הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה בישראל: כנס לחקלאות מחדשת


את הכנס הראשון, יזמה וארגנה העמותה לקידום חקלאות מחדשת ואגרופורסטרי, שהיא שיטה לגידול מזון תוך שיקום ושיפור מערכות אקולוגיות ע''י חיקוי מערכות טבע. בכנס לקחו חלק כ-500 משתתפים, ביניהם חקלאים, יזמים, נציגי משרדים ממשלתיים ואנשי אקדמיה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-12-2022



הכנס הראשון לחקלאות מחדשת. צילום: עופר עמרם, באדיבות העמותה לקידום חקלאות מחדשת ואגרופורסטרי

כ-500 אנשים מתחום החקלאות - חקלאים, יזמים, נציגי משרדים ממשלתיים ואנשי אקדמיה, השתתפו השבוע בכנס לחקלאות מחדשת שמתקיים לראשונה בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

הכנס שיזמה וארגנה העמותה לקידום חקלאות מחדשת ואגרופורסטי, נערך במרכז הכנסים החדש של המועצה האזורית דרום השרון, במעמד המדענית הראשית של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ד"ר מיכל לוי, ראשת המועצה האזורית דרום השרון גב׳ אושרת גונן ומר' אנדרו ג'ייקובס מארה"ב התומך ומסייע לעמותה מיום הקמתה. את האירוע יזמה וארגנה העמותה לקידום חקלאות מחדשת ואגרופורסטרי.



מטרת הכנס, לקיים דיון פתוח ולהציף את האתגרים שבפניהם אנחנו ניצבים ביניהם חוסר ידע ומחקר בתחום, הצורך בהעלאת חשיבות הנושא בקרב מקבלי ההחלטות והציבור הרחב, חיזוק שיתופי הפעולה עם משרדי הממשלה, גיוס תקציבים ועוד. מטרה נוספת של הכנס הייתה להפגיש בין אנשים ממגוון תחומים כדי ליצור קשרים חדשים שיובלו לפריצות דרך ופתרונות.

במהלך הכנס המשתתפים דנו על התועלות הפוטנציאליות והאתגרים במעבר לחקלאות מחדשת, האנשים שצריך לרתום לתהליך, ההתמודדות של חקלאות מחדשת עם משבר האקלים ועוד. כמו כן, התקיים פאנל של חקלאים המיישמים את השיטה בפועל, שסיפרו על הצלחות ואתגרים במהלך הדרך והוצגו הפתרונות שנמצאים כרגע בשוק.


הכנס הראשון לחקלאות מחדשת. צילום: עופר עמרם, באדיבות העמותה לקידום חקלאות מחדשת ואגרופורסטרי

המדענית הראשית של משרד החקלאות ד"ר מיכל לוי בירכה את העמותה לקידום חקלאות מחדשת ואגרופורסטרי על עבודתם החשובה וקידום הנושא.

ראשת המועצה האזורית דרום השרון גב׳ אושרת גונן שהייתה גם היא בין המברכים, הוקירה את פעילות העמותה וציינה כי המועצה בחרה את הגב' סהר שמעון לפעילה סביבתית מצטיינת בוועידת האקלים בשרון שהתקיימה לפני מספר שבועות.

יו"ר העמותה עו"ד אלון בדיחי הודה למשתתפים הרבים שבחרו לקחת חלק באירוע והדגיש את מחויבות העמותה לקדם את תחום החקלאות המחדשת בישראל.

סהר שמעון, מנכ"לית העמותה לקידום חקלאות מחדשת ואגרופורסטרי, הודתה לכל הנוכחים וסיכמה: "זהו יום היסטורי מרגש. החקלאות המחדשת עלתה לראשונה לסדר היום הציבורי. במהלך היום התמודדנו עם שאלות שעל חלקן יש לנו תשובות ואת חלקן נצטרך לגלות ולחקור בהמשך. הדרך הזו היא מסע של כולנו כלפי כדור הארץ, הצורך בשינוי הוא עצום והכנס הוא רק תחילת הדרך. אני מקווה שמחר בבוקר כל אחד ואחת יצאו לפעולה בעולמות שלהם ויקדמו את החקלאות המחדשת."


Image by Maurício Uchôa Bruttos from Pixabay

"חקלאות מחדשת" הינה גישה או תפיסת עולם לניהול קרקעות בצורה הוליסטית, שהולכת ומתרחבת מתוך הבנה של חקלאים בכל העולם שלא ניתן עוד להמשיך ולקיים חקלאות בצורה הקונבנציונלית לאורך זמן.  פוריות הקרקעות נמצאת בירידה מתמדת, ושטחים אדירים כבר הוצאו לגמרי משימוש. עולם החקלאות המחדשת כולל בתוכו מגוון שיטות של חקלאות ומרעה, שבמקום להרוס את הקרקע, מסייעות לשקם אותה על מנת שתוכל לספק לנו אינספור תועלות סביבתיות וכלכליות. השיטות השונות הנכללות תחת ההגדרה של חקלאות מחדשת מתבססות בראש ובראשונה על העשרת הקרקע בחומר אורגני, הנחוץ לשיקום המגוון הביולוגי המצוי בה, מעל ומתחת לפני השטח. תוספת של חומר אורגני לקרקע, משפרת משמעותית את תאחיזת המים שלה,  מעשירה אותה בחומרי הזנה חשובים, מה שמפחית את הצורך ביישום של חומרי דישון והדברה כימיים, ובניהול מושכל מאפשר לעיתים להימנע לחלוטין מהשימוש בהם.

המטרה העיקרית של המעבר לשיטות של חקלאות מחדשת היא לייצר מערכות מזון בנות קיימא, אשר אינן גורעות מן הקרקע או הסביבה אלא שואפות לשמר את המקורות הטבעיים של הקרקע ואף לשפר המצב הקיים.  יישום שיטות של חקלאות מחדשת מסייעת במלחמה  בשינויי האקלים על ידי אדפטציה של השיטות ואף מטיגציה, כאשר הממשקים מנוהלים בצורה מיטבית, והכי חשוב, מספקת לנו תוצרת טעימה בריאה ושמחה הרבה יותר.

משרד החקלאות האמריקאי, ה USDA הגדיר את חמשת העקרונות לשיפור ושמירה על בריאות הקרקע באופן מקיים. עקרונות אלה מאומצים על ידי ארגונים ומגדלים ברחבי העולם במטרה לקדם וליישם את החקלאות המחדשת
הפחתת עיבודים והפרעות של הקרקע
גידול מגוון של גידולים, להגדלת המגוון הביולוגי בקרקע (לא רק בקרקע)
שמירה על קרקע מכוסה בכל השנה עד כמה שניתן
שמירה על שורשים חיים במהלך כל השנה להזנת הקרקע
שילוב בעלי חיים בממשקי הגידול למחזור נוטריינטים והגדלת מגוון הצומח.

» פורסם בחדשות