הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קבוצת צמח שאן נכנסת לתחום הפוד-טק


הקבוצה מקימה עם חברת אקסלתא את Mealiways - חברה לייצור תחליפי בשר מבוססי תאי חלבון מתורבת מן החי. 'אקסלתא' בראשותה של ד''ר מיכל עמית, הינה מהמובילות בעולם בתחום מצעי גידול וגימלון תאי גזע. עומר לביא מנכ''ל קבוצת צמח שאן: תחום הפוד-טק מהווה חלק בלתי נפרד מהעתיד של כולנו. החלטנו לקחת חלק במהפכה התזונתית הצפויה בעשורים הקרובים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-09-2022



מימין לשמאל: מנשה שלום, עומר לביא, פרופ' קובי רובינשטיין, פרופ' פרץ עמית, ד''ר מיכל עמית. צילום: באדיבות צמח שאן

הקיבוצניקים מהעמק ישגרו את השניצל אל העתיד: כחצי שנה לאחר יציאתו לדרך של המיזוג בין 'צמח תערובות' ל'עוף טוב', הקבוצה המאוחדת 'קבוצת צמח שאן' מודיעה היום (ג') כי היא נכנסת לתחום נוסף - תחום הפוד-טק. העסקה הראשונה בתחום זה, היא הקמת חברת Mealiways ביחד עם חברת 'אקסלתא (Accellta)'.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

שוק הבשר המתורבת הוא מתחומי העיסוק המסקרנים והמבוקשים ביותר בעולם בשנים האחרונות. העולם יעמוד בקרוב בפני קושי לספק מזון איכותי עבור אוכלוסיית העולם הגדלה במהירות. קבוצת צמח שאן זיהתה את הפוטנציאל של שוק זה והחליטה להיכנס גם היא לתחום. הקבוצה חברה ל"אקסלתא", המפתחת טכנולוגיות שבאמצעותן ניתן לגדל ולייצר מזונות תחליפיים למזון שמקורו מגידול בעלי חיים.

היתרון הטכנולוגי של 'אקסלתא' הוא ייצור המוני בקנה מידה גדול של תאים (גימלון) שאינם מהונדסים גנטית וגדלים ללא אנטיביוטיקה או הורמונים, וכל זאת בעלות ייצור נמוכה. בבעלות החברה תשתיות חדישות הכוללות מתקן ייצור שעומד בכל תקני ה-GMP המחמירים.

את החברה מובילה ד"ר מיכל עמית, חוקרת בעלת שם עולמי עם למעלה מ-20 שנות ניסיון במחקר תאי גזע. ד"ר עמית היא חוקרת פורצת דרך, הראשונה בישראל והשלישית בעולם שהפיקה תאי גזע לשימוש מחקרי.

"אקסלתא" הינה בעלת פטנטים רבים בתחום גידול תאי גזע. רוב חברי הנהלת "אקסלתא" הינן נשים והחברה גאה להיות פורצת דרך לא רק במדע ובטכנולוגיה, אלא גם בייצוג ובשוויון.

עומר לביא, מנכ"ל קבוצת צמח שאן: "לפני למעלה מ-50 שנה הוקמו חברות "עוף טוב" ו"צמח תערובות", שהשנה התמזגו לקבוצה אחת - "קבוצת צמח שאן". גם אחרי כל השנים הללו, אנחנו עדיין קמים מדי בוקר כדי לשרת את אותה המטרה בדיוק: ייצור ואספקה של מזון טרי, טעים ואיכותי. תחום הפוד-טק מתפתח ללא הרף ומהווה חלק בלתי נפרד מהעתיד של כולנו. החלטנו שלא לעמוד מנגד ולקחת חלק במהפכה התזונתית הצפויה בעשורים הקרובים. "אקסלתא" היא אחת החברות המובילות והייחודיות בתחום והבחירה לשתף עמה פעולה הייתה לנו ברורה מהרגע הראשון".

ד"ר מיכל עמית, מנכ"ל אקסלתא: "בשנים האחרונות, עם התפתחות שוק הבשר המתורבת וחיפוש אחר תזונה בת קיימא, "אקסלתא" מינפה את היכולות הטכנולוגיות שלה בתחום תאי הגזע ומצעי הגידול, ופיתחה קווי תאים המתאימים לייצור מזונות תחליפיים למזון מן החי. אנחנו גאות להשתמש בטכנולוגיות שפיתחנו במשך 20 שנות מחקר לטובת אחת המטרות החשובות ביותר לאנושות והיא הדאגה לתזונה נאותה המיוצרת בשיטות מתקדמות. שיתוף הפעולה עם קבוצת צמח שאן, שחקן מוביל בתחום חדשנות המזון, יביא למינוף יכולותיה של "אקסלתא" והצלחה באתגרים של עולם הבשר המתורבת. אנחנו ב"אקסלתא" מאמינות כי החברה החדשה תוכל לספק לעולם מזון איכותי ונגיש לכל אדם באמצעות בשר ממקורות חליפיים ובעלות ייצור נמוכה".

קבוצת צמח שאן - הינה מיזוג של שתי קבוצות ותיקות ובולטות בתחומן:

צמח תערובות - מפעל מזון לבעלי חיים מהגדולים והוותיקים בישראל. המפעל, שהוקם לפני למעלה מחמישים שנה, הוא המגוון ביותר בישראל ומייצר מוצרי מזון לכל בעלי החיים: עופות, דגים, בקר, צאן וחיות מחמד. המפעל הוקם בשנת 1965 על ידי התאגדות של משקים חקלאיים באזור עמק הירדן, תחילה יוצרו מזונות לענפי החקלאות, רפת, לול ומדגה. מטרת ההתארגנות באותן שנים הייתה איחוד כוחות ושיתוף פעולה, ערכים המלווים את הקבוצה עד היום.

עוף טוב - מהיצרניות המובילות בישראל של מוצרי מזון איכותיים מעוף שגדל ללא אנטיביוטיקה ומהודו. "עוף טוב" נוסדה בשנת 1963 ומורכבת משלושה מוקדי פעילות: גידול חקלאי, חטיבת מזון טרי וחטיבת המוצרים. "עוף טוב" מייצרת ומשווקת מגוון מוצרים: שניצלים, קציצות, פסטרמות, נקניקים, נקניקיות ומוצרי עוף טרי. חברת "עוף טוב" ידועה כמובילת תחום הקיימות בענף המזון כאשר הייתה הראשונה לשווק עוף ללא אנטיביוטיקה ומקווה להצעיד אחריה חברות רבות נוספות. בנוסף, החברה זכתה לסימון תזונתי ירוק ממשרד הבריאות. הסימון הירוק מצביע על מוצרי מזון שערכיהם התזונתיים החיוביים גבוהים ומכילים נתרן בכמות נמוכה.

קבוצת צמח שאן יוצגה בעסקה על-ידי עו"ד רועי אבנרי ממשרד עורכי דין גולן גולדשמידט ושות'.  

אקסלתא – חברה ביוטכנולוגיה, שהוקמה בשנת 2012 על ידי הטכניון - המכון הטכנולוגי לישראל ומכון אלפרד מאן בטכניון. החברה מספקת טווח רחב של פתרונות מהפכניים הנוגעים לתאי גזע ושירותים נלווים כמו בניית אוספי תאים, פיתוח תאים ייחודים, פיתוח מצעי גידול וגימלון. בבעלות החברה מספר רב של פטנטים בתחומים אלו. הפתרונות הייחודיים של "אקסלתא" הינם תוצאה של 20 שנות מחקר ופיתוח חלוציים במרכז לתאי גזע בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון.
אקסלתא יוצגה בעסקה על-ידי עו"ד אורן שרון ועו"ד אילנה לוי ממשרד עורכי דין ש.פרידמן אברמזון ושות'.

» פורסם בחדשות