הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מטבע של ''אנטיוכוס הרשע'' התגלה בביתו של תושב קרית שמונה


במהלך חיפוש בביתו של חשוד בשוד עתיקות, התגלה מטבע בדמותו של אנטיוכוס הרביעי, מטיל הגזרות על היהודים ומחלל בית המקדש. בנוסף נמצאו ראשי חץ, טבעות, כלי איפור, אבזמים, חפצי עופרת ועוד. החשוד, שנתפס על-ידי לוחמי מג''ב, טען בחקירת רשות העתיקות כי הוא חובב גיאולוגיה, ולא ארכיאולוגיה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-11-2022



דמותו של אנטיוכוס אפיפנס. צילום ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות

מטבע קדום של אנטיוכוס הרביעי (המזוהה כ"אנטיוכוס הרשע"),המתוארך לשנים 169 - 164 לפנה"ס, התגלה היום (ג') בביתו של חשוד, לאחר שזה נתפס הבוקר "על חם" כשהוא מסתובב בשטחי רמות מנשה עם גלאי מתכות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

במהלך פעילות של לוחמי מג"ב אתמול (ג') בבוקר צפונית מערבית לקיבוץ רמת השופט, זיהו הלוחמים את החשוד - תושב קרית שמונה בן 33, כשהוא מפעיל את גלאי המתכות באתר עתיקות מוכרז. הוא עוכב לחקירה, ובתיקו נמצאו מטבעות עתיקים, כלי חפירה וגלאי מתכות שונים.


הכיתוב על המטבע - 'של המלך אנטיוכוס ושל הצוריים'. צילום ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות
 


הממצאים שנתפסו בבית החשוד. צילום ניר דיסטלפלד רשות העתיקות

למקום הוזעקו אנשי היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות, שערכו חיפוש בבית החשוד  ולאחר מכן עיכבו אותו לחקירה. בחיפוש נמצאו ממצאים רבים שמצא בחיטוטי אדמה לא חוקיים ברחבי הצפון, בהם ראשי חץ, טבעות, כלי איפור, אבזמים, חפצי עופרת, כפתורים, ועוד.


צילום ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות


חלק מהמטבעות שנמצאו. צילום ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות



אחד הממצאים המעניינים שאותר בבית החשוד, הוא מטבע של אנטיוכוס הרביעי. "אנטיוכוס, מלך הממלכה הסלווקית, כונה באופן רשמי "אפיפנס" – פני האלוהים, אבל מאחורי הגב נתיניו קראו לו אפימנס – אנטיוכוס המשוגע", אומר ד"ר דני שיאון, חוקר מטבעות וגמלאי רשות העתיקות. "אנטיוכוס הרביעי אמנם נודע  לשמצה בתור מטיל הגזרות על היהודים ומחלל בית המקדש בירושלים, ובימיו פרץ מרד החשמונאים, אך מבחינה כלכלית, הוא עשה גם דברים טובים לאמפריה שלו: הוא העניק זכויות מיוחדות ל-19 ערים בממלכה הסלווקית, שכללו, בין היתר, טביעת מטבעות מיוחדים לכל עיר. המטבע שנמצא בבית החשוד נטבע בעיר צור, והוא היה נפוץ בארץ בעת ההיא".


צילום: צילום ניר דיסטלפלד רשות העתיקות

לדברי ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות באזור הצפון, "למרות שהממצא יפה ועיתוי גילויו, לפני חג החנוכה, מרגש, אסור לשכוח שהחשוד עבר על החוק. בביתו נתפסו ממצאים שדודים רבים. החשוד טען כי הוא חובב גיאולוגיה, וחיפש אחר גבישי קוורץ ומתכות, אך "על הדרך", אסף גם מטבעות וממצאים קדומים."

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, "תלישת ממצאים קדומים מאתרי העתיקות פוגעת באפשרות לחקור את האתר ולהפיק ממנו ידע. ניתוק הממצאים מהקשרם פוגע בהסטוריה של כולנו, ומעלים לצמיתות מידע יקר מפז מעיני החוקרים והציבור".

מרשות העתיקות נמסר שחיפוש עתיקות באמצעות גלאי מתכות באתרי עתיקות בישראל, ואף ליקוט עתיקות, אסור על פי חוק. העונש הקבוע בגין ביצוע עבירות אלו הינו שלוש שנות מאסר.

בסיום חקירתו שוחרר החשוד. מגלה המתכות נתפס כמוצג משפטי ובימים הקרובים יוחלט ברשות העתיקות האם החשוד יועמד לדין.

» פורסם בחדשות