הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


להקת 'שפמית ארסית' נצפתה במופע מרהיב במפרץ אילת


להקת השפמית ארסית, הידועה בכינויה הנפוץ 'דג נסראללה', נצפתה במפרץ אילת בתנועה מרהיבה של התלהקות הדגים לכדור צפוף. ברשות הטבע והגנים מציינים כי בסביבתו הטבעית הדג אינו מסוכן לרוחצים. צפו בתיעוד של דורון בראש, מתנדב רשות הטבע והגנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-12-2022


צילום: דורון בראש, רשות הטבע והגנים

להקת שפמית ארסית, הידועה בכינוי הנפוץ "דג נסראללה" נצפתה במפרץ אילת בהתנהגות מרהיבה של התלהקות הדגים לכדור צפוף. התיעוד המיוחד צולם על ידי מתנדב רשות הטבע והגנים דורון בראש, בחוף הצפוני באילת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

דג זה הינו מין הינדו פסיפי ידוע ומוכר ומפרץ אילת נחשב כאזור התפוצה שלו. ניתן לצפות בדג באזור מרבדי עשב הים באילת. דגים אלו נוטים להתלהק לכדור צפוף ותנועתם במים מרשימה ביופיה.

מדובר בדג שיודע להשיב מלחמה כואבת. כיוון שכך, וגם בשל השפם, זכה לכינוי "נסראללה". ברשות מציינים כי בסביבתו הטבעית אינו מסוכן לרוחצים.

השפמית הארסית היא דג קטן באורך של עד 32 סנטימטרים והיא מפוספסת לאורכה בפסים רבים שחורים-לבנים. צבעים אלה הם צבעי אזהרה בולטים המודיעים על הארס שיש לה בקוצים על סנפיר הגב ולאורך סנפיר הגב הנמוך. מבנה גופם רך ורירי בדומה לרוב השפמנונים, והזנב מזכיר מעט זנב צלופח. דוקרנים נוספים בולטים מצידי הפה הקצר ועוד כמה מתחת לבטן ולזנב.

צעירי השפמית חיים יחד בקבוצות של מעל 100 פרטים הנעים בצורת כדור וניזונים מזואופלנקטון. הבוגרים חיים בבדידות או בקבוצות של עד 20 פרטים. הם חיים בקרבה לקרקעית ושם בוחשים בחול עם לסתותיהם ומחפשים סרטנים, צדפות ושאר רכיכות, תולעים וגם דגים אחרים. הם קולטים את הטרף באמצעות חישת אמפולות לורנציני בידי חיישנים בלסתותיהם. שאר הזמן הם נחים על מדפים ולאורך הקרקעית.

» פורסם בחדשות