הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כנס הדבוראים לזכר הטייס והדבוראי זוריק לב ז''ל


הכנס 'דבורים והאבקה' התקיים השנה בבסיס חיל-האוויר רמת דוד, עליו פיקד זוריק לב במלחמת יום הכיפורים, ובמהלכה נהרג. הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי לדבוראים: ''תטפלו אתם בדבש ואנחנו נטפל בעוקץ. אני מעריך את עבודתכם''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-12-2022



כנס הדבוראים בבסיס חיל-האוויר ברמת דוד. צילום: מועצת הדבש

בבסיס חיל-האוויר ברמת דוד התקיים היום (ב') הכנס "דבורים והאבקה", ע"ש הדבוראי והטייס האגדי זוריק לב ז"ל, שפיקד על בסיס חיל-האוויר רמת דוד במלחמת יום הכיפורים, ונהרג בהתרסקות מטוסו במהלך המלחמה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

בכנס שמטרתו להעלות את המודעות לחשיבותו של הענף ושמירתו, נכחו בני משפחתו של זוריק לב, ונשאו בו דברים הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ומפקד הבסיס. הכנס ביוזמת שה"מ במשרד החקלאות ומועצת הדבש, עסק בדרכי ההתמודדות עם משבר האקלים והשפעתו על דבורי הדבש שנמצאות בסכנת הכחדה עולמית. פעילות ההאבקה של הדבורים, כידוע, הינה קריטית להמשך קיומה של החקלאות וייצור המזון בעולם.

"זו התרגשות גדולה לציין את הכנס ה-30 לזכרו של זוריק בבסיס עליו פיקד והיה כה יקר לליבו'' אמר אחיו של זוריק אבי לב. ''אנו מברכים את יוזמי הכנס ואת מפקדי וחיילי בסיס רמת דוד שקיבלו אותנו ברוחב לב, וזוכרים את תרומתו של זוריק לביטחון מדינת ישראל".

הרמטכ"ל רא"ל כוכבי אמר בכנס: "אימי ילידת מושב כפר מע"ש, ויש לי כבוד גדול לחקלאים ולאנשי עבודת כפיים. הפעם הראשונה ששמעתי את השם זוריק, הייתה כשהייתי בכיתה ג', אבי ששירת ברמת דוד כאיש צוות קרקע, חזר הביתה ופניו נפולות, אני זוכר היטב, את אווירת הקדרות שהביא עימו. לימים שאלתי את אבא על זוריק והוא סיפר עליו וכמה העריך ואהב אותו. אני חושב שאם הייתי יכול לספר לזוריק מה חיל האוויר שהוא כה אהב, עושה היום בהגנה על מדינת ישראל, הוא היה גאה. לסיום אומר לכם הדבוראים- תטפלו אתם בדבש ואנחנו נטפל בעוקץ. אני מעריך את עבודתכם״.


הרמטכ''ל רא''ל אביבי כוכבי נושא דברים בכנס הדבוראים בבסיס רמת דוד. צילום: דובר צה''ל

א' מפקד בסיס חיל האוויר רמת דוד: ''זוריק היה גיבור ישראל ודמות מופת. בבסיס רמת דוד הוצבו סמלי חקלאות כמו מחרשות ישנות, כי מלבד היות המקום מאוכלס בכלי טיס מתקדמים, הרי שהוא חלק מהעמק, מהאדמה ומהמולדת. מי שממריא מכאן יוצא להגן על הצפון ועל הארץ כולה, כשהוא מחובר למורשת ולחקלאות. אני שמח לארח אתכם כאן הדבוראים ובמיוחד את משפחת לב היקרה, שזה ביתם, ואנו נמשיך יחד בדרכנו המשותפת".

אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש: "השנה בחרנו לציין ולקיים את הכנס ע"ש זוריק ז"ל בבסיס רמת דוד, שעליו פיקד זוריק במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973. בימים אלו, מנשבות רוחות עזות לכיוון הכלכלה החופשית, המכס על יבוא הדבש נמצא בעין הסערה, וקיימים לחצים גדולים מטעם הממסד לבטל אותו. ביטול המכס באופן חד-צדדי יביא להתמוטטות הענף. ההאבקה היא תשומה בלתי סחירה, ההכרחית לקיום ביטחון המזון במדינת ישראל ומהווה חלק משמעותי מהחקלאות המקומית. מכאן, המסקנות של העבודה הסמינריונית, שעשה זוריק לב ז"ל עוד בשנת 1968, הופכות רלוונטיות יותר ויותר בחלוף השנים."


אופי רייך מנכ''ל מועצת הדבש בכנס הדבוראים. צילום: מועצת הדבש

בכנס השתתפו: אופי רייך מנכ"ל מועצת הדבש, גבי עדין מנהל אגף בעלי חיים בשה"מ, דורון ליבנה יו"ר ארגון מגדלי הדבורים, אבי לב נציג משפחת לב, ד"ר אהד אפיק מנהל תחום גידול דבורים בשה"מ, שלומי זרחין מדריך מחוזי תחום גידול דבורים בשה"מ, פיני נחמני דבוראי וטייס, פרופ' ארנון דג, חוקרים מרחבי הארץ, ראשי ארגונים חקלאיים ודבוראים.


מימין: דורון ליבנה יו״ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל, אבי לב אחיו של זוריק לב ז''ל, אופי רייך מנכ''ל מועצת הדבש וד''ר אהד אפיק מנהל תחום גידול דבורים בשה''מ. צילום: מועצת הדבש

» פורסם בחדשות