הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חשד להרעלה של 30 סוסים בחוות ספורט במרכז הארץ


תחקיר אפידמיולוגי שביצע משרד החקלאות הצביע על הרעלה באמצעות חומר שנאסר לשימוש בישראל כבר לפני שנים רבות, מה שהעלה את החשד כי מדובר בהרעלה מכוונת. בחוות אחרות בהן השתמשו במזון מאותה האצווה הסוסים נמצאו בריאים. הסוסים שחלו, טופלו ושרדו את ההרעלה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-05-2023



רופאים וטרינריים מטפלים בסוסים. צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

מקרה חריג וחמור בחוות סוסים במרכז הארץ: אתמול (ד') זמן מה לאחר ארוחת הבוקר, באופן נרחב ופתאומי, 30 מתוך 49 הסוסים בחווה, נתקפו בכאבים עזים ובזה אחר זה החלו לרבוץ ולשלשל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

בעלי החווה הזעיקו רופאים וטרינרים למקום. ארבעה סוסים פונו לבית החולים הווטרינרי, שם נלחמו על חייהם. באבחון הסימנים הקליניים עלה כי מדובר בחסימת מעיים קשה, שנבעה משיתוק פעולת המעיים.

מיד עם קבלת הדיווח אצל רופאת הסוסים של משרד החקלאות, ד"ר צביה מילדנברג, משרד החקלאות החל בתחקיר אפידמיולוגי של האירוע. התחקיר כלל דגימות למעבדה מהמזון שנמצא במיכל ובעגלה, דגימות מהצואה, נוזל קיבה, מהנסורת, מהקציר ומהמים.

במקביל לבדיקות, וידא האגף לפיקוח על מזון לבעלי חיים כי בשאר החוות אשר קיבלו מזון מאותה האצווה, הסוסים בריאים. ואכן, התחלואה הופיעה רק בחווה האמורה.

האבחון במעבדה הטוקסיקולוגית במכון הווטרינרי הצביע על הרעלה  באמצעות אלדיקראב ("טמיק"), שהינו חומר הדברה שנאסר לשימוש בישראל מאז שנת 2012.


צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

במקביל לתחקיר והבדיקות, ממשיכים רופאי השירותים הווטרינריים ללוות את בעלי החווה, ולהנחות אותם אודות דרכי הטיפול בסוסים. הסוסים ממשיכים לקבל טיפול רפואי במקום. בחווה 49 סוסים, והיא משמשת כפנסיון לסוסי ספורט וכן, להדרכות רכיבה טיפולית לילדים.

ד"ר צביה מילדנברג, רופאת הסוסים בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות: "מדובר במקרה חריג ביותר וחמור מאוד, על כן עובדי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות התגייסו, ויחד ביצענו תחקיר מהיר, שכלל גם אבחון מעבדתי מהיר, כך שתוך שעות ספורות כבר התקבל אבחון לסיבת התחלואה, וגובשה הבנה ראשונית לאשר אירע יממה קודם לכן. לאור העובדה כי מדובר בחומר שאסור בשימוש בישראל כבר למעלה מעשור, והיות ואין כל סיבה להמצאות החומר בחווה, עולה חשד כי מדובר בהרעלה במזיד. המקרה ימשיך להיחקר על ידי משטרת ישראל, במקביל לחקירת המשרד".

באתר 'ישראל היום' דווח הבוקר (ה') כי עשרה מהסוסים שהורעלו הם סוסי רכיבה המשמשים מספר רוכבים מהטובים במדינה וחלקם גם נמנים על סגל נבחרת ישראל הצעירה. בעקבות ההרעלה, יפספסו הרוכבים את התחרות החשובה הנערכת בחוות דאבל קיי בקפיצות ודרסז' (שני המקצועות האולימפיים בענף רכיבת הסוסים).

» פורסם בחדשות