנת הסביבה

נמלת האש הקטנה, הידועה גם בשם Wasmannia auropunctata, היא מין נמלה שמקורה במרכז ודרום אמריקה. אורכה בדרך כלל מגיע  ל-1.5 עד 2.5 מילימטרים, וצבעה חום-אדמדם. למרות שהיא קטנה, נמלת האש הקטנה נחשבת למין פולשני מאוד והתפשטה למקומות רבים בעולם, כולל ישראל. היא ידועה בעקיצה הכואבת שלה, שעלולה לגרום לתחושת צריבה ושלפוחיות קטנות.

נמלת האש הקטנה היא חרק חברתי, החי במושבות גדולות שיכולות להכיל אלפי פרטים. הם ניזונים ממגוון מזונות, כולל חרקים, פירות וצוף. ידוע שהם גם מטפלים ומגנים על חרקים אחרים, כמו כנימות, בתמורה לטל הדבש שהם מייצרים. בעולם וגם בישראל נערכים מאמצים לשלוט בהתפשטות נמלת האש הקטנה, מכיוון שיכולה להיות לה השפעות משמעותיות הן על בריאות האדם והן על הסביבה.

כיצד תמנעו את חדירת והתבססות נמלת האש הקטנה בגינות הפרטיות? בדקו את העציצים והשתילים שאתם מביאים הביתה, המשרד להגנת הסביבה מפרסם מפה מקוונת עם ממצאי ניטור נמלת האש הקטנה במשתלות. מידע נוסף באתר המשרד: https://did.li/HeDCN

» פורסם בחדשות