הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הכי טעים והכי בריא: בט''ו בשבט אוכלים פירות טריים מתוצרת הארץ


אכילת פירות יבשים בט''ו בשבט החלה כמסורת בקרב היהודים בעולם, בשל המחסור בפירות טריים בעונת החורף, ולאחר מכן השתרשה גם בישראל. כיום, אין שום סיבה לאכול פירות מיובשים מעובדים, עתירי סוכר, חומרים משמרים וצבעי מאכל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-01-2023



Image by HeVoLi from Pixabay

לקראת ט"ו בשבט, שיחול השנה ביום שני ה-6 בפברואר, מועצת הצמחים קוראת לציבור לצרוך פירות טריים ישראלים במקום פירות מיובשים ומיובאים, שחלקם עתירי סוכר מוסף, חומרים משמרים וצבעי מאכל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

מינהג אכילת פירות יבשים בט''ו בשבט החלה כמסורת עתיקה בקרב היהודים בעולם, והשתרשה מאוחר יותר גם בישראל. בשל המחסור בפירות טריים בעונת החורף, צרכו היהודים בעולם פירות מיובשים כדי לקיים את מינהג החג. אך היום, כאשר ישנו שפע של פירות טריים מתוצרת הארץ, אין שום סיבה להמשיך ולצרוך את הפירות המיובשים.

במועצת הצמחים מדגישים כי בעונה זו ניתן למצוא פירות טריים ישראליים על המדפים, ביניהם בננה, תפוח, תפוז, תות שדה, אגס, קיווי, קלמנטינה, מלון, אפרסמון, אשכולית, רימון, פומלה, אשכולית אדומה, תמר ועוד.

לגבי מרבית הפירות, קל מאוד לזהות את הפרי הישראלי הטרי. עם זאת, כאשר מדובר בשקדים למשל – קצת יותר קשה להבדיל. אז איך בכל זאת תזהו? השקד הישראלי גדול יותר פיזית באופן משמעותי לעומת השקד המיובא מעבר לים, הוא שטוח יותר, צבעו כהה יותר והוא נחשב לטעים יותר. ובהחלט שווה לכם להתאמץ ולמצוא אותו; השקדים עשירים במיוחד ברכיבים בריאותיים, בסיבים תזונתיים, בחלבונים צמחיים, בשומנים בריאים, בפיטוסטרולים ובנוגדי חמצון, והם תוספת טעימה מאוד לשולחן החג.


כך ניתן לזהות את השקד הישראלי. צילום: מועצת הצמחים

צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים: "מגדלי ישראל משווקים מדי שנה לשוק המקומי כ-2 מיליארד ק"ג פירות וירקות טריים, כאשר לכל אחד מהם ערכים בריאותיים ותזונתיים גבוהים. מזה שנים רבות מוכיחים המגדלים המקומיים את חשיבותם הגדולה כגורם ראשון במעלה בשמירה על בטחון המזון של ישראל ומספקים לאזרחי המדינה תוצרת חקלאית טרייה ובריאה. למרות זאת, לצערי, יש במדינת ישראל מי שמנסה להרחיב את ייבוא התוצרת החקלאית ללא צורך וללא פיקוח, באופן שלא יפחית מחירים ולא יועיל לצרכנים – אבל יביא עימו מחלות ומזיקים שיפגעו קשות בחקלאים ובגידולים הישראלים. אני קורא לאזרחי ישראל לחגוג השנה את ט"ו בשבט עם צלחת של פירות טריים ולוותר על הפירות המיובשים – כך גם ישמרו על בריאותם וגם יתמכו בכלכלה המקומית ובמגדלים הישראלים".


צבי אלון, מנכ''ל מועצת הצמחים. צילום: מועצת הצמחים

מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים, מסבירה כי מלבד התמר, הגדל בישראל ומתייבש על העץ באופן טבעי ללא צורך בתוספת סוכר או חומרים משמרים, מרבית יצרני הפירות המיובשים נאלצים 'לטפל' בפירות הטריים באופן מלאכותי על מנת להפוך אותם למיובשים. ''תהליך זה כרוך בשימוש בטמפרטורות גבוהות ובחומרים משמרים כגון גופרית דו-חמצנית כדי לשפר את צבעם של הפירות, למנוע חמצון וקלקול ולהאריך את חיי המדף שלהם. לחלק מהפירות המיובשים מוסיפים גם שמנים, חומרי הזגה (ליצירת מראה מבריק) וצבעי מאכל מלאכותיים – האחרונים גם עלולים לגרום לתופעות שונות בקרב אנשים רגישים וילדים. לכן, מומלץ לצרוך פירות טריים - הם טבעיים לחלוטין, מלאים בוויטמינים שלחלקם תפקיד חשוב בתפקוד מערכת החיסון, מינרלים ונוגדי חמצון ואינם מכילים כל תוספת".

מרב מור-אופיר מוסיפה כי "מחקרים מראים כי תזונה עשירה בירקות ובפירות מביאה לריכוז גבוה של רכיבים תזונתיים נוגדי חמצון ברקמות (במיוחד ויטמין C, קרוטנואידים ופוליפנולים), ולסיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם. במחקרים קליניים נמצא, שויטמין C הפחית את ריכוז החלבון סמן הדלקת CRP, מה שמעיד על הפחתת תהליכים דלקתיים בגוף. בניתוח תוצאות של כ-70! מחקרי מעקב תצפיתיים, נמצא קשר בין רמות ויטמין C וקרוטנואידים בתזונה ובדם, לבין סיכון מופחת למחלות לב וכלי דם ולתמותה מכל הסיבות. כך למשל, כל עלייה ב-100 מ"ג ליום של ויטמין C בתזונה, נמצאה קשורה לסיכון נמוך ב-12% למחלת לב כלילית, ב-8% לשבץ, ב-11% למחלות לב וכלי דם, וב-11% לתמותה מכל הסיבות. כמו כן, ריכוזים גבוהים יותר של ויטמין C בדם, נמצאו קשורים לסיכון נמוך ב-26% למחלת לב כלילית, ב-30% לשבץ, ב-24% למחלות לב וכלי דם וב-28% לתמותה מכל הסיבות.

פלפלים צבעוניים, פירות הדר, ירקות עליים כהים, תות שדה, כרוב ומלון כתום הם ירקות ופירות העשירים בוויטמין C. תפקודיו נוגדי החמצון רבי-העוצמה של ויטמין C, תוך-תאיים וחוץ-תאיים, מביאים להפחתת הריכוזים של מולקולות חמצן פעילות ברקמות. במצב של טרשת עורקים, הפחתת ריכוז המולקולות המחמצנות בכלי הדם, מסייעת בשמירה על תפקוד תקין של האנדותל – רקמת התאים המרפדת את שטח הפנים של כלי הדם, ובהפחתת הייצור של LDL-כולסטרול מחומצן, שלו תפקיד מרכזי בהתפתחות טרשת העורקים. גם לצריכה בתזונה או לריכוז בדם של סך הקרוטנואידים, בטא-קרוטן, אלפא-קרוטן, בטא-קריפטוקסנטין, ליקופן וויטמין E, הנמצאים לדוגמה בירקות ירוקים וכתומים, נמצאה השפעה מגינה מפני מחלות".

» פורסם בחדשות