הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בזכות העטלפים: מחקר חדש מגלה כיצד המוח מצליח ליצור תפיסת זמן


יש לכם זמן לקרוא משהו ? צוות חוקרים בהובלת האוניברסיטה העברית זיהה את התאים במוח המסייעים בתפיסת הזמן. הממצאים מגלים שתפיסת הזמן לא רק תלויה באירועים אישיים, אלא גם באנשים אחרים ובמיקום שלנו במרחב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-02-2023



Image by Giustiliano Calgaro from Pixabay

הימים עוברים והשנים רצות ולעיתים אנו מרגישים שאין לנו מספיק זמן לכל. התרגלנו למדוד אותו, או לכל הפחות לחוות אותו, חולף בכל רגע נתון מחיינו. אבל איך בדיוק המוח האנושי יודע, למשל, כמה זמן עבר מאז שהתחלתי לקרוא שורות אלו?

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

מחקר חדש, בהובלת ד"ר דוד עומר ממרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח באוניברסיטה העברית, שנערך במעבדתו של פרופסור נחום אולנובסקי, ובשיתוף עם ד"ר ליאורה לס מהמרכז לחקר המוח במכון ויצמן, גילה לראשונה שני סוגים של תאים במוח האנושי המאפשרים לנו לחוות זמן – ביחס למיקום ולאירועים אישיים שלנו, אך גם ביחס לאירועים של אחרים. הממצאים, שפורסמו לאחרונה בכתב העת היוקרתי Nature Neuroscience, שופכים אור על המנגנון העצבי בבסיס תפיסת הזמן ועל הדרך בה המוח מאפשר לנו להתנהל בסיטואציות חברתיות המצריכות תיאום בזמן ובמרחב עם אחרים.

כדי למצוא את התאים במוח האחראים לתפיסת הזמן, החוקרים התבססו על התנהגות של זוגות עטלפי פירות וערכו להם משימת למידה מהתבוננות. הם לימדו את העטלפים מסלולי תעופה עם מטרות, כאשר אחד מהם מתבונן, זוכר את המסלול ולומד אותו, והאחר מדגים. לאחר שובו של הראשון, העטלף השני התבקש לעוף לאותה מטרה במרחב.

"עטלפים הם חיית מודל מושלמת לכך מפני שהם נוטים באופן טבעי לחקות את חבריהם ובני זוגם", מסביר ד"ר עומר. "במהלך הניסוי, תיעדנו את הפעילות החשמלית מתאים באזור מוח הנקרא היפוקמפוס באופן אלחוטי, כאשר כל אחד מהעטלפים מתנהג ועף בטבעיות".

תאי זמן בהיפוקמפוס מקודדים, כל אחד בנפרד, פרק זמן אחר ביחס להתרחשות של אירוע עצמי. פעילות משולבת של קבוצת התאים הללו מקודדת את מהלך הזמן הכולל ביחס לאירוע המתרחש. ממצאי המחקר מעלים כי קיימים שני סוגים של תאי זמן בהיפוקמפוס. ד"ר עומר מפרט כי "סוג אחד של תאים משנה את הזמן המועדף לכל תא בהתאם למיקום במרחב, ואילו הסוג השני מקודד פרקי זמן קבועים ביחס לאירוע – מבלי להתייחס למיקום הפיזי שלנו".

צוות החוקרים מעריך כי סוג התאים הראשון, אותו כינו תאי זמן קונטקסטואליים, עשוי להיות קשור ביצירת זיכרונות אפיזודיים, כלומר זיכרונות של מה התרחש, היכן ומתי. מאידך, סוג התאים השני, המכונה תאי זמן 'טהורים', עשוי להיות מעורב ביכולת הבסיסית שלנו לתפיסה והערכה של זמן. פרופ' אולנובסקי משתף בהתלהבות: "גילינו לראשונה שתאי זמן מקודדים זמן לא רק ביחס לאירועים עצמאים, אלא גם ביחס לאירועים של האחר, למשל, כמה זמן עבר מאז שכותב המאמר כתב שורות אלו?".

ומה בקשר לבני האדם? לטענת החוקרים, מדובר במחקר ראשון מסוגו שהצליח לאתר את הבסיס העצבי לתפיסת זמן, זיכרונות אפיזודיים וייצוג זמן של האחר. "הממצאים מסייעים לנו להבין טוב יותר את האופן שבו המוח שלנו מאפשר לחוות את הזמן החולף ביחס לעצמי וביחס לאחר. מסתבר שתפיסת הזמן משחקת תפקיד חשוב בהתנהגויות חברתיות המצריכות תיאום בזמן ובמרחב עם אנשים אחרים, החל ממשחקי ספורט קבוצתי ועד לריקוד רומנטי עם בן או בת הזוג", מסכם ד"ר עומר. החוקרים מקווים כי מחקר זה יוכל להוות תשתית למחקרים עתידיים בניסיון להבין התנהגויות חברתיות אנושיות שאינן מתפתחות באופן תקין.

» פורסם בחדשות