הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כנסייה עם רצפות פסיפס מרהיבות מהתקופה הביזנטית, נחשפה באזור יריחו


על עושרה של הכנסייה, מעידים ממצאים נוספים אשר נבנו מחומרים שלא מצויים באזור ונדרש מאמץ רב להביאם, כמו עמודי שיש וחלקי סורג עשויים מאבן ביטומן שחורה. המנהל האזרחי יעתיק את הממצאים לאתר 'השומרוני הטוב' שם יוצגו לציבור הרחב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-01-2023



אתר הכנסייה הביזנטית שנחשף באזור יריחו. צילום: דוברות מתפ''ש

במהלך השבועות האחרונים עסקה יחידת קמ''ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי בחשיפת כנסייה בעלת רצפות פסיפס מרהיבות שהשתמרו עוד מהתקופה הביזנטית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

הכנסייה הוקמה ככל הנראה במהלך המאה השישית לספירה והמשיכה להתקיים גם במהלך התקופה המוסלמית הקדומה. למרות השלטון המוסלמי, אשר אוסר תיאורי דמויות במרחבים ציבוריים, לא נראתה ברצפות הכנסייה תופעת ״איקונוקלזם״ - השחתת דמויות.

רצפת אולם התווך של הכנסייה נשמרה כמעט במלואה, ובה נחשף שטיח פסיפס מרהיב במיוחד שעוטר בדגם שריגי גפן המתפתחים למדליונים נושאי דמויות של בעלי חיים.

מידות הכנסייה הינן כ-250 מטר רבוע. בכניסה לאולם התפילה נתגלתה כתובת בשפה היוונית באורך יותר מ-3 מ' - המכילה 5 שורות, המציינת את  ׳גאורגיוס ונונוס׳ - אותן דמויות ציבוריות שתרמו לבניין הכנסייה.


רצפת הפסיפס של הכנסייה הביזנטית. צילום: דוברות מתפ''ש

על עושרה של הכנסייה מעידים ממצאים נוספים אשר נעשו מחומרים שלא מצויים באזור ונדרש מאמץ רב להביאם: עמודי שיש וחלקי סורג עשויים מאבן ביטומן שחורה.

גודלה מעיד כי כנסייה זו היוותה אחת מהכנסיות האזוריות הגדולות של האוכלוסיה הנוצרית. בניגוד לאלו שנהרסו ברעידת האדמה בשנת 749 לספירה. הכנסייה ננטשה מספר שנים לפני ופתחיה נחסמו במכוון.


רצפת הפסיפס של הכנסייה הביזנטית. צילום: דוברות מתפ''ש

המנהל האזרחי עתיד להעתיק את מבנה הכנסייה למוזיאון הפסיפסים של המנהל באתר ׳השומרוני הטוב׳ - שם תוצג ותשמר לכל הדורות. המנהל האזרחי רואה חשיבות רבה בגילוי עתיקות וימשיך להשקיע את מירב מאמציו בעבודת מטה וחפירות ארכיאולוגיות למען המשך גילוי העבר המפואר של האזור.

קצין מטה ארכיאולוגיה במנהל האזרחי, חנניה היזמי: ״אני מתרגש ומברך על התגלית ההסטורית והמדהימה, אשר מצטרפת למספר תגליות אותן חשפה יחידת קמ״ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי. נמשיך לפעול למען גילוי ושימור ההסטוריה של יהודה ושומרון״.

» פורסם בחדשות