הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פריטי שיש עצומים ונדירים בני כ-1800 שנה התגלו מול חוף בית ינאי


ספינה סוחר שעל סיפונה היו עשרות טונות של פריטי שיש נקלעה לסערה וטבעה מול חופי ישראל. ברשות העתיקות מעריכים כי הפריטים יועדו לבניית מבנה ציבורי מפואר. הגילוי פתר גם מחלוקת בין ארכיאולוגים, בשאלה האם הפריטים בתקופה הרומית עוצבו כבר בארצות המוצא, או שמא הוסעו כחומר גלם מעוצב חלקית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-05-2023


צילום: היחידה לארכיאולוגיה ימית של רשות העתיקות

מטען ספינה, הכולל פריטי שיש עצומים מלפני 1800 שנה (התקופה הרומית) התגלה במי חוף ינאי, כ-200 מ' מהחוף. מדובר במטען ראשון מסוגו המוכר במזרח הים התיכון, הכולל כותרות עמודים קורינתיות מעוטרות בדגם צמחי, כותרות במצב גולמי - שסותתו חלקית, וקורות עמודים ענקיות משיש, באורכים של עד 6 מ'. נראה שהפריטים יקרי הערך יועדו לבניית מבנה ציבורי מפואר – מקדש, או אולי תיאטרון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

לפני שבועות אחדים, יצר גדעון הריס, שחיין ימי, קשר עם רשות העתיקות, ודיווח על עמודים עתיקים שראה בעת ששחה בחוף בית ינאי. הפנייה שימחה מאוד את קובי שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות. "אנחנו יודעים על קיומו של המטען הזה שנים רבות", הוא אומר, "אולם מאחר שהוא היה מכוסה בחול, מיקומו המדוייק לא היה ידוע, ולא ניתן היה לחקור אותו. הסערות האחרונות חשפו, כנראה, את המכלול, ובעקבות הדיווח החשוב של גדעון תעדנו אותו, וערכנו בו בדיקות ארכיאולוגיות ראשוניות, לקראת מחקר רחב יותר", הוא אומר.


חלק ממטען השיש העצום והנדיר שהתגלה מול חוף בית ינאי. צילום: היחידה לארכיאולוגיה ימית של רשות העתיקות

מתנוחת המטען בקרקעית הים, ניתן להסיק שמדובר בספינה שנטרפה במקום - ככל הנראה, לאחר שצוות הספינה נתקל בסערה במים הרדודים, והטיל עוגן בנסיון נואש למנוע סחף שלה. "סערות כאלה מתפתחות במהירות בחופי הארץ", אומר שרביט, "ובשל מגבלות התמרון של הספינות, הדבר  מביא, לא אחת, לסחיפתן ולהיטרפותן במים הרדודים".


מטען השיש שהיה על הספינה שנטרפה. צילום: היחידה לארכיאולוגיה ימית של רשות העתיקות

"מגודלם של הפריטים ניתן ללמוד על רוחב הספינה ועל גודלה; מדובר בספינת סוחר גדולה, שיכולה הייתה לשאת לפחות 200 טון", מוסיף קובי. "פריטים כאלה, מאפיינים בנייה ציבורית גדולה ומפוארת. רק לשם הדוגמה, אפילו בקיסריה הרומית, הפריטים היו מאבן מקומית שצופתה בסטוקו (טיח לבן) כדי לדמות למבנים  מראה של שיש. כאן, מדובר בפריטי שיש של ממש".


צילום: היחידה לארכיאולוגיה ימית של רשות העתיקות

מאחר שנראה שמקורו של המטען באזור הים האגאי  - בטורקיה או ביוון, והמטען התגלה מדרום לנמל קיסריה, נראה שהוא תוכנן להגיע לאחת מערי הנמל הדרומיות - לאשקלון או עזה, או אולי אפילו לאלכסנדריה שבמצרים.


צילום: היחידה לארכיאולוגיה ימית של רשות העתיקות

לדברי שרביט, הדיווח של גדעון פתר ויכוח מחקרי רב שנים: "הארכיאולוגים מהיבשה והימיים מתווכחים ביניהם, בשאלה אם הפריטים בתקופה הרומית עוצבו כבר בארצות המוצא, או שמא נסעו כחומר גלם  מעוצב חלקית ועיצובם הסופי בוצע באתר הבניה  בארץ היעד. מטען זה, פותר את התעלומה: נראה, שמרבית הפריטים יצאו מהמחצבה כחומרי גלם, ועברו עיצוב סופי בידי אמנים מקומיים או אומנים שהובאו לבצע זאת מארצות אחרות בדומה לאומני פסיפסים שנדדו מאתר לאתר על פי הזמנה.


צילום: היחידה לארכיאולוגיה ימית של רשות העתיקות

לגדעון הריס הוענקה תעודת הוקרה על אזרחותו הטובה. לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, "הדיווח החשוב של גדעון, המחיש עד כמה מהותית ערנותם של אזרחים לנושא העתיקות, ועוד יותר – עד כמה חשוב שתגליות שכאלה ידווחו לרשות העתיקות. לשיתוף הפעולה מצד האזרחים יש ערך חשוב ביותר עבור המחקר. אנו קוראים לציבור שנתקל בעתיקות במרחב הימי לקחת מיקום ולקרוא לנו מיד לשטח. זהו מידע בעל ערך שלא יסולא בפז לבניית הסיפור של א"י."


חוף בית ינאי. צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

» פורסם בחדשות