הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוקרים בסין פיתחו אורז רב שנתי חדש בעל תשואה גבוהה


לחקלאות המפיקה תבואה שנתית יש מחיר אקולוגי וכלכלי. התנועה לשינוי חקלאות הדגנים לרב-שנתית משנה את הפרדיגמה הזו כדי להתמודד עם כמה מהאתגרים הדחופים ביותר של מערכת המזון. האורז החדש פותח בפרק זמן קצר יחסית של שני עשורים וזוכה לקיימות מוצלחת עם זירוז שמבוסס על שת''פ וידע גלובלי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-11-2022



The Land Institute provides funding and scientific support to the perennial rice program Yunnan University in China, run by scientist Fengyi Hu. photo: The Land Institute

סלינה, קנזס, ארה"ב, 16 בנובמבר 2022, (GLOBE NEWSWIRE): למעלה מ-70% מקלוריות המזון המזינות את האנושות מגיעות מיבולי דגנים חד שנתיים, שתופסים 60-80% משטחי הגידול העולמיים. אבל ייתכן שהדומיננטיות של הדגנים החד שנתיים עומדת לפוג. מחקר בכתב העת Nature Sustainability מדווח כי בדרום מזרח אסיה, ובחלקים מאפריקה, מגדלים כעת אורז רב שנתי חדש בעל תשואה גבוהה ואורך חיים עם השפעות משמעותיות על קיימות סביבתית, כלכלית וחברתית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

חוקרים במחוז יונאן בסין פיתחו אורז רב שנתי בפרק זמן קצר יחסית של שני עשורים, והשיגו תפוקות דומות לזני אורז חד שנתיים. הם זכו לתמיכה במומחיות מדעית ובמימון ראשוני מהמלכ"ר The Land Institute, הממוקם בקנזס, ומרשת גלובלית של חוקרים.





''אני מברך את המחברים על מסירת אחד הדו"חות החשובים ביותר בחקלאות המודרנית", אומר חוקר החברה הגיאוגרפית הלאומית ג'רי גלובר, שעבודתו התמקדה בפיתוח ושימוש בגידולים רב-שנתיים. "אני מאמין שהדו"ח הזה יזרז דור של תגליות חדשות של מדענים שעדיין לא היו מעורבים בחיפוש אחר תכונות רב-שנתיות בגידולי תבואה בסיסיים. מחקר זה מסמן קו חדש ומובחן של אפשרויות לייצור מזון גלובלי מההסתמכות של כמעט 10,000 שנה במסלול יחיד על גידולי תבואה שנתיים".

האורז מאכיל 4 מיליארד אנשים והוא הדגן הנצרך ביותר על ידי בני אדם. זהו יבול הדגן השלישי בגודלו אחרי התירס והחיטה בעולם, במונחים של טונות מטריות. לחקלאות שמפיקה תבואה שנתית יש מחיר אקולוגי וכלכלי: היא פוגעת במערכות אקולוגיות ומאלצת תשומות גבוהות יותר של דשנים כימיים, חומרי הדברה, אנרגיה המופקת מדלק מאובנים ועבודה כדי לשמור על התנובה. התנועה לשינוי חקלאות הדגנים לרב שנתית גדלה משנה לשנה והיא משנה את הפרדיגמה הזו כדי להתמודד עם כמה מהאתגרים הדחופים ביותר של מערכת המזון.


Perennial rice was developed by Yunnan University in China through a collaborative agreement with The Land Institute

"מכיוון שאורז רב שנתי יכול להניב תפוקות על פני שמונה יבולים רצופים בדומה לאורז חד שנתי, זוהי עדות ישירה לכך שפיתוח גרסאות רב שנתיות של גידולי דגנים אפשרי", אומר דיהאן, מנהל תחום שיפור היבול והמדען הראשי של תוכנית הביות של Kernza® ב-The Land Institute. "הראיות הללו מספקות סיבה ברורה להגדיל במידה ניכרת את ההשקעה במחקר בעבודה מתמשכת לפיתוח גרסאות רב שנתיות של יבולים כמו חיטה ודורה".

החוקר הבכיר פנגיי הו ודאיון טאו החלו לעבוד בשיתוף פעולה עם אריק סאקס לפיתוח אורז רב שנתי ב-1999 כשיתוף פעולה בין האקדמיה למדעי החקלאות של יונאן (YAAS) והמכון הבינלאומי לחקר האורז (IRRI).

לאחר ששמע על הפרויקט ב-IRRI, The Land Institute הזמין את סאקס להציג את מחקריו ב-2005. חיבור זה הוביל בסופו של דבר לכך שהו והצוות YAASשל שיתפו פעולה עם מומחי גידול דגנים רב שנתיים ב-The Land Institute ב-2007 כדי לעזור להזניק פיתוח רחב ומבטיח של הכלאה היברידית בין אורז מתורבת חד שנתי לבין בן דוד, אורז רב שנתי מאפריקה.

בהשראת הפוטנציאל למחקר של הו לפיתוח אורז רב שנתי במעלה הקרקע, לאור שחיקת הקרקע הקטסטרופלית באזורים ההרריים של דרום מזרח אסיה, The Land Institute סיפק מימון קריטי, תמיכה טכנית והדרכה ועזר להרחבת רשת של חוקרים עמיתים גלובלית. אוניברסיטת אילינוי, אוניברסיטת יונאן ואוניברסיטת קווינסלנד הצטרפו במהרה למאמץ.

"ההצלחה של הקבוצה של ד"ר הו היא דוגמה נפלאה לאופן שבו רשת בינלאומית של חוקרים יכולה לעזור לתמוך, לייעץ ולקדם הישג מדהים וחשוב", אומר אחד השותים בפרויקט טים קרוז, המדען הראשי של The Land Institute ומנהל התוכנית הבינלאומית. "ב-The Land Institute אנו מתכוונים לעבוד עם קבוצות מחקר נוספות ברחבי העולם כדי להתבסס על ההצלחות של הו ואחרים להפיכת התבואה בחקלאות לרב שנתית".

"כמעט מדי שנה מאז 2009 קיימנו סדנאות ביונאן, סין, על אורז רב שנתי וגידולי דגנים רב שנתיים, והזמנו מומחים בינלאומיים, כולל מגדלי אורז מאפריקה וארצות הברית, חוקרי חקלאיות ברת קיימא, מובילי פיתוח חקלאי בינלאומי ועוד. שיתוף רעיונות ובניית רשת בינלאומית של משתפי פעולה הוכחו כבעלי ערך רב להאצת ההתקדמות והשגת הצלחה על דגנים רב שנתיים", אומר סאקס, פרופסור במחלקה למדעי היבול, חלק מהמכללה למדעי החקלאות, הצרכנות והסביבה באוניברסיטת אילינוי.


המחקר מראה שלגידולי אורז רב שנתיים יש יתרונות על פני גידולי אורז חד שנתיים:
• ייצור לאורך זמן ממושך: אורז רב שנתי הפיק גרעינים במשך שמונה יבולים רצופים במשך ארבע שנים משתילה בודדת
• תשואות גבוהות ברות השוואה: תפוקות אורז רב שנתי ממוצעות היו שוות ערך לאורז חד שנתי, עם 6.8 Mg ha-1 harvest-1 של אורז רב שנתי לעומת 6.7 Mg ha-1 harvest-1 של אורז חד שנתי שנשתל מחדש עבור כל מחזור גידול אורז רב שנתי
• קיבוע פחמן משמעותי: על ידי מעבר מאורז חד שנתי לאורז רב שנתי, קרקעות צברו כמעט טון של פחמן אורגני לדונם בשנה, 0.81 Mg organic carbon ha-1 yr-1
• חיסכון בעבודה ותשומות: חקלאים השתמשו בכמעט 60% פחות עבודה והוציאו כמעט 50% פחות על זרעים, דשן ותשומות אחרות לאורז רב שנתי מאשר אורז חד שנתי
• פרנסת חקלאים משופרת: רווחי החקלאים מאורז רב שנתי נעו בין 17% עד ל-161% יותר לעומת האורז חד שנתי

"העניין בפיתוח ובדיקת זני דגנים רב שנתיים גדל באופן מעריכי בעשר השנים האחרונות", אומרת ראשל סטרור, נשיאת The Land Institute. "מלבד אורז רב שנתי, העבודה שלנו על הצלבות היברידיות רחבות של חיטה חד שנתית ודורה עם קרוביהם הרב שנתיים מראה הבטחה. עם השקעה מוגברת במחקר חקלאות רב שנתי מצד ממנים ושותפים עולמיים, אנו בטוחים שדגנים אלו ועוד יגיעו לתשואות גבוהות עם יתרונות אקולוגיים וחברתיים חזקים והם יגיעו אל הנוף בעשורים הקרובים".

The Land Institute מוביל יחד את התנועה העולמית לחקלאות דגנים רב שנתית, מגוונת ומתחדשת בקנה מידה התואם את עצמת המשבר האקלימי, המים והביטחון התזונתי השזורים זה בזה. העמותה העצמאית 501c3 הוקמה ב-1976, והארגון שואף לקשור בחזרה את הכלכלה האנושית עם כלכלת הטבע, החל במזון. הצוות הטרנס-דיסציפלינרי של מדענים ושותפות גלובליות מפתחים גידולי דגנים רב שנתיים חדשים, כמו Kernza®, ומערכות גידול מגוונות הפועלות בגבולות הטבע וחוקרים את השינוי החברתי הנדרש לעתיד אנושי צודק ורב שנתי.

» פורסם בחדשות