הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סכום התמיכה במציאת בית חם לאלפי כלבים משוטטים יוגדל ל-6 מיליון ₪


מאז החלה התמיכה על-ידי משרד החקלאות לפני כ-5 שנים, חלה עלייה בטיפול של הרשויות המקומיות בתופעה. במחצית הראשונה של שנת 2022, כ-3,220 כלבים משוטטים זכו למצוא בית מאמץ, 10% מהם עברו שיקום ואילוף התנהגותי כהכנה לאימוץ

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-01-2023



Image by Kev from Pixabay

לאור ההצלחה: משרד החקלאות החליט להגדיל ביותר מ-50% את סכום התמיכה למציאת בית חם לאלפי כלבים משוטטים מידי שנה. היקף התמיכה יגיע ליותר מששה מיליון שקלים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

במדינת ישראל ישנם אלפי כלבים המשוטטים ברחובות, ללא בעלים שידאגו לרווחתם. אותם כלבים נידונים לחיי סבל והזנחה, בו בשעה שהם מהווים סכנה ממשית לבריאות הציבור ובעלי חיים אחרים.

לטיפול בסוגיה זו, משרד החקלאות ופיתוח הכפר מפרסם זו השנה הרביעית, את נוהל התמיכה ברשויות מקומיות לצמצום התרבות כלבים משוטטים לשנים 2023-2022 (התמיכה ניתנת בדיעבד).

השנה, 44 רשויות יזכו להשקעה בהיקף כולל של  כ-6.1 מיליון ₪, עלייה של יותר מ-52%, ביחס לשנה החולפת. בנוסף, זו השנה השנייה שרשויות בחברה הערבית והבדואית יזכו לליווי מקצועי מטעם רשויות בעלות לשכות ווטרינריות חזקות, על מנת לחזק את המערך הווטרינרי המקומי שבשטחיהן. כך השנה, 7 רשויות מקומיות מהחברה הערבית והבדואית, יעזרו בכלביות  רשויות תומכות לטובת קליטת כלבים משוטטים לשיקום עד למציאת בית חם.

נוהל תמיכה זה מתפרסם החל משנת 2018, לאחר שנכנס לתוקף התיקון  לחוק להסדרת הפיקוח על כלבים, התשס"ג-(2002). במסגרת התמיכה, המשרד מעודד פעילות הוליסטית מצדן של הרשויות המקומיות להסדרה כוללת של מצב הכלבים המשוטטים בשטחיהן, לרבות קידום מהלכים לרישום והסדרת מעמדם של כלבים בבעלות. את התמיכות מלווה מחקר, למדידת האפקטיביות של הפעולות הנעשות בשיתוף עם חוקרים מהאקדמיה בארץ ובעולם. התמיכה כוללת ארגז כלים המבוסס על עיקרון ה-TNA (Trap-Neuter-Adopt): איסוף הכלבים המשוטטים, ביצוע עיקור/סירוס, שיקום ואילוף התנהגותי והעברה לאימוץ. בנוסף, התמיכה מעודדת פעולות הסברתיות וחינוכיות לרבות פרסום תכנים לקידום אימוץ באמצעות כלים דיגיטליים, קיום אירועי אימוץ אזוריים, וכן ניתוח עיקור/סירוס ללא עלות של כלבים בבעלות.

המשך התמיכה והרחבתה באופן כה משמעותי מתאפשר בין היתר, לאור החשיבות הרבה שרואה משרד החקלאות בטיפול בנושא, ולאור ההצלחה הרבה של תמיכות אלה לאורך השנים. כך, מנתוני משרד החקלאות עולה כי בכל שנה נמסרים לאימוץ במסגרת התמיכה כ-2,500 כלבים בממוצע. בשנת 2022 הרשויות השקיעו כ-44.5 שעות בשבוע באיסוף כלבים משוטטים; במחצית הראשונה של שנת 2022 כבר דווח כי נמצאו בתים מאמצים לכ-3,216 כלבים משוטטים, מה שנראה כמו מגמה חיובית של עלייה בכמות הכלבים המשוטטים שמועברים לבתים מאמצים. 10% מהם אף עברו הכנה לאימוץ על ידי תכנית שיקום ואילוף התנהגותי, וממשיכים לקבל לליווי בבתיהם החדשים.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אבי דיכטר: "אני גאה לבשר שמשרד החקלאות יגדיל ביותר מ-50% את סכום התמיכה למציאת בית חם לאלפי כלבים משוטטים. אני רואה בפעולת אימוץ הכלבים מעשה הומני שמציל בעלי חיים ומקנה לו בית חם אשר חוסך מהכלב סבל מיותר ומהסביבה כלבים משוטטים וחולים. בנוסף, אימוץ כלבים הם תרומה אקולוגית למדינה. כאדם אשר אימץ כלבים לאורך חייו, אני רואה באימוץ חשיבות רבה לאזרח, לכלב ולמשפחה".

ד"ר בוריס יעקובסון, מנהל המכון הווטרינרי והאחראי על הפרויקט במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: ״מרבית המדדים שנבדקו הראו השפעה חיובית מובהקת על צמצום התרבות כלבים כתוצאה מהתמיכות ברשויות המקומיות. TNA נמצאה כשיטה מבטיחה ומרכיב חשוב בתוכנית ניהול אוכלוסיית כלבים בעולם המערבי, המבטיחה שמירה על רווחת בעלי חיים, על הסביבה, ועל בריאות הציבור. לאור הצלחת הפעילות היא תימשך גם בשנה הבאה, במתכונת מורחבת, עם כלים נוספים לרשויות, כגון ניטור אוכלוסיית הכלבים המשוטטים בתחומן. רשויות בעלות שיעור הצלחה גבוה בשנים קודמות, יקבלו גם תמיכה לשיקום התנהגותי של כלבים, כך שהכלבים יימסרו מאולפים והמשפחות יקבלו ליווי במשך חצי שנה לפחות לאחר האימוץ. אני קורא לציבור הרחב לאמץ כלב באופן אחראי, לאחר הבנת המשמעות הכרוכה בכך, כאשר אני שמח שיוכלו לעשות זאת עם הכוונה וליווי מקצועיים ברשויות המקומיות״.

» פורסם בחדשות