הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכלכלה אישרה את התיקון שיאפשר להפחית את מחיר החלב הגולמי


לפי ההצעה, מחיר החלב שמשלמות המחלבות לרפתנים יופחת בכ-2%, מה שיאפשר למתן את עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים. יו''ר הוועדה דוד ביטן: ''מדובר בצעד נוסף להפחתת יוקר המחיה אך לא מספק, האוצר צריך לעשות יותר. אם לא מקשיבים לנו, אולי נסגור את הוועדה עד שהאוצר יחליט לעזור לציבור''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-02-2023



ועדת הכלכלה בדיון היום. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק תכנון משק החלב, שנועד להוריד את מחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה) שמשלמות המחלבות לרפתנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

לפי ההצעה שאושרה, ברבעון השני של 2023 יופחת המחיר ב-4.4 אגורות לליטר, ברבעון השלישי והרביעי של 2023 וכן ברבעון הראשון של 2024 יופחתו 3.65 אגורות ומהרבעון השני של 2024 יופחתו 1.5 אגורות ממחיר המטרה.

סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, ד"ר אסף לוי, אמר כי הוועדה מתבקשת לאשר את התיקון, בהתאם להסכם לו היו שותפים משרדי החקלאות והאוצר ונציגי ענף החלב. לדבריו, המטרה היא למתן את עליית המחירים של  מוצרי החלב המפוקחים. הוא הוסיף כי מדובר בפחתה של כשני אחוז ממחיר המטרה, והדבר יפחית בכאחוז את העלייה הצפויה.

היו"ר ביטן אמר כי הדבר לא פותר את הבעיה, שכן צפויה עלייה של 16% במחיר המוצרים המפוקחים. לוי השיב כי הדרך להילחם בעליית מחירי המוצרים המפוקחים זה בעזרת הנשמה חיצונית למשק החלב.

על רקע זה אמר היו"ר ביטן לנציג האוצר: "אני לא רוצה לעשות מסיבות עיתונאים ולהאשים אתכם בדברים, אני רוצה שתעזרו לנו לטפל ביוקר המחיה, במיוחד לפני דיוני התקציב. אם לקחנו 160 מיליארד שקל הלוואות לסייע בתקופת הקורונה אז אין סיבה שלא תעזרו. לא צריך בשביל זה 160 מיליארד, זה לא לכל החיים, כי בסוף זה מסתדר והמדינה תגבה יותר מסים. זה לא מיליארדים על גבי מיליארדים, אבל זה לא יכול להימשך ככה. תמיד האוצר לא רוצה לשלם, גם בקורונה לא רציתם אם ישראל כץ לא היה מכריח אתכם. לפי השיטה הזו לא היה לאנשים מה לאכול".

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ח"כ שלום דנינו הוסיף כי האוצר צריך לראות את התמונה הגדולה ולראות בהוצאה הזו דרך להפחית את יוקר המחיה ולהביא תשומות לכלכלה. ח"כ אלון שוסטר אמר כי החקיקה הזו היא דוגמה טובה לכך ששני צדדים עם דעות שונות הצליחו להגיע לעמק השווה.

מנכ"ל ארגון יצרני החלב בישראל, ליאור שמחה, אמר כי היצרנים מפסידים במחיר המטרה ועוברת עליהם שנה לא פשוטה, ולמרות זאת התגייסו לבקשת האוצר והמחלבות להיות חלק מההסכם הזה להוריד את יוקר המחיה. נציג האוצר, גל ברנס, אמר כי לפני כשבועיים חתם שר האוצר על צו להפחתת מכס על גבינות קשות והציפיה היא לראות ירידת מחירים בקרוב. היו"ר ביטן הזכיר כי הוא עדיין מחכה לתשובת האוצר בעניין הזה והזהיר: "אני מתחיל להתייאש מכם, אולי לא נעשה אף ישיבה ונסגור את ועדת הכלכלה עד שתחליטו לעזור לציבור".

בתום הדיון דנה הוועדה בעשרות הסתייגויות שהגישו סיעות האופוזיציה. לאחר שההסתייגויות נדחו אושרה ההצעה פה אחד, בתמיכתם של היו"ר ביטן, ח"כ סימון מושאישוילי, ח"כ שלום דנינו וח"כ אליהו ברוכי.

» פורסם בחדשות