הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחשף בוועדת הכלכלה: התמיכה הישירה לחקלאות תוקצבה בכ-200 מיליון שקל בלבד


בעוד שהוסכם על תמיכה ישירה של כ-760 מיליון שקל, תוקצבו כ-200 מיליון בלבד. שר החקלאות דיכטר: בתמיכה לחקלאים ההצהרה היא מעניינת - הביצוע כושל, אני מאמין שנוכל להגיע להסכמה עם האוצר עוד היום. החקלאים: היבואנים קונים יותר בזול מהחקלאי ולא הורידו את המחיר לצרכן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-02-2023



חקלאות בגליל. צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה היום לדיון מיוחד לבחינת מצב החקלאות בישראל והתכניות ליבוא פירות וירקות. במהלך הדיון התברר כי בעוד שהחקלאים דרשו תמיכה ישירה בסך מיליארד שקל, והאוצר הסכים לתמיכה ישירה של כ-760 מיליון שקל, בינתיים תוקצבו כ-200 מיליון שקל בלבד, בהתאם להתקדמות ביישום הרפורמה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

היו"ר ביטן הודיע כי יכנס את הוועדה לדיון המשך נרחב כבר בשבוע הבא. היו"ר ביטן הוסיף כי מדובר בישיבה ראשונה שבה הוועדה לומדת את הנושא, ותסייע לשר ולמשרד החקלאות בעניין בין היתר בשל ההשפעה שיש לכך על יוקר המחיה, וכן בגלל שהחקלאות חשובה למדינה.

בפתח הישבה אמר שר החקלאות אבי דיכטר: ''ב-20 השנים האחרונות אוכלוסיית ישראל גדלה ב-50% והתוצר החקלאי לא עלה בפלפל צפונה או מלפפון דרומה. לצערי במשך שנים החקלאות חטפה מכה לא פשוטה, בעיקר בהצהרות אבל גם במעשים. ממש למזלנו המשלה הקודמת לא הצליחה לממש תכנית לחקלאות שהייתה עלולה להיות מכה, לא רוצה לומר מכת מוות, אבל מכה אנושה לחקלאות בדמות מבט אופטימי לייבוא ומבט פסימי לייצור בארץ", אמר השר. בהתייחס לרפורמה אמר השר דיכטר: "ההורדה של המכסים הייתה זריזה ומדויקת, בעוד שבתמיכה לחקלאים ההצעה היא מעניינת והביצוע הוא כושל".

"חקלאים שהרפורמה גדעה את הענף שלהם לא פונים לקבל תמיכה ישירה'' הוסיף דיכטר. ''כשאתה רואה חקלאי שזכאי ולא פונה, מסתבר שהסכום שהאוצר מוכן לתת בגין הורדת מכסים הוא מגוחך, שהחקלאי לא מוכן לבוא לבקש. הוועדה, המשרד והממשלה רואים הזדמנות, יחד עם החקלאים, להגדיל את התוצרת ולפרוץ את תקרת שני מיליון הטון. את ההזדמנות הזו אני לא מתכוון להחמיץ וגם לא הממשלה". סגן השר ח"כ משה אבוטבול, הוסיף כי המשרד לא יוותר על אף אחד שצריך את העזרה שלו.

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ח"כ אלון שוסטר, שר החקלאות לשעבר, בירך את השר וסגנו על רוח הדברים ואמר כי לצערו הממשלה הקודמת, בה היה חבר, המשיכה תקופה של שנים של התנכרות לחקלאים ברפורמה לא מאוזנת. לטענתו, "האוצר ממשיך לתעתע ולסכן את הייצור המקומי, היבוא יגבר, הטייקונים המקומיים יתחזקו והאזרחים לא יהנו מהורדת מחיר". ח"כ עופר כסיף אמר כי צריך למצוא את הדרך שגם תחזק את החקלאות המקומית, גם בחברה הערבית, וגם תוריד מחיר. ח"כ אליהו ברוכי בירך על כך שעברנו שנת שמיטה בלי שנטעו עצי פרי כלל.

יו"ר התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל, דובי אמיתי, אמר כי "שתי פעימות של הורדת מכסים כבר נחתו על החקלאות. ענף השום חוסל ויש עוד ענפים שבדרך, לכן צריך לעצור ולהוריד מחוק ההסדרים את כל הפרקים שהאוצר השחיל פנימה עד שלא תהייה תכנית סדורה. האוצר אומר למשרד החקלאות שהתמיכה הישירה צריכה להיות 760 מיליון שקל, אנחנו חושבים שזה צריך להיות מיליארד שקל ומשרד החקלאות חושב שזה צריך להיות משהו באמצע. איך שלא מסובבים את זה נוכל במקסימום לקבל 150 מיליון".


ועדת הכלכלה בישיבתה היום. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

היו"ר ביטן אמר בתגובה כי בשבוע הבא יכנס את הוועדה לדיון ארוך ומקיף, ובו יבקש הסברים איך הגיעו לסכום הזה ואיך מתוך 760 מיליון שקל נשאר לחקלאים רק 150 מיליון. סמנכ"ל משרד החקלאות, צביקה כהן, הסביר כי המכסים ירדו בפעימות, והוסיף כי אחרי שירד המכס על השום הופחת שטח הגידול שלו מ-8,000 דונם ל-2,000 דונם "ונגמר השום הישראלי". לדבריו, לחקלאים הציעו 120-132 שקל לדונם, סכומים זעומים שאף אחד לא יבוא לקחת. עוד הוא הסביר, כי בעוד שפדיון העגבנייה הוא 20-25 אלף שקל לדונם התמיכה הישירה המוצעת לחקלאי היא 250 שקל לדונם. "המספרים האלה לא הגיוניים ולא מתחברים", אמר.

רפרנט חקלאות באגף התקציבים באוצר, גלעד קצב, ציין כי ההסכמות עם החקלאים מיולי 2022 היו מפורטות לפרטי פרטים, והדבר מתוקצב ב-2022 וגם ב-2023-2024. ח"כ שוסטר טען מנגד כי האוצר לא עומד בהסכמים. היו"ר ביטן דרש לדעת כמה כסף מתוקצב, וקצב השיב כי התקצוב היה לפי תחזית ביצוע.

שר החקלאות דיכטר התערב ואמר כי בהסכם הקואליציוני נקבע שהרפורמה תבוטל והממשלה תביא הסכם חדש, למעט הורדת המכסים. הוא הוסיף כי הורדת המסכים משמעותה תמיכה ישירה של 760 מיליון שקל, הבעיה היא שביישום נוצר פער. השר דיכטר הוסיף כי היום ייפגש עם שר האוצר, ואמר: "אני מאמין שנוכל להגיע להסכם עוד היום".

קצב התייחס לסכום לאחר בדיקה ואמר כי הוא לא יודע מה הסכום המדויק, אך מדובר על תקצוב באזור של 200 מיליון שקלף וכל שקל שהובטח יצא. ח"כ שוסטר זעם ואמר כי זו רמיה מתוכננת ועזות מצח, וכי האוצר הפר את ההסכמות כבר כעבור שבועיים. היו"ר ביטן תהה איך האוצר מגיע ל-200 מיליון שקל ושאל אם יש להם מחשבון מיוחד. סמנכ"ל משרד החקלאות כהן הגיב ואמר כי יהיה משבר בגידולי תפוח האדמה והגזר בעוטף עזה גם כשהתמיכה תהייה 700 מיליון.

מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות בישראל ירון בלחסן, חקלאי תושב רמות נפתלי: "בשנה שעברה, ברשעות, חתם שר האוצר על צו הורדת מכסים. הסיטונאים באו למגדלים ואם קיבלתי 3 שקלים וחצי לקילו אגסים השנה זה ירד ל-3 שקלים. הפדיון ירד ביותר מ-1,500-2,000 שקל לדונם. היבואנים הורידו מחירים לחקלאי אבל מכרו באותו מחיר לצרכן. כבר השנה יעקרו מטעים ולא יהיה במי לתמוך, היבואנים יישארו לבד וימכרו באיזה מחיר שהם רוצים". נציג משרד החקלאות, אורי צוק בר, אף הוסיף כי השום מגיע לנמל במחיר של 4 שקלים וחצי לקילו, אבל נמכר לצרכן במחיר של 28 שקלים לקילו.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ושב ואמר כי יכנס את הוועדה לישיבה ארוכה ומקיפה בנושא כבר בחמישי הבא.

» פורסם בחדשות