הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי הדגים: השרים פורר וליברמן החליטו לייבש את חקלאות המים הישראלית


בעקבות חתימת שר האוצר על הצו לביטול המכס על יבוא דגים, טוענים בארגון מגדלי הדגים כי ההחלטה נעשתה באופן חד צדדי וללא הסכמות כמקובל. ''התנהלות משרדי האוצר והחקלאות מאחורי גבם של החקלאים מעלה חשש כבד כי מדובר בצעד פופוליסטי שכולו כלכלת בחירות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-09-2022



בריכות דגים בעמק המעיינות. צילום: אסף סולומון - באדיבות ארגון מגדלי הדגים

בארגון מגדלי הדגים זועמים היום (ב') על החלטת משרדי האוצר והחקלאות לחתום על צו גורף להורדת המכס על כלל יבוא הדגים לישראל ללא שיתוף המגדלים, וטוענים כי מדובר בצעד פופוליסטי של כלכלת בחירות. הצו כולל ביטול של המכס על מגוון דגים - טריים, קפואים ומעובדים, בהם דניס, לברק, לוקוס, מוסר, מאכלי ים ושימורי טונה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים: "ההחלטה נעשתה באופן חד צדדי וללא הסכמות עם המגדלים, כמקובל, על מתווה חליפי וברור של תמיכה ישירה הוגנת וארוכת טווח שתבטיח את עתיד ענף גידול הדגים הישראלי ואת היכולת לספק דג ישראלי טרי ואיכותי לאזרחי ישראל. מדובר בצעד שיביא לחיסול בלתי הפיך של יכולת מדינת ישראל לייצר ולספק דגים טריים לאזרחיה ולתלות מסוכנת ביבוא, דווקא בעידן שבו כל מדינות העולם פועלות לחיזוק כושר הייצור המקומי''.

בארגון מגדלי הדגים ציינו כי משרדי האוצר והחקלאות זימנו את המגדלים לפגישות בנוגע למתווה מוסכם להורדת המכס ביום רביעי השבוע (21.9.22). "התנהלות משרדי האוצר והחקלאות מאחורי גבם של החקלאים וללא ניסיון כן ואמיתי להגיע להסכמות, מעלה חשש כבד כי מדובר בצעד פופוליסטי שכולו כלכלת בחירות, על גבו של ענף חקלאות חיוני הפועל מזה למעלה משמונים שנה, עוד טרם הקמת המדינה ומעסיק מאות עובדים באזורי הפריפריה. מניסיון העבר אנו יודעים כי הורדת המכס מתגלגלת ברובה לכיסי היבואנים ואינה מורידה את המחיר לצרכן, אך הורדה זו תביא לחיסול מוחלט של ענף גידול הדגים הישראלי, מדן ועד אילת". אומר שריר.

עוד ציינו בארגון, כי בשנים האחרונות, מאז הורדת המכס על יבוא דגי אמנון בורי וקרפיון, כבר נפגע הייצור המקומי פגיעה אנושה: חלה ירידה של 21% בהכנסות המגדלים וכתוצאה מכך ירידה של 20% במספר המשקים הפעילים בענף, נטישה וייבוש שטחי בריכות, רובם פרושים בסמוך לגבולות המדינה, על ההשלכות האקולוגיות והביטחוניות הנובעות מכך ופועל יוצא מאלה - ירידה של כ- 26% בהיקף ייצור דגי הבריכות המקומי.

כל אלה הביאו לצמצום התחרות, השארת שרשרת האספקה בידי מספר קטן של חברות פרטיות, תלות גדולה עוד יותר ביבוא  וכתוצאה -  המחירים מזנקים  עכשיו וימשיכו לעלות בעתיד. בהינתן תלות מוגברת ביבוא ועלויות יבוא במגמת עלייה, לצד צמצום הייצור המקומי, ומניסיון העבר (כפי שמשתקף ממחירי האמנון הקפוא המיובא), הורדת מכסים לא תביא לירידה במחיר לצרכן.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, בהתייחסות לחתימתו של שר האוצר ליברמן על צו לביטול המכס על דגים: "מדובר בצעד פופוליסטי נוסף של ליברמן. עד כה הצרכן כמעט ולא הרגיש את ביטולי המכס של ליברמן מהסיבה הפשוטה - רשתות השיווק שומרות אצלן את הרווחים. הוא באמת חושב שמישהו מאמין שהמכסים אותם הוא ביטל יגיעו לכיסי הצרכנים עד לראש השנה? אבל הנזק שהוא עושה - ילווה אותנו עוד שנים רבות. ביטול המכסים יפגע אנושות בענף חקלאות נוסף ואז, כאשר כבר לא יגדלו דגים בישראל, היבואנים יעלו את מחירם מכיוון שאין להם חלופה. זה כבר קרה בעבר, ובזכות ליברמן - זה יקרה גם בעתיד. זאת לא הפעם הראשונה שהוא עושה שימוש בכוחו הפוליטי להשגת כותרות ריקות שאין מאחוריהן שום בשורה עבור הצרכן הישראלי, אלא רק רווח פוליטי".

» פורסם בחדשות