הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בשורה למגדלי הרוזמרין: זנים חדשים ומערכת ספקטרלית מותאמת יגדילו את התמורה לחקלאים


במחקר משותף של מכון וולקני והאוניברסיטה העברית, פיתחו החוקרים יכולת חישה ספקטרלית שתאפשר בדיקה בלתי הרסנית של רמת החומצה ברוזמרין לפני הקטיף. באמצעות הפיתוח, אפשר יהיה לקבל תמונת רחפן שנותנת מידע על רמת החומצה הקרנוזית בחלקה כולה, יחד עם שילוב הזנים החדשים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-05-2023



צילום: אביב קריאף. באדיבות מכון וולקני

זנים חדשים של רוזמרין ופיתוח מערכת ספקטרלית מותאמת תאפשר לחקלאים בישראל לקבל תמורה גבוהה יותר עבור הרוזמרין.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

הרוזמרין מכיל חומצה קרנוזית המהווה חומר פעיל במיצוי עבור שימור מזון. תכונה זו של הרוזמרין ידועה עוד מהעת העתיקה שבה הובילו מזון בשיירות גמלים.

מחקרים מודרניים משייכים את תכונת שימור המזון לחומצה הקרנוזית אותה הוא מכיל, כחומר נוגד חמצון, שביכולותו להשפיע על שימור מזון לאורך זמן.

זני רוזמרין רגילים מכילים בין 1-3% חומצה קרנוזית, זאת לעומת תכולה של 6-8% שנמצאת בזנים שפותחו במכון וולקני. על בסיס מגוון הזנים הללו מפתחים פרופ' נתיב דודאי, ראש המחלקה לצמחי תבלין ומרפא בנווה יער של מכון וולקני וד"ר איתי הרמן מהמעבדה לחישת צמחים בפקולטה לחקלאות מזון וסביבה באוניברסיטה העברית, יכולת חישה ספקטרלית שתאפשר בדיקה בלתי הרסנית של רמת החומצה ברוזמרין לפני הקטיף.

פרופ' נתיב דודאי, חוקר מכון וולקני: "החקלאים מקבלים רווח גבוה משמעותית על גידול רוזמרין כאשר רמות החומצה הקרנוזית גבוהה. עם זאת, עליהם לעשות בדיקות מעבדה יקרות שלוקחות כשבוע, כדי לבדוק את הרמה המדוייקת של החומצה הקרנוזית. הבדיקות הן מסורבלות ונקודתיות. באמצעות יכולת הערכה ספקטרלית שאנו מפתחים, אפשר יהיה לקבל תמונת רחפן שנותנת מידע על רמת החומצה הקרנוזית בחלקה כולה. השילוב של שימוש בזנים שפותחו בוולקני עם מערכת החישה יהפוך את שוק הרוזמרין לרווחי יותר בצורה משמעותית עבור החקלאים."

ד"ר הרמן, הפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה: "זו הפעם הראשונה בה פורסמה הערכה של תכולת החומצה הקרנוזית ברוזמרין על בסיס ההחזר הספקטרלי מעלווה של צמחי רוזמרין בשדה, הגענו ליכולת הערכה יפה והשאיפה היא לשפרה, כמו גם לבחון הערכת חומצות וחומרים נוספים בעזרת דימותים שהופקו מצלמות נישאות רחפן כמו גם מדידות ספקטרליות על הקרקע ושל דגימות חומר יבש".

» פורסם בחדשות