הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הדיון בהעלאת מחירי המים לחקלאות יידחה במספר חודשים


יו''ר ועדת הכספים ח''כ משה גפני: ''אנחנו נמצאים בין ממשלות, ממשלה שעוזבת ואחת שנכנסת בקרוב. לכן הדיון עם השימוע וכל הנלווה לעניין, נראה כמו מחטף''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-12-2022



צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכספים דרשה מרשות המים לדחות את השימוע על העלאת מחירי המים לחקלאות במספר חודשים, לפחות עד חודש מרץ - זאת בתום דיון דחוף בנושא שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת, שהציע חה"כ עמיחי שיקלי לבקשת יו"ר מים לישראל חכ"ל איתן ברושי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

איתן ברושי יו"ר מים לישראל אמר בדיון: "הגיעו מים עד נפש. כגוף המייצג את אגודות במים מדן ועד אילת, אנחנו לא מוכנים לקחת את המים במחירים האלו. העלייה הזו תוביל לפחות ביטחון מזון, פחות משילות ופחות ריבונות. נושא המים הוא התחום היחידי שאין לו עדיפות לאומית, הפכו את החקלאות והמים מיעד לאומי ואינטרס ציבורי, לעסק פרטי של החקלאים בלבד. רשות המים אינה גורם שניתן לנהל איתו משא ומתן בטוב, ויש לדחות את הדיון בחצי שנה לפחות בשביל להגיע לפתרון רציני."

יו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "העלאת מחירי המים לחקלאות זוהי קביעת מדיניות שלא יכולה להיעשות אם אין את הגוף המדיני שיקבל את ההחלטה ויישא באחריות, אנחנו נמצאים בין מממשלות, ממשלה שעוזבת ואחת שנכנסת בקרוב. לכן הדיון עם השימוע וכל הנלווה לעניין, נראה כמו מחטף. על כן, הוועדה דורשת ממועצת רשות המים לדחות את הדיון להעלאת מחירי המים עד שתכנס ממשלה חדשה, לפחות עד לחודש מרץ."



בסיום הדיון יו"ר מים לישראל איתן ברושי הודה לח"כ גפני יו"ר הוועדה, על סיום הדיון ותמיכתו בחקלאות ובהתיישבות, לח"כ שיקלי שהוביל לדיון ולחברי הכנסת הרבים מכל המפלגות שהשתתפו ותמכו בבקשה של מים לישראל וחקלאי ישראל לדחות את הדיון על מחירי המים בחקלאות בכמה חודשים, ולקבוע עם הממשלה החדשה שתקום ורשות המים, על מדינות אחרת ונכונה יותר בתחום החקלאות וההתיישבות.

חה"כ עמיחי שיקלי: " בדיון חירום, שקיימנו הבוקר בוועדת הכספים, בלמנו ניסיון מחטף של מועצת רשות המים ואגף התקציבים באוצר לנצל את חלון הזמן של חילופי הממשלות להחיל את המלצות דוח שמרת ולייקר בתכנית רב שנתית בעשרות אחוזים את מחירי המים, לרבות מי קולחין, לחקלאות. אני מבקש לברך את יור הועדה משה גפני על המלצתו שהתקבלה פה אחד, ע״י חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה , לדחות בחצי שנה את החלטת רשות המים ולאפשר לממשלה הנבחרת לגבש את מדיניותה בנוגע לתעריפי המים לחקלאות".

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״צעד זה הוא צעד מבורך של הממשלה החדשה לשמירה על החקלאות הישראלית ועל ביטחון המזון עבור הצרכנים.  עמדתנו הוצגה באופן ברור ועקבי כי אין להענות לבקשת רשות המים לעלות את מחירי המים בעת הזו. יותר מכך בעולם של הורדת מכסים חד צדדית כפי שעשתה הממשלה היוצאת המדיניות הממשלתית צריכה להוביל להפחתת מחירי והמים והקלה משמעותית בעלויות הייצור של החקלאי הישראלי. אני מודה ליו״ר ועדת הכספים, ח״כ משה גפני ולח״כ עמיחי שיקלי אשר יזם את הדיון על הובלת מדיניות נכונה עבור החקלאות הישראלית ולחבריי בהנהגה החקלאית.״

ב'מים לישראל' ארגון הגג של אגודות המים לחקלאות מדן ועד אילת התקבלה החלטה להתנגד בכל תוקף להעלאה הצפויה במחירי המים לחקלאות. אגודות המים בוחנות צעדים משמעותיים של הקטנת שימוש במי קולחין והפסקת פיתוח של מתקנים להשבת מי קולחין מה שעשוי לגרום לפגיעה בבניית שכונות חדשות במגזר העירוני  – היות ולא ניתן לאשר תוכניות בניה  מבלי שיהיה פתרון לשפכים של הבניה החדשה בערים.

"אגודות המים לא יכולות להשקיע בתשתיות ומאגרים כתוצאה מחוסר וודאות והשינוי במחירים שרשות המים מתכננת מה שיהפוך את הגידולים ללא כלכליים ואת הטיפול  במי הקולחין באחריות הערים.  אנו נעשה הכל על מנת שמחירי המים לא יעלו ומי הקולחין יוזלו " אומר איתן ברושי יו"ר מים לישראל , לפיכך : "מים לישראל יפעלו בתחושת חירום בניסיון לעצור את הגזירות ואנו נערכים למאבק ולנקיטת צעדים ממשיים בנושא. ואנו מודים לחברי הכנסת על ההחלטה לקיום את דיון החירום בהקדם".

» פורסם בחדשות