הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה מזה למעלה מ-20 שנה, הכותנה חוזרת לרמת הגולן


גידולי הכותנה בישראל הגיעו השנה לכ-15,300 טון על פני כ-85,000 דונם, פי שלושה מהשנה שעברה. הסיבה לעלייה הגדולה נעוצה בזינוק במחירה בארה''ב. לאחרונה גידולי הכותנה הישראלית חזרו גם לנגב ולגליל העליון, ועכשיו גם לגולן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-12-2022



גידולי כותנה בשדות עמק חפר. מאת: Arielinson - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, ויקימדיה

ענף הכותנה משגשג - על פי נתוני שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות ומועצת הכותנה, הכותנה הישראלית תנפק השנה כ-15,300 טון על פני כ-85,000 דונם, פי שלושה בהשוואה לאשתקד, כ-26,000 דונם בלבד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

העלייה החדה בכמות הכותנה הישראלית מתרחשת בצמוד למגמת העלייה במחירי הכותנה בארה"ב, 7 דולרים עבור קילו כותנה. מדובר בעלייה של למעלה מ-130%, בהשוואה למחירה בשנים האחרונות – בהן המחיר הממוצע עמד על 3 דולרים עבור אותה הכמות. העלייה החדה במחירים החלה לאחר מגפת הקורונה, והמיתון שהביאה עמה לענף הכותנה בארץ ובעולם. אולם, כשנתיים לאחר מכן, נוצר מחסור עולמי, שהביא לעלייה משמעותית זו במחיר הכותנה בארה"ב.

כיום, מגודלים בישראל שני זנים של כותנה, שה פרי פיתוח של שתי חברות זרעים ישראליות: זן הפימה, בעל הסיב הארוך, המשמש בעיקר עבור ייצור כלי מיטה והלבשה תחתונה; וזן האקלפי, שהוא מכלוא של זני פימה ואקלה, ומשמש כהשלמה לשימושיו של זן הפימה המפורסם. שני הזנים נקטפים בחודשים ספטמבר-אוקטובר, תקופה קצרה יחסית המתחילה עם הבשלת הכותנה ומסתיימת לפני בוא הגשם. כל הכותנה הישראלית מיוצאת לחו"ל, ובפרט לסין ולהודו, אם כי גם לתאילנד, טייוואן, ברזיל ועוד. לצד זאת ועל אף המעבר של מרבית ייצור הטקסטיל למזרח, רבע מכמות הכותנה הישראלית עדיין נצרך גם באירופה.

אזורי הגידול העיקריים של הכותנה הם: שפלת החוף הדרומית ועמק יזרעאל, גליל המערבי, עמק חפר ומנשה. אולם בעקבות העלייה בגידול הכותנה בישראל, לאחרונה חזרה הכותנה גם לנגב, ולגליל העליון. וכן, לאחר הפסקה ממושכת, של מעל ל-20 שנים, חוזרת הכותנה גם לרמת הגולן.

מלבד השימוש בסיבי פרי הכותנה לטובת תעשיית הטקסטיל, כ-52% ממשקל הצמח מהווים הגרעינים, המשמשים לטובת מספוא עבור חיות משק בישראל.

» פורסם בחדשות