הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד האנרגיה אישר את תחילת הפקת הגז ממאגר כריש


ההיתר התקבל יומיים לפני החתימה הצפויה על ההסכם בין ישראל ללבנון. ''חיבור האסדה מחזק את ישראל כספקית משמעותית של גז טבעי, ויאפשר להגדיל את ייצוא הגז הטבעי למצרים ולירדן, ומשם למדינות נוספות באירופה הזקוקות למקור גז טבעי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-10-2022



אסדת כריש. צילום: מיכה בננו, לע''מ - באדיבות משרד האנרגיה

לקראת החתימה על ההסכם בין ישראל ללבנון ביום חמישי הקרוב: משרד האנרגיה מעדכן היום (ג') כי הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, אישר לחברת אנרג'יאן להתחיל להפיק גז טבעי ממאגר כריש.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

אסדת הגז הטבעי FPSO "כריש", מאגר הגז הגדול השלישי שמתחבר למשק, ממוקמת כ-80 ק"מ מערבית לחופי המדינה ומצטרפת לאסדות "תמר" ו"לוויתן" הפעילות כיום ומספקות גז טבעי למשק. הפעלתה תחזק באופן משמעותי את יתירות האספקה והביטחון האנרגטי של מדינת ישראל, כאשר לראשונה בהיסטוריה יוזרם גז טבעי משלושה מקורות שונים ובלתי תלויים. האספקה הצפוייה של הגז הטבעי מ"כריש" כבר סייעה להגברת התחרות, כאשר אפשרה לכל הלקוחות לבחור את הספק המתאים להן וכמובן שהובילה לירידת מחירים משמעותית במשק.

הגז הטבעי יזרום לאסדה מהבארות שנמצאות בעומק מים של 1700 מטר ובעומק תת קרקעי של 3-4 ק"מ דרך צנרת תת מימית בה יטופל, יוזרם למערכת ההולכה הארצית ומשם לצרכנים ברחבי הארץ.

שרת האנרגיה, קארין אלהרר: "כפי שהתחייבנו, מיד עם תום הבדיקות הבטיחותיות והטכניות, ניתן היום האישור להתחלת הפקת הגז הטבעי ממאגר כריש. ההפקה מהמאגר מגיעה לאחר מאמצים רבים של החברה ושל עובדי משרד האנרגיה. ההפקה תתרום רבות לאספקת צרכי המשק המקומי ולעמידה בהתחייבויות הבינלאומיות של ישראל".

הממונה על הנפט במשרד האנרגיה, חן בר יוסף: "המאמצים הרבים שהושקעו על ידי מהנדסי המשרד ומהנדסי אנרג'יאן נשאו פרי, וניתן להתחיל בהפקה. בימים ובשבועות הקרובים יושלמו תהליכי ההרצה והבדיקות המקצועיות שילוו אותם על מנת לאפשר הפקה סדירה ורצופה למשק הישראלי."

ממשרד האנרגיה נמסר, כי חיבור אסדת "כריש" מחזק את ישראל כספקית משמעותית של גז טבעי, ויאפשר להגדיל את ייצוא הגז הטבעי למצרים ולירדן, ומשם למדינות נוספות באירופה הזקוקות למקור גז טבעי נוסף בעקבות משבר האנרגיה העולמי. ייצוא הגז הטבעי משפר את מעמדה של ישראל בתחום ותורם למדינה מבחינה גיאו-פוליטית, זאת תוך שמירה על כמות הגז הטבעי הדרושה לצריכת המשק המקומי. למהלך זה גם משמעות כלכלית עצומה למשק האנרגיה המקומי ולכלכלה הישראלית. בנוסף, צעד זה, כמו עוד מהלכים רבים שמקדם משרד האנרגיה, מסייע לישראל ולמדינות כמו מצרים וירדן להפחית את השימוש בדלקים מזהמים כמו פחם ונפט, ומוריד באופן דרמטי את זיהום האוויר.

יש לציין שחיבורה של אסדת הגז הטבעי "כריש", הוא עוד פרי של מתווה הגז הטבעי אשר תקופת הביניים שלו הסתיימה בהצלחה בשנה שעברה. בהמשך למתווה, יהיו לישראל שלושה מאגרי גז טבעי נפרדים המחוברים למשק המקומי באמצעות שלוש מערכות הפקה נפרדות ובלתי תלויות, מה שמבטיח למשק הישראלי עצמאות אנרגטית.

» פורסם בחדשות