הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חברת Harmoniz דואגת שהעגבנייה שלכם תהיה טעימה וטרייה יותר


החברה מקיבוץ כפר מנחם מציעה פתרון חדשני בפיתוח זרעי ירקות ופירות טעימים יותר ובעלי אורך חיי מדף משופרים. ''המשימה שלנו היא ברורה. לפתח ולמכור ירקות שצרכנים יאהבו לאכול ומגדלים יאהבו לגדל. כל זאת, תוך טיפוח חדשנות, יצירתיות והתמקדות בצרכן הנמצא בסופה של שרשרת האספקה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-04-2023



העגבניות של הרמונייז. צילום: Harmoniz

צריכת הירקות והפירות בישראל נתונה בירידה מתמשכת ומשמעותית. בין השנים 2000 ל-2020 ירדה צריכת הפירות והירקות הטריים בישראל מכ-275 ק"ג לאדם לשנה לכ-215 ק"ג לשנה בלבד. חברת הרמוניז (Harmoniz) מקיבוץ כפר מנחם, המתמחה בפיתוח זרעי חממה, שמה לה ליעד לפתח ולמכור ירקות שצרכנים יאהבו לאכול ומגדלים יאהבו לגדל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

החברה משתמשת בטכנולוגיות חדשניות של ביולוגיה מולקולרית וטיפוח זרעים כדי לספק לסופרמרקטים ברחבי העולם עגבניות טעימות וטריות יותר, עם יכולת משופרת להתמודד עם וירוסים.

על פי מחקר שפורסם ב-Eurostat בשנת 2019, 12% בלבד מאוכלוסיית האיחוד האירופי צרכה את הכמות המינימלית המומלצת של 5 פירות וירקות מידי יום, ודפוסי הצריכה במדינות השונות התגלו כשונים. לדוגמא, 32.9% מאזרחי אירלנד ו-29.5% מאזרחי הולנד צרכו מידי יום את הכמות היומית המינימלית המומלצת של פירות וירקות ואילו באוסטריה, סלובניה, בולגריה ורומניה 6% בלבד מהתושבים צרכו את הכמות המומלצת. אחת הסיבות הבולטות שצוינו על ידי המשתתפים לצריכה נמוכה של עגבניות היתה טעמן הלא טוב.



הפתרון של הרמוניז משרת הן מגדלים והן משווקים, תוך התאמה לצרכים הייחודיים של כל אחת מהקבוצות. רשתות השיווק נהנות מעגבניות שהטריות ואורך חיי המדף שלהן ארוך מהרגיל באופן משמעותי והן זמינות במהלך כל השנה, כל יום וכל שבוע. המגדלים נהנים מהאפשרות להפיק ערך כלכלי גדול יותר מהזרעים לרבות יבול גדול יותר, טעם משופר, צבעים ומרקמים איכותיים יותר ועמידות גבוהה יותר.  

כדי להשיג את המטרות הללו הצליחה הרמוניז לזהות את סמני ה-DNA שיוצרים התנגדות לווירוס ייחודי שתוקף עגבניות (ToBRFV – Tomato Brown Rugose Fruit Virus). מאז שנת 2014, וירוס זה חולל שמות במטעי עגבניות ברחבי העולם מכל הזנים, החל מעגבניות שרי ועד עגבניות גדולות. הווירוס תקף חממות בצפון אמריקה, אירופה, המזרח התיכון והוא מתפשט לאזורים נוספים. בישראל, כל אזורי הגידול נפגעו קשות מ-ToBRFV והשפעותיו הורגשו היטב הן בגידול העגבניות בשטחי הגידול והן באיכות ובמראה הפרי הקטוף שנמכר.


עופר בן צבי מנכ''ל הרמונייז. צילום: Harmoniz

במסגרת מחויבותה לקיימות הרמוניז טיפחה זני עגבניות שניתן לגדלם הן בחממות מחוממות והן בחממות ללא חימום – וכך ניתן לספק עגבניות במהלך כל השנה, בחורף וגם בקיץ.  בגלל הטריות הארוכה יותר של העגבניות אחרי הקטיף הן מגיעות לשווקים במצב מצוין וכך ניתן לצמצם את בזבוז המזון שנזרק לפחים.

עופר בן צבי, מנכ"ל הרמוניז: "המשימה שלנו היא ברורה: לפתח ולמכור ירקות שצרכנים יאהבו לאכול ומגדלים יאהבו לגדל. כל זאת, תוך טיפוח חדשנות, יצירתיות והתמקדות בצרכן הנמצא בסופה של שרשרת האספקה. אנו מספקים מיזוג מושלם בין טעמים, טכנולוגיות וחדשנות ומספקים חוויות מזון משופרות. בתקופה שבה הציבור בישראל וברחבי העולם צורך פחות ירקות ופירות, החתירה שלנו לשפר ככל שניתן את שרשרת האספקה שלהם הופכת לחשובה ורלבנטית יותר".

הרמוניז נולדה לאחרונה בעקבות השלמת תהליכי המיזוג בין החברות TomatoTech, חברה לטיפוח זרעים, לבין Nirit Seeds, חברה לפיתוח זרעי ירקות. מטה החברה פועל בישראל ויש לה פעילויות טיפוח ושיווק בספרד, איטליה, הולנד, בריטניה, יוון, מקסיקו, קנדה, דרום אפריקה ומרוקו.

המיזוג בין החברות הוביל לתנופה עסקית ובעקבותיה צמחה מצבת עובדי החברה שהגיעה עתה ל-80 איש ברחבי העולם, ביניהם: ביולוגים מולקולריים, מטפחי זרעים ואגרונומים. החברה מרחיבה את פעילותה גם בישראל בעקבות הרחבת המרכז הלוגיסטי והמטה שלה בקיבוץ כפר מנחם וממשיכה לגייס עובדים נוספים.

» פורסם בחדשות