הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


54 צבאים בדקה: תיעוד מיוחד מעמק הצבאים בלב ירושלים


לקראת החורף, הצבאים בפארק עמק הצבאים בירושלים, יוצאים לריצת ערב כדי לחמם את עצמם לפני צניחת הטמפרטורות בלילה. השבוע נספרו עשרות צבאים בריצת חימום כזו. בחברה להגנת הטבע מזמינים את הציבור לבוא ליהנות מהצבאים ומהטבע העירוני

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-11-2022


צילום: אפרת יגור, החברה להגנת הטבע

במהירות הצבי: בימים אלו, כשהחורף בפתח והטמפרטורות בירושלים צונחות, פארק עמק הצבאים - אתר טבע עירוני השייך לעיריית ירושלים ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע, הופך למסלול ריצה לצבאים, כמו גם לבני האדם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

הצבי הארץ-ישראלי, מין בסכנת הכחדה עולמית, שורד בישראל במהלך החורף הודות ליכולתו להתמודד עם הטמפרטורות הנמוכות ע"י שינוי תזונתי והתנהגותי. לדברי אמנדה לינד, מנהלת הפארק מטעם החברה להגנת הטבע, בעונה זו, הצבאים משנים את תזונתם מעשב יבש לעלי שלכת וציפות של שקדים, בעלי ערך תזונתי גבוה וכנראה גם מאוד טעימים. בנוסף, הצבאים אוכלים זיתים העתירים בשמן שמספק אנרגיה רבה. "בשעות הערב הצבאים יוצאים לריצה מחממת לפני צניחת הטמפרטורות. הריצות נפוצות, וניתן לראות אותן ממרפסת התצפית בטיילת גולומב גם כשהפארק סגור", אומרת לינד.


צבאים אוכלים עלי שלכת. צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

בתחילת השבוע, תיעדה אפרת יגור, מנהלת העדר בעמק, המונה כ-80 צבאים, ריצת חימום כזו שהצבאים ערכו. כפי שניתן לראות, לריצה מצטרפים כמעט כל הצבאים בעדר והיא יכולה להימשך דקות ארוכות.



ענבל שמש, מנהלת התוכן בפארק: "ספרנו 54 צבאים שעוברים מול המצלמה בתוך פחות מדקה. הקהל מוזמן לבוא ליהנות מהצבאים ומהטבע העירוני בכלל. הכניסה חינם, ובסופי שבוע תוכלו לפגוש את צוות ההדרכה המוכשר שלנו בשטח שישמח לספר על ההכנות של הצבאים ושאר הטבע לחורף".


צבי אוכל עלי שקד. צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

מצבו של הצבי הארץ-ישראלי אינו משמח, ועל פי הערכות נותרו רק כ-5,000 צבאים בלבד ממין זה בטבע. הסכנה העיקרית לחיי הצבאים בטבע היא בנייה והרס בתי גידול טבעיים וסלילת כבישים, שקוטעים את אזורי המחייה שלהם ומבודדים אותם מבני מינם. לכן, החברה להגנת הטבע וגופים נוספים נלחמים כדי להציל כל שטח פתוח ומסדרון אקולוגי שעוד נותר ובמקביל, מנסים לטייב את התכנון כך שהפיתוח יכלול מעברים אקולוגיים משמעותיים.


צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

"העבודה עוד רבה וגם שטחים המוגדרים כשטחים פתוחים, בפועל חסומים על ידי גדרות, תשתיות ועוד. סכנות נוספות לחיי הצבאים הם ציידים לא חוקיים, שצדים אותם בעיקר לצורך סחר בבשרם ועורם, וריבוי קיצוני של כלבים משוטטים ותנים, שטורפים את הצבאים ועופריהם", מוסיף עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע.

עמק הצבאים נמצא בליבה של ירושלים, הוקם בשטח פתוח המתפרש על 250 דונם בין השכונות קטמונים, גבעת מרדכי והולילנד, אחרי מאבק ציבורי חסר תקדים נגד הקמת שכונה במקום. הפארק פתוח לציבור כל ימות השבוע ללא תשלום, מונגש לאנשים עם מוגבלויות וניתן לראות בו באופן חופשי צבאים, ציפורים, צבים, עופות מים, זוחלים ובעלי חיים נוספים.

» פורסם בחדשות