הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כמויות עצומות של פסולת מפלסטיק נמצאו בשפך נחל קדרון


חוקרים מאוניברסיטת חיפה מצאו כמויות פסולת פלסטיק עצומות בשפך הנחל, במסגרת מחקר לאיתור זיהומים בים המלח. הפסולת ככל הנראה נערמה במשך שנים, כאשר השיטפונות בנחל 'מסיעים' אותה קרוב יותר ויותר לים. ''הנושא דורש התייחסות מיידית של הגופים המתאימים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-12-2022



שפך נחל קדרון. צילום: ד''ר גור מזרחי, בית הספר למדעי הים ע''ש ליאון צ'רני של אוניברסיטת חיפה

במסגרת מחקר לאיתור זיהומים בים המלח, גילו חוקרי בית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני של אוניברסיטת חיפה, כמויות עצומות של פסולת מפלסטיק נושקות לקו המים, בשפך של נחל קידרון. הפסולת כוללת בקבוקים מכל הסוגים, ניילונים, מיכלי פלסטיק ועוד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

נַחַל קִדְרוֹן הוא נחל במדבר יהודה היורד מאזור העיר העתיקה בירושלים ונשפך לים המלח סמוך ליישוב אבנת מדרום לנחל קומראן ומצפון לנחל דרגה. אורכו של הנחל כ־34 ק"מ, ושטח אגן ההיקוות שלו כ־115 קמ"ר.


פסולת פלסטיק בשפך נחל קדרון. צילום: ד''ר גור מזרחי, בית הספר למדעי הים ע''ש ליאון צ'רני של אוניברסיטת חיפה


פסולת פלסטיק בשפך נחל קדרון. צילום: ד''ר גור מזרחי, בית הספר למדעי הים ע''ש ליאון צ'רני של אוניברסיטת חיפה

לדברי החוקרים מאוניברסיטת חיפה, מדובר ככל הנראה בזיהום שנערם במשך שנים, כאשר השטפונות השנתיים בנחל "מסיעים" בכל פעם את הפסולת קרוב יותר ויותר לים המלח.


הפסולת בחופי ים המלח. צילום: ד''ר גור מזרחי, בית הספר למדעי הים ע''ש ליאון צ'רני של אוניברסיטת חיפה

"ים המלח סובל מהזנחה וניצול של עשרות שנים, ולמרבה הצער, התמונות מדברות בעד עצמן. השטח מכוסה במקרו פלסטיק שעם השנים הופך להיות חלק מרצועת החוף", אמר ד"ר גור מזרחי, אחד ממובילי המחקר.


שפך נחל קדרון  בים המלח. צילום: ד''ר גור מזרחי, בית הספר למדעי הים ע''ש ליאון צ'רני של אוניברסיטת חיפה

"סביר להניח שחלק גדול מהזיהום מקורו בנחל הקדרון וכנראה נחלי אכזב אחרים שמביאים ושוטפים את האשפה שאנו משאירים בשטח, או מערמות זבל בלתי מטופלות. הנושא דורש התייחסות מיידית של הגופים המתאימים ואנו כחוקרים ואנשי סביבה מחויבים להציף את הנושא. ים המלח הוא מקום ייחודי בקנה מידה עולמי וחשוב שנעשה הכל כדי לצמצם את הפגיעה הסביבתית הקשה שאנו גורמים בניצולו והזנחתו", סיכם ד"ר מזרחי. 



המחקר מתקיים במסגרת קורס שמשתמש בטכנולוגיות מתקדמות, בין היתר רחפנים, אותו מעבירים ד"ר מזרחי, ד"ר יואב להן וד"ר אנה ברוק ומטרתו לאתר זיהומי פלסטיק ולבחון את ההשפעה של הזיהום וירידת המפלס השנתית על ים המלח.

 

» פורסם בחדשות