הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התקדמות במשא ומתן בין ישראל לקפריסין בסוגיית מאגר הגז אפרודיטה-ישי


לאחר שנים ארוכות בהן המו''מ בין המדינות היה תקוע, שרות האנרגיה של ישראל וקפריסין נפגשו היום והגיעו להסכמות בנוגע למרבית הנושאים במחלוקת בסוגיית פיתוח מאגר הגז. השרה אלהרר: כולי תקווה שרצף הפגישות היום והמתווה עליו החלטנו יאפשרו התקדמות משמעותית. האמון בינינו והמשך השיתוף הפורה בין הצדדים הוא בעדיפות עליונה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-09-2022



פגישת שרת האנרגיה קארין אלהרר עם שרת האנרגיה של קפריסין נטשה פילידס. צילום: באדיבות משרד האנרגיה

לאחר למעלה מעשור של משא ומתן, משרד האנרגיה מודיע היום (ב') על התקדמות במו"מ בין ישראל לקפריסין בסוגיית המחלוקת של פיתוח מאגר הגז המשותף אפרודיטה-ישי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

ההתקדמות הושגה לאחר ששרת האנרגיה קארין אלהרר נפגשה היום עם שרת האנרגיה של קפריסין נטשה פילידס, ודנה איתה בסוגייה. הפגישה התקיימה בבמהלך ביקור רשמי של  השרה אלהרר בניקוסיה שבקפריסין, יחד עם מנכ״ל המשרד ליאור שילת, ובליווי צוות מקצועי.

במסגרת הביקור, השרות סיכמו להמשיך בתהליך החיובי במטרה להגיע לפתרון מהיר והוגן לסוגיית אפרודיטה-ישי. הצוותים המקצועיים דנו בנושאי הליבה וגיבשו יחד מפת דרכים לטובת המשך השיח בין המדינות. שני הצדדים הביעו אופטימיות לגבי היכולת להגיע להסדר, לצד רצון לעודד את הצדדים המסחריים לקידום הדיאלוג ביניהם.

שדה הגז אפרודיטה, שהתגלה לפני 12 שנה, ממוקם כ-170 ק''מ מערבית לחיפה, ונמצא ברובו במים הכלכליים של קפריסין (אפרודיטה), אך חלקו נמצא בשטח המים הכלכליים של ישראל (מאגר ישי), שהינו המשך גיאולוגי רציף של מאגר אפרודיטה בקפריסין ומהווה חלק אינטגרלי ממנו. לפי הערכת משרד האנרגיה הישראלי, בשטח ישראל מצויות כ־10% מעתודות הגז שבמאגר. בשל כך - פיתוחו והפקתו תלויים בהסכמות בין שתי המדינות.  

השרה אלהרר: ”לאור משבר האנרגיה העולמי והצורך הגובר של אירופה בגז טבעי, אני מאמינה שהאינטרס של שני הצדדים צריך להיות הסדר מהיר, שקוף והוגן. אחרי שנים בהן נסחב המשא ומתן, כולי תקווה שרצף הפגישות היום והמתווה עליו החלטנו להמשך יאפשרו התקדמות משמעותית לעבר פתרון מהיר והוגן לסוגייה. האמון בינינו והמשך השיתוף הפורה בתחומים השונים בין הצדדים הוא בעדיפות עליונה".

השרה פילידס: "לקפריסין וישראל יש חזון משותף למיצוי מלא של פוטנציאל משאבי הגז הטבעי במזרח הים התיכון, ועל ידי כך לגוון את מקורות האנרגיה באירופה. בהקשר זה, חלה התקדמות משמעותית בדיונים בין משרדי האנרגיה לעבר פתרון מועיל לסוגיית אפרודיטה – ישי, גם ביחס להסכם הרלוונטי וגם ביחס למומחה שימונה על ידי שתי המדינות. דיונים אלו צפויים להימשך בעקביות בשבועות הבאים".

» פורסם בחדשות