הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות המים משיקה תוכנית אב למי קולחים בהשקעה מוערכת של 5 מיליארד שקל


מטרת התכנית, לקדם את החקלאות ולמנוע הזרמת קולחים לנחלים ולים, להגדיל את ההיצע לטובת המגזר החקלאי ולהביא לחיסכון ישיר של 3 מיליארד שקל בהחזר הון ותפעול מט''שים. השאיפה - להכפיל את השימוש במי קולחים בחקלאות עד שנת 2050

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-04-2023



חקלאות בנגב. צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

רשות המים קיימה הבוקר (ה') כנס שיתוף ציבור, בשיתוף משרד האנרגיה, משרד האוצר ומשרד החקלאות, להצגת עקרונות תוכנית אב לקולחים, במסגרתה יושקעו 5 מיליארד שקל בתשתיות לניצול הקולחים, עד שנת 2050. התוכנית צפויה להוביל לחסכון ישיר של 3 מיליארד שקל בהחזר הון ותפעול מט״שים והגדלה של אספקת קולחים, לטובת ענף החקלאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

יחזקאל ליפשיץ מנהל רשות המים: "הפתרון המיטבי לצרכני הקולחים ולמשק המים, הוא שענף החקלאות יגדל ויתפתח וייקח את הקולחים לצרכיו. תוכנית זו באה למצוא את האיזון, בין יצרני השפכים - המגזר הביתי- לבין צרכני הקולחים. אנחנו רוצים להגיע למצב שבו לא תהיה הזרמה לים כלל. הצלחת גיבוש התוכנית וקבלת מלוא התקציב לביצועה, תלוי בהשגת תמיכה מוסכמת בין משרד האוצר, משרד החקלאות, החקלאים ורשות המים. אני מאמין שהדבר הזה יכול להצעיד את ענף החקלאות קדימה ולייצר וודאות באספקת המים לחקלאים, במקום תלות בגשמים ובעונות השנה."


צילום: באדיבות רשות המים

במסגרת התוכנית, עודפי קולחים צפויים להיות מנויידים מהמרכז לאזורים חקלאיים בהם יש פוטנציאל לפיתוח חקלאי בדרום, בצפון ובמזרח. עוד כוללת התוכנית, תקצוב לטיפול בבעיית הזרמה של קולחים מהמטשי"ם לנחלים, הגדלת כמויות מים באיכות השקיה ללא מגבלות ועוד.  

על פי עקרונות התוכנית, כל מי-הקולחים המיועדים לניוד, יהיו באיכות השקיה חקלאית ללא מגבלות, כבר בשנת 2027. השימוש בקולחים צפוי להכפיל את עצמו ואף יותר מכמות של כ-500 מלמ"ק בשנת 2020, לכמות של למעלה ממיליארד מ"ק, עד 2050.


צילום: באדיבות רשות המים

התוכנית צפויה להגביר את הייצור החקלאי, באמצעות תוספות משמעותיות של מי-קולחים להשקיה קבועה במקום המים השפירים ולטובת פיתוח חקלאי נוסף. המתווה שהוצג, כולל תוכנית להזרמת קולחים מאזורי המרכז להשקיה של שטחים חקלאיים בנגב, ומאזור הצפון לעמק חרוד ועמק המעיינות.

התוכנית מציגה חלופות לחלוקת הנטל בין יצרן השפכים לצרכן הקולחים והצעה לבחון את הכללים הנוכחיים במטרה למצוא את האיזון הנכון.

» פורסם בחדשות