הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הושעה רישיונם של שני מדבירים שהשתמשו על פי החשד בחומר המסכן חיות מחמד


בעקבות חשד כי רשלנות לכאורה של שני מדבירים הובילה להרג בעלי החיים, המשרד להגנת הסביבה מפרסם אזהרה לציבור על המדבירים שרישיונם הותלה. ''הימנעות מהדברה והדברה נכונה במקרה הצורך, חיוניים לבריאות הציבור, בעלי החיים והסביבה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-01-2023



צילום: מתן קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

המשרד להגנת הסביבה מפרסם אזהרה לציבור בדבר התליית רישיונם ל-30 יום של שני מדבירים בגין שימוש רשלני בחומרי הדברה, שלכאורה גרמו למוות של חיות מחמד.

במהלך 30 הימים, תתכנס הוועדה המייעצת לענייני מדבירים על מנת לדון בעניינם ולקבוע האם רישיונם יישלל לצמיתות. שני המדבירים הם: יהונתן הלל, בעל רישיון במבנים ושטח פתוח, שמספרו: 2257; וברוך גלילי, בעל רישיון מדביר באיוד, שמספרו: 117.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

במקרה אחד, הוזמן המדביר לטפל בבעיית תיקנים בדירת מגורים, ובסיום העבודה, מזמינת ההדברה הבחינה בשאריות גדולות של תכשירי הדברה הכוללות שלוליות על הרצפה ונזילות מהמזגנים. המדביר הבטיח כי המצב תקין אולם למחרת גילתה מזמינת ההדברה כי שניים מארבעת הכלבים שבבעלותה מתים והשניים הנוספים שהורעלו נדרשו לטיפול וטרינרי.

במקרה אחר, הוזמן המדביר לבצע הדברה כנגד מכרסמים בבית מגורים. הרעל פוזר בבית בניגוד להוראות התווית מחוץ לתיבת האכלה, וגרם על פי החשד למות הכלבה שהתגוררה בדירה. זאת, בעוד שהחוק מתיר פיזור רעל עכברים בתוך בתי מגורים בתיבת האכלה בלבד, במטרה למנוע אירועי הדברה מסוג זה.

בשנת 2022 חלה עלייה בכ-30% בדיווחים למוקד החירום של המשרד להגנת הסביבה על אירועי הדברה, שבהם נעשה שימוש לקוי בחומרי הדברה אשר הובילו לפגיעות חמורות בבריאות האדם, בעלי החיים והסביבה.

ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה: "הדברה עלולה להיות מסוכנת לחיי אדם, לבעלי החיים ולסביבה. לרוב, כדאי וניתן למצוא חלופות טובות ובטוחות יותר להדברה על ידי ביצוע פעולות פשוטות שימנעו את הופעת המזיקים, וכך לא נזדקק כלל להדברה. במקרים חריגים שבהם נדרשת הדברה, יש להזמין מדביר בעל רישיון בתוקף הפועל על פי הנחיות המשרד. כך נשמור על בריאות אחת ונמנע פגיעה בבני אדם, בעלי חיים והסביבה"



המשרד מדגיש מספר פעולות פשוטות אשר הציבור יכול לנקוט במטרה לצמצם מטרדי מזיקים:

1. שמירה על ניקיון יסודי, הסרת צמחיה פראית בגינות והשלכת פסולת מיותרת מסייעות להפחתת מקומות המסתור והדגירה של המזיקים.

2. ייבוש מקווי מים במקלטים, גגות, תחתיות עציצים ובצנרות דולפות וכדומה יצמצם את התרבות היתושים בסביבה העירונית ובכך יפחת הצורך בהדברה.

3. תיקון מפגעי ביוב, מכסי ביוב שבורים ושקיעת מרצפות יצמצמו מפגעי תיקנים ומכרסמים ובכך יופחת הצורך בחומרי הדברה.

במקרים שבהם קיים צורך בהדברה, נדרש לוודא כי למדביר יש רישיון תקף מטעם המשרד להגנת הסביבה ובנוסף יש לבדוק שרישיונו תואם לסוג ההדברה המבוקשת. נדגיש, כי המדביר מחויב למסור בעל פה למזמין ההדברה את כל המידע הנוגע לפעולת ההדברה טרם ביצועה, כולל שם התכשיר, ובסיום ההדברה להשאיר יומן ביצוע מפורט.

פרטי מדבירים בעלי רישיון ניתן למצוא באתר המשרד להגנת הסביבה: https://did.li/xIWw5

הימנעות מהדברה והדברה נכונה במקרה הצורך חיוניים לבריאות הציבור, בעלי החיים והסביבה.

» פורסם בחדשות