הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בשמורת הטבע 'חי בר יטבתה' נולדו שמונה עגלי ראמים


הם נעלמו מנופי ארצנו בסוף המאה ה-19, ולפני 47 שנים הובאו לישראל ארבעה זוגות של ראמים לבנים לשמורת הטבע חי בר יטבתה, אשר מהווה עבורם גרעין רבייה. בשני העשורים האחרונים, רשות הטבע והגנים השיבה עשרות ראמים לטבע באזור הנגב הדרומי והערבה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-01-2023


צילום: אלה אגרא, רשות הטבע והגנים

בייבי בום בערבה הדרומית: בשמורת הטבע חי בר יוטבתה נולדו שמונה עגלי ראמים, כך מדווחת היום (ג') רשות הטבע והגנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

המלטות של ראמים מתרחשות לאורך השנה, אך מרביתן באביב. משך ההריון הוא עד 10 חודשים. העגל צמוד ויונק עד גיל חודשיים בדרך כלל, לאחר מכן מתחיל לאכול עצמאית אבל יכול להמשיך לינוק עד גיל שנה.

הראם הלבן נחשב לאחד הפרסתנים המרהיבים, בעל חיים מעלה גרה גדול מימדים שנעלם מנופי ישראל בסוף המאה ה-19 והוחזר לראשונה לטבע לפני כעשרים שנה. בזכות התאמתו לתנאי המדבר הקיצוניים, הוא יכול לשרוד ימים רבים מבלי לשתות. הוא תלוי במזונו בעצי השיטה וניזון מעלים, פרחים ותרמילים של העצים.


עגל ראם לבן בשמורת חי בר יטבתה. צילום: אלה אגרא, רשות הטבע והגנים

מדובר בבעל חיים חברתי שחי בעדרים של עד עשרה פרטים, הכוללים זכר שליט, כמה נקבות דומיננטיות וצאצאיהם. בכל קבוצת ראמים, הנקבה הדומיננטית היא זו שמכוונת את העדר במשך היום ובמהלך חיפוש מזון. תפקידם של הזכר הדומיננטי ושאר הזכרים האחרים הוא להגן על העדר מפני טורפים.


ראם לבן ועגל בשמורת חי בר יטבתה. צילום: אלה אגרא, רשות הטבע והגנים

בעבר היה הראם נפוץ במדבריות של חצי האי ערב אך איומים כגון ציד לא חוקי כמעט והוביל להכחדתו מהטבע בעולם ב-1972. מישראל הוא הוכחד לחלוטין והושב אליה בשנת 1978 בעזרת אגודת החי בר שרכשה בכספי תרומות ארבעה זוגות של ראמים לבנים בעלות של 15,000 דולרים כל אחד.


ראמים לבנים בשמורת חי בר יטבתה. צילום: אלה אגרא, רשות הטבע והגנים

הראמים שוחררו בחי בר יטבתה, ומאז רשות הטבע והגנים מבצעת השבות לטבע של הראמים מגרעין הרבייה ביוטבתה. עשרות ראמים הושבו בשנים האחרונות בחזרה לטבע באזור הערבה והנגב הדרומי. בשמורת הטבע חי בר יטבתה נותרו כ-120 פרטים. ישראל מהווה מוקד משיכה ייחודי לחובבי טבע וחוקרים המעוניינים לצפות בראמים בסביבתם הטבעית.

» פורסם בחדשות