הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המדינה תשקיע 15 מיליוני שקלים בפיתוח המורשת ההיסטורית ש''ליד הבית''


במדינת ישראל קיימים עשרות אתרי מורשת מרשימים בני מאות ואלפי שנים, שנמצאים בלב יישובים וננטשו לאורך השנים. משרד מורשת ורשות העתיקות, בשיתוף הקהילה, מתגייס למהלך שישמר את האתרים וינגיש אותם לציבור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-02-2023



שילוב עתיקות בשטח ציבורי בשכונה בראש העין. צילום: אבי משיח, רשות העתיקות

בקרוב, לא תצטרכו להכנס למכונית ולנסוע רחוק כדי ליהנות מפיסות הסטוריה; במסגרת פרויקט משותף של משרד מורשת, רשות העתיקות ומרכזי השלטון המקומי והאזורי, מבנים עתיקים  שנמצאים ליד הבית יהיו נגישים ומזמינים עבורכם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

השבוע, בכנס להשקת הפרויקט בעיר מודיעין-מכבים-רעות. הכריזו משרד המורשת, רשות העתיקות, מרכז השלטון האזורי ומרכז השלטון המקומי, על פרויקט 'מורשת ארכיאולוגית במרחב העירוני'. במסגרת המיזם, מדינת ישראל תשקיע 15 מיליוני שקלים בפיתוח נכסי מורשת הסטורים שבשטח רשויות מוניציפליות.


שכונה בראש העין. עתיקות משולבות בשטח ציבורי. צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

הכנס נערך במעמד שר המורשת הרב עמיחי אליהו, מנהל רשות העתיקות אלי אסקוזידו, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, יו"ר מרכז המועצות האזוריות בישראל שי חג'ג', מנכ"ל משרד המורשת נתנאל איזק ועשרות ראשי רשויות ומועצות.

ראשי הרשויות והמועצות הוזמנו לשמר ולפתח את נכסי המורשת התרבותית הארכיאולוגית שבתחומי האחריות שלהם, במימון המדינה. זאת, במסגרת תכנית חומש, שתאפשר שימור, פיתוח והנגשת אתרים בתחום המוניציפלי. זאת, לצד שיתוף הקהילה ובשילוב פעילות חינוכית.


חורבת אשון מודיעין-מכבים-רעות. צלם: אבי משיח, רשות העתיקות

פרוייקטים דומים קיימים כבר בימים אלה בשכונת מורשת החדשה בעיר מודיעין, שם מוקם פארק ארכיאולוגי שיציג ממצאים מימי החשמונאים שגילתה רשות העתיקות במהלך החפירות בעיר, בראש העין, שם משולבות תגליות קדומות במרחבי השטחים הציבוריים , ובאשקלון, שם מוקם פארק ארכיאולוגי בלב שכונת "עיר היין" החדשה בעיר, בתל בית שמש, בשדרות, בקצרין ועוד.


שילוב עתיקות בשכונת עיר היין באשקלון. צלם: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

בכנס הוצגו התוכנית והקריטריונים להשתלבות בתוכה, וכן התועלות הכלכליות, החינוכיות והתרבותיות של התוכנית.

שר המורשת, הרב עמיחי אליהו: "משרד המורשת מבקש לספר את הסיפור המאחד והמרגש של כולנו. ארץ ישראל רוויה בסיפורים מאלפים שמלמדים על הנשמה הגדולה שיש לעם הזה. מצפה לראות את האתרים הולכים ומוקמים ולא פחות חשוב - את המוני ישראל באים לבקר".

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "במדינת ישראל קיימים עשרות רבות של אתרי מורשת משמעותיים ומרשימים בני מאות ואלפי שנים, שנמצאים בלב יישובים ושנזנחו וננטשו לאורך השנים. עכשיו, מתגייסים משרד מורשת ורשות העתיקות – באמצעות מנהל השימור שלה, למהלך שלא רק ישמר את המבנים העתיקים הקדומים, יטפל בסכנת ההתמוטטות שלהם וינגיש אותם לשימוש הציבור, אלא גם יפעיל את הקהילה כך שזו תתחבר לשורשיה ולסיפורה המקומי באמצעות עבודת ידיים".


גזירת הסרט בטקס במודיעין-מכבים-רעות. צילום: דרור סיתהכל, רשות העתיקות

שי חג׳ג׳ יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים: ״ישראל משקיעה תקציבי ענק בהיערכות ובהכשרת הדור הצעיר לעתיד. בד בבד עם זה חובה להנחיל לדור הבא את מורשת העבר. כפי שנאמר: עם שלא יודע את עברו ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל. היערכות לעתיד משמעה לימוד המורשת. אני מבקש להודות לכל השותפים.

חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים- רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל: "שימור ופיתוח ארכיאולוגיה מקומית מחזקים את הזיקה של תושבי העיר למורשת ולהיסטוריה העירונית. שיתוף הקהילה בשימור ופיתוח האתרים, כפי שאנו מבצעים כיום עם תלמידי בתי הספר בעיר, יעשיר את הידע ויחשוף את התושבים להיסטוריה של עמנו, ושל הישוב בו הם גרים. אני מודה לכל השותפים בתוכנית החשובה הזו."

» פורסם בחדשות