הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר: דיג הטונה מסווה תעשיית 'כריש כחול' בהיקף של 411 מיליון דולר


המחקר שהוכן עבור יוזמת האוקיינוסים השקופים של Oceana חושף כי דיג 'הכריש הכחול' עולה על ערך הדיג של כל אחד משלושת סוגי הטונה כחולת הסנפיר המוכרת היטב. הארגון קורא לארגוני ניהול דיג אזוריים ולמדינות החברות לנהל באופן מקיף את הדיג של כרישים כחולים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-12-2022



כריש כחול מלווה בדגי נווט נודד באוקיינוס. מאת: Patrick Doll - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0, ויקיפדיה

וושינגטון, 12 בדצמבר 2022, (GLOBE NEWSWIRE) : מחקר חדש שהוזמן בידי Oceana מגלה כי כלי שיט המורשים לדוג טונה במימי ארגוני ניהול דיג אזוריים (RFMO) מבצעים בפועל דיג כרישים גדול, כולל דיג מסחרי מסיבי של כריש כחול (Prionace Glauca) עם שווי שוק של 411 מיליון דולר ארצות הברית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

Oceana הוא ארגון ללא מטרות רווח לשימור האוקיינוסים, המתמקד בהשפעה על החלטות מדיניות ספציפיות ברמה הלאומית לשימור ושיקום האוקיינוסים בעולם. מטה הארגון נמצא בוושינגטון.

הניתוח הראשון מסוגו מראה שערך התפיסה של כריש כחול עולה על ערך הדיג של כל אחד משלושת סוגי הטונה כחולת הסנפיר המוכרת היטב. הדו"ח מאשר כי הכריש הכחול מייצג 60% מכלל תפיסות הכרישים העולמיות המדווחות, עם שליטה בלעדית בסנפיר והן בבשר של הכריש, בעוד שעדיין אין ניהול ישיר של המין.



בחודש שעבר, בכנס לסחר בינלאומי במינים בסכנת הכחדה, מנהיגי העולם הצביעו על מתן הגנה ל-60 מיני כרישים, כולל כרישים כחולים. לפי החלטה זו ניתן לסחור במינים אלה רק אם יוכח שהכמויות שלהם מנוהלות באופן בר קיימא. למעט מגבלת תפיסה לשנת 2019 שנקבעה בהתאם לסמכות השיפוט של הוועדה הבינלאומית לשימור הטונה האטלנטית (ICCAT), כ-RFMO, ניתן לדוג כרישים כחולים ללא כל הגבלה.

"למרות שהוא נחשב לאחד ממיני הכרישים הגמישים והנפוצים ביותר, אוכלוסיית הכרישים הכחולים מאוימת בגלל ניהול לקוי", אמר פיליפ צ'ו, מנהל בכיר למדיניות גלובלית של Oceana. "ללא ניהול נכון, הכרישים הכחולים והמערכות האקולוגיות שהם מאזנים עומדים בפני עתיד מסוכן. יש להתחיל מיד בניהול דיג ישיר ופעיל של כרישים כחולים".

דו"ח זה ניתח נתונים גלובליים על תפיסה, סחר וניהול של כרישים וטונה שדווחו לארגון המזון והחקלאות ול-RFMO השונים. חוקרים בראשות Poseidon Aquatic Resource Management Ltd גילו שכמעט 200,000 טונות מרובעות של כריש כחול נתפסו ושולחו באופן חוקי בשנת 2019, בהיקף של למעלה מ-7 מיליון כרישים כחולים. מתוך המלכוד הזה, 90% נלכדו בידי ציים מסחריים בקנה מידה גדול, בעיקר אוניות עם מערכי חכות, כאשר 74% שויכו למדינות המבצעות דיג במים רחוקים. ספרד וטייוון אחראיות למחצית בערך מכלל הדיג של הכריש הכחול.

מחקר זה הוכן עבור יוזמת האוקיינוסים השקופים של Oceana - תוכנית בינלאומית המאירה את טביעת הרגל הגלובלית של ציי הדיג במים הרחוקים בעולם, ומזרזת שינוי מדיניות כדי להגן על האוקיינוס ועל הקהילות המסתמכות עליו.

» פורסם בחדשות