הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לצלול עם חשמלן פרסי - תיעוד ממפרץ אילת


החשמלן הפרסי הוא בטאי שחי בים האדום והאוקיינוס ההודי. שמו ניתן לו משום שהוא משתמש בתהודה חשמלית לבניית תמונה של סביבתו הקרובה, ומהמם את טרפו באמצעות מכת חשמל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-01-2023


צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים

בחוף הצפוני באילת נצפה היום 'חשמלן פרסי' על ידי עומרי עומסי, פקח היחידה הימית ברשות הטבע והגנים. החוף הצפוני ידוע בחשיבותו בפירוק חומר אורגני ומחזורו בסביבה הימית. בנוסף, הוא מהווה אזור שיחור לבעלי חיים רבים, כגון בטאים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

חשמלן פרסי הידוע גם בשם חשמלן הכתמים, הוא בטאי ממשפחת החשמלניים. הוא חי בים האדום והאוקיינוס ההודי, ויש לו מספר תת-מינים. גופו שטוח בצורת דיסקוס ואורכו כמטר. החשמלן משתמש בתהודה חשמלית על מנת לבנות תמונה של סביבתו הקרובה - בדומה לבטאים האחרים, אך בניגוד אליהם, הוא מהמם את טרפו באמצעות מכת חשמל.


חשמלן פרסי בחוף הצפוני באילת. צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים

''ראיתי פרט גדול במשך זמן ממושך. חשוב להנות מהתצפיות ולדווח למוקד רשות הטבע והגנים במידה ורואים פרט במצוקה ולשמור מרחק המאפשר לבעל החיים לנוע בחופשיות במים''. אומר עומרי עמרוסי.


בית גידול לצמחים ובעלי חיים בחוף הצפוני באילת. צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים

בשנתיים האחרונות רשות הטבע והגנים מבצעת בחוף הצפוני סקרים רבים בצלילה ובאמצעות ROV (רכב תת־ימי בלתי מאויש) במטרה לסקור ולתעד את בתי הגידול, הצמחים ובעלי החיים. הסקרים הראו כי לאזור החוף ישנה ערכיות אקולוגית גבוהה מאוד. לנוכח האיומים הרבים הפועלים עליו, לרבות דיג, זיהום ופגיעות פיסיות בעשבי־הים, חשוב מאוד לקדם את ההגנה עליו בצורה של שמורת טבע ימית.

» פורסם בחדשות