הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ממצא נדיר: סתוונית ירושלים התגלתה במועצה המקומית בית-אל


פריחה של סתוונית ירושלים התגלתה במהלך סקר שערכה החברה להגנת הטבע בבית אל. ''הצמח הזה נדיר וגדל בעיקר בהרי המרכז הגבוהים, אולם בתי הגידול שלו – קרקעות עמוקות - נמצאים בסכנת הכחדה, עקב שימוש חקלאי נרחב''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-10-2022



סתוונית ירושלים שהתגלתה בבית אל. צילום: יצחק כהן, החברה להגנת הטבע

מקבץ פריחה של סתוונית ירושלים, פרח נדיר ואחד הגדולים בישראל, המאופיין בפרח ורוד וגדול, התגלה השבוע במהלך סקר שעורכת החברה להגנת הטבע במועצה המקומית בית אל. הסקר נערך בתמיכת המשרד להגנת הסביבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

יצחק כהן, סוקר בכיר ביחידת סקרי טבע עירוניים בחברה להגנת הטבע, שמרכז את הסקר ותיעד את הפריחה הנדירה, מציין כי סתוונית ירושלים מתחילה לפרוח בתחילת אוקטובר ללא קשר לגשמים, בניגוד לקרובת משפחתה, סתוונית היורה, אשר פורחת רק לאחר גשם ראשון משמעותי. "הצמח הזה נדיר וגדל בעיקר בהרי המרכז הגבוהים, אולם בתי הגידול שלו – קרקעות עמוקות - נמצאים בסכנת הכחדה עקב שימוש חקלאי נרחב. כתוצאה מכך, אנו רואים שהסתוונית עברה התאמה לבית גידול שנחרש לעיתים קרובות והפקעת שלה נמצאת בעומק של עד 40 ס"מ בלבד. אני מאושר שמצאנו אוכלוסיה מקומית בבית אל ומקווה שבעזרת התושבים, נוכל לשמור עליה" .


סתוונית ירושלים שהתגלתה בבית אל. צילום: יצחק כהן, החברה להגנת הטבע

בחברה להגנת הטבע מציינים, כי אתרי הפריחה הבולטים של סתוונית ירושלים הם באזור מחלף גולני וכמובן בירושלים, בעמק המצלבה, גן לאומי עמק צורים וכו'. ''גם בירושלים עצמה, התמעטה מאד אוכלוסיית סתוונית ירושלים, בעיקר כתוצאה מבנייה נרחבת", מוסיף יצחק כהן.

מירי פקטור, מנהלת מחלקת התיירות בבית אל: "הטבע בבית אל מלא במגוון צמחייה, בעלי חיים וציפורים, כל עונה והייחוד שלה. מדובר באזור שלא נחקר מספיק לעומק וכל הזדמנות להכיר יותר את פלאי הטבע באזור ייחודי זה היא מבורכת. אנו שמחים על שיתוף הפעולה עם החברה להגנת הטבע ובטוחים שעוד נכונו לנו גילוים מרעישים רבים באזור בית אל".


סתוונית ירושלים בעמק המצלבה בירושלים. צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע

במהלך העשור האחרון ערכו סוקרי החברה להגנת הטבע כ-60 סקרי טבע עירוניים במסגרת קולות קוראים של המשרד להגנת הסביבה, וקודמו יוזמות נקודתיות לתכנון וניהול שטחי טבע בעיר. סקרים אלו מספקים בסיס מידע מקיף ומעודכן אודות המגוון הביולוגי ומיקומו במרחב העירוני ומהווים תחילת תהליך, שבערים רבות כבר הוביל לשילובן של תשתיות טבעיות בקידום ניהול ותכנון עירוני בר-קיימא.

תמר רביב, ראש אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה: " הפרויקט יאפשר למועצה לתכנן ולנהל את השטחים הטבעיים שבה בצורה נכונה יותר, כדי לשמור על  תפקודן של המערכות האקולוגיות והמשך הרציפות האקולוגית. בעידן של משבר אקלים ומשבר אקולוגי, החשיבות של שמירה על המערכות האקולוגיות מתעצמת, ונדרשת היערכות גם ברמת השלטון המקומי, שיפעל לשמירה על המגוון הביולוגי בתחומו. המגמה כיום בעולם היא מציאת פתרונות מבוססי טבע במטרה להגביר את החוסן העירוני ולהתמודד עם תופעות שיגברו בעקבות שינוי האקלים. המשרד להגנת הסביבה מברך את המועצה על מאמציה ועל הצטרפותה לתהליך של הטמעה של חשיבות הטבע העירוני, תהליך המקודם על ידי יותר מ-100 רשויות מקומיות שנתמכות על ידי המשרד".

» פורסם בחדשות