הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נציגי המחלבות בכנסת: מחירי מוצרי החלב שבפיקוח יעלו במאי בכ-16%


יו''ר הוועדה ח''כ דוד ביטן ביקש מנציגי מהממשלה למצוא דרכים לבלום את העלייה או לסבסד אותה. האוצר: ''מודעים לעלייה הצפויה במאי''. מדד מחירי החלב, הגבינה והביצים מראה שהמחירים בישראל יקרים ב-78% מאשר במדינות ה-OECD

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-02-2023



Image by Squirrel photos from Pixabay

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה השבוע את סדרת דיוניה בנושא המגמה המתמשכת של עליית מחירי מוצרי המזון, והקדישה את הישיבה לעיסוק במשק החלב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

היו"ר ביטן פתח ואמר כי הוועדה תמשיך ללמוד את הנושאים השונים המשפיעים על יוקר המחיה, כדי לפתור את הבעיות. הוא הוסיף כי מדד מחירי החלב, הגבינה והביצים מעלה שישראל יקרה יותר ב-78% ממדינות ה-OECD.

במהלך הדיון טענו נציגי המחלבות הגדולות כי במאי צפויה עלייה של 15-16 אחוז במחירי מוצרי החלב המפוקחים, ובתגובה לכך אמר היו"ר ביטן כי כינס את הישיבה כדי להביא להפחתת מחירים ועכשיו צריך למצוא דרכים לעצור את ההתייקרות.

סמנכ"ל משרד החקלאות, אסף לוי, אמר כי הרכיב הגדול שבו אנחנו שונים מהעולם הוא בעלויות המזון, ולא נכון להשוות את ישראל לאירופה. לדבריו, "בכל הרכיבים של ייצור חלב אנו שווים לארה"ב ויותר זולים מאירופה, הדבר היחיד שאנו שונים בו הוא מחיר המטרה שהמחלבות מחויבות לשלם לרפתנים". לוי הזכיר כי מדובר ברפתות שנמצאות במושבים ובקיבוצים בפריפריה.

מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, אמר כי ענף החלב מעסיק 15 אלף עובדים ב-100 מחלבות ו-771 רפתות שפזורות בכל רחבי הארץ. הוא הוסיף כי מאז 2013 המחיר לא השתנה ומוצרים מסוימים אף הוזלו. הוא התייחס למחיר החמאה ואמר, כי ברגע שפתחו לייבוא חופשי חשבו שהמחיר יוזל, אך בפועל הציבור משלם 40% יותר עבור החמאה והמהלך פגע בצרכן.

צילום: דוברות ועדת הכלכלה

יו"ר ועדת מכסות הייבוא במשרד הכלכלה, דני טל, התייחס לביטול המכס על החמאה ואמר כי הנתונים עם חד משמעיים – הייצור המקומי פחת מ-4,800 טון ל-3,500 טון אבל הכמות שנמכרה עלתה כתוצאה מהייבוא. "המחיר הממוצע אמנם עלה, בגלל שהייצור המקומי פחת", אמר. הוא הוסיף כי ב-2020 מחיר החמאה ירד אך ב-2022 עלה כמו בכל העולם. ח"כ ביטון שאל האם אסטרטגית הפחתת המכסים לא הוזילה מחירים ואל השיב כי התחרות גדלה.

ח"כ מיכאל ביטון אמר כי החקלאות בישראל היא יעד לאומי וצריך לחזק אותה. "מי שחושב שפתרונות הענף בייבוא הורג את הענף הזה. אם נוזיל מע"מ מ17% ל12%, כפי שמתכונן, כל ההוזלה תגיע ישירות לצרכן. צריך להבין שהרפתנים הם חקלאים בני 60-70 ולא טייקונים, צריך להבין איפה הכשלים ולמה האזרח שילם יותר על החמאה בשנה האחרונה".

היו"ר ביטן ביקש לדעת למה לא נקבע מחיר מקסימום. נציגת משרד החקלאות החברה בוועדת הפיקוח על המחירים, סיון ינקוביץ, השיבה כי הייתה הבחנה בין חמאה פרימיום לחמאה רגילה, והחמאה שהביאו היבואנים מחירה היה גבוה מהחמאה במחיר המפוקח, ובנובמבר 2021 הוסר הפיקוח.



ח"כ אלון שוסטר אמר כי החקלאות נמצאת במתווה מתמשך של התייעלות וציין כי אי אפשר לייבא חלב ניגר, מפני שחיי המדף שלו קצרים. לדבריו, צריך לתכנן את משק החלב גם בגלל חיי המדף וגם מבחינת עלויות התשתית. לדבריו, אם לא יהיה תכנון המחלבות והיצרנים יתאגדו. ח"כ עופר כסיף אמר כי היה ברור שביטול הפיקוח על מחיר החמאה יוביל לעליית מחיר. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, הוסיף כי בכל העולם החלב הוא מוצר מתוכנן ו-95% מהתוצרת נמכרת במדינה בה היא מיוצרת. לטענתו, לרשתות הגדולות יש עוצמה שאין להן בשום מדינה בעולם והן מחליטות על המחיר ומכתיבות אותו לחקלאי.

מנכ"ל טרה, טל וזנה, אמר כי מעולם לא הייתה עלייה כל כך דרמטית במחיר החלב הגולמי כפי שהייתה לאחרונה, בעוד שמחירי מוצרי החלב שבפיקוח לא עלו והדבר גורם לטרה, במוצרים המפוקחים, להפסיד כסף. מנכ"ל מחלבות שטראוס, רענן קובלסקי, אמר כי צריך לטפל בכל השרשרת, במחירי האנרגיה וההובלה, המזון ועוד ורק אם הכל יטופל אפשר יהיה לוודא מקצה לקצה שהמחיר לצרכן ירד. מנכ"ל גד, עמיר אהרון, אמר כי הבעיה היא סבוכה וצריך לתת מענה לכל הגורמים ולתמוך ברפתנים.

מנכ"לית חטיבת החלב של תנובה, ענת גרוס שון, טענה כי פערי המחירים בין ישראל לעולם מוסברים בעזרת 3 גורמים: נושא המע"מ, בישראל כ-17% ביחס למדינות העולם שבהן עומד המע"מ על כ-9%. נושא הכשרות, שמהווה בין 10%-15% מהפער. והנושא השלישי, לטענתה, ההזנה המבוססת על ייבוא גרעינים ותערובות שלא מיוצרות בישראל. עוד הוסיפה גרוס שון, כי רפתנים בעולם מקבלים תמיכה ממשלתית מה שלא קורה בארץ. בתגובה לשאלת היו"ר ביטן על האפשרות להוריד את מחירי מוצרי החלב המפוקחים, העריכה גרוס שון כי הפחתת 10% מהמחיר תעלה למדינה 360 מיליון שקל.

במהלך הדיון טענו נציגי הרפתנים והמחלבות הגדולות כי לאחר שבתחילת השנה עלה מחיר החלב הגולמי, בקרוב צפויה עלייה של 15-16 אחוז במחירי מוצרי החלב שבפיקוח. היו"ר ביטן התייחס לכך ואמר כי כינס את הדיון כדי למצוא דרך להוריד מחיר, ועכשיו הוא רואה שצריך קודם לעצור את העלייה. הוא ביקש התייחסות מנציג האוצר, גלעד קצב, שהשיב: "אנחנו מודעים לעלייה הצפויה במאי, המספרים לא מדויקים. עשינו צעדים כמו ביטול מכס על מוצרלה וחלומי ויעשו צעדים נוספים".

סמנכ"ל משרד החקלאות לוי הוסיף כי הרפתנים הסכימו להוריד 2.25 אגורות ממחיר המטרה למשך שנה, והדבר יובא בקרוב לאישור הוועדה. עוד אמר לוי כי הפתרון לעלייה הקרובה יכול להיות הלוואה מתקציב המדינה עד שירדו מחירי התשומות, שעלו בעקבות המלחמה באוקראינה. נציג משרד הכלכלה טל הוסיף: "נעשה צעדים שיאפשרו גם ליבואנים הקטנים להשתתף בתחרות".

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי צריך להגן על החקלאות המקומית ולראות איך מסייעים לצרכן. הוא ביקש מכל נציגי הממשלה לפעול לכך שלא תהייה עליית מחירים במאי, או לסבסד אותה לצרכן עד שעלות התשומות תאפשר הורדת מחיר החלב הגולמי. בנוסף אמר כי הוא לא רואה הפחתת מחיר ללא תמיכה ישירה בחקלאים, וקרא שלא להוציא את מחירי מוצרי החלב מפיקוח מחשש שהדבר יעלה עוד את המחירים.

» פורסם בחדשות