הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שלכת בשמורת הטבע נחל שניר-חצבני


מה גורם לעלים היוצרים את המראה היפיפה הזה לנשור מהעץ? איזה עצים משירים עלים ומדוע עלי השלכת משנים את צבעם? וגם - תיעוד משמורת הטבע נחל שניר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-12-2022



שלכת בשמורת הטבע נחל שניר. צילום: חגי שלמה, רשות הטבע והגנים

 אחרי שהתלהבנו מתופעת הטבע היפיפייה והרומנטית הזו, אפשר להתפנות ולבדוק מדוע ואיך היא קורית.

מי העצים שמשירים עלים❓ בדרך כלל אלו עצים שגדלים באקלים ממוזג (קיץ חם וחורף קר מאוד, ברמה שיכולה לפגוע ברקמות העץ), עם עלים גדולים, דקים ועדינים, שמאפשרים ניצול מיטבי של אנרגיית השמש לפוטוסינטיזה.

בישראל רוב העצים הם ירוקי עד, אך יש יוצאי דופן שמספקים לנו את מנת השלכת שהנפש זקוקה לה – אלה ארץ-ישראלית, אלה אטלנטית, כליל החורש, לבנה רפואי, אוג הבורסקאים, אלון התבור, אלון תולע, אדר סורי, דולב מזרחי ועוד.


צילום: חגי שלמה, רשות הטבע והגנים

מדוע ואיך נושרים העלים❓ בחורף העצים נדרשים לצמצם מאוד את פעילותם הפיזיולוגית כדי למנוע נזקים הן לעלים והן לענפים ולגזעים. נשירת העלים מקטינה את שטח הפנים של העץ, מורידה את קצב הדיות (טרנספירציה – התאדות מים משטח גופו של הצמח) וקצב זרימת הנוזלים בתוך הגזע, ומאפשרת לעץ להיכנס למעין "תרדמת חורף". אגב, הסימן לעץ שהחורף מתקרב וצריך להתכונן לנשירת העלים היא השינויים באורך היום והלילה. בתהליך ההתנתקות העץ מייצר רקמת ניתוק בבסיס העלה שתפקידה לנתק את העלה מצינורות ההובלה אל הענפים ולאחר מכן גורמת להתיבשות ונשירה של העלים.

מדוע עלי השלכת משנים את צבעם❓ העלים כוללים חומרים ומינראלים בעלי חשיבות לעץ, שרצוי להחזיר אותם לגזע העץ ולשמור אותם לעונה הבאה, ולא "לזרוק" אותם יחד עם העלים. אחד המינרלים היקרים והחשובים הוא מגנזיום, הממוקם במרכז המולקולה של הכלורופיל, צבען בעל גוון ירוק הממלא תפקיד מרכזי בתהליך הפוטוסינטזה.


צילום: חגי שלמה, רשות הטבע והגנים

בהכנה לנשירת העלים העץ מפרק את הכלורופיל ומוציא את המגנזיום (וגם חומרים אחרים) מתוך העלה. כתוצאה מכך מאבדים העלים את הצבע הירוק שלהם, ואז נחשפים צבענים אחרים, שלהם תפקידים שונים בחילוף החומרים של העץ. לצבענים מקבוצת קארוטנוידים, למשל, גוונים של צהוב או כתום, ולצבענים מקבוצת אנטוציאנים יש צבע אדום, סגול וגם כחול. לעצים שונים יש הרכב צבענים שונה, לכן רואים בסתיו מגוון גדול של צבעי עלים.

נַחַל שְׂנִיר (ידוע גם בשם חצבני) הוא אחד ממקורות הירדן, והארוך מביניהם. רובו של הנחל נמצא בתחומי לבנון, ורק חלקו התחתון, מאזור הכפר ע'ג'ר ועד לנקודת חיבורו עם נחל דן ונחל חרמון ליד קיבוץ שדה נחמיה באצבע הגליל, נמצא בתחום מדינת ישראל. בנקודת המפגש עם הנחלים האחרים הם יוצרים את נהר הירדן. שמורת הטבע נחל שניר נמצאת בחלקו של הנחל בסמוך למעיין ברוך.